مصاحبه با مدیر پشتیبانی ISQI؛
یکی دیگر از مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نوبه خود میتواند نقش موثری را در ارتقای کیفیت زندگی همکاران، بهویژه حوزه کاری و رفاهی همکاران ایفا کند، میثم حاجوی، مدیر واحد پشتیبانی است. از این رو هفته جهانی کیفیت را بهانه کردیم تا طی مصاحبهای، مقوله کیفیت در زندگی کاری را از دیدگاه ایشان مورد بررسی قرار دهیم.
جناب حاجوی لطفا بفرمایید که میزان کیفیت پیرامون خود را از منظر زندگی کاری، زندگی اجتماعی، امکانات رفاهی و … چطور ارزیابی میکنید؟
در پاسخ به این سوال، بهنظرم میزان کیفیت در زندگی اجتماعی در حد مطلوب میباشد. چراکه معتقدم برای تهیه امکانات رفاهی، میبایست خرید اقلام مورد نیاز، همراه با اصول کاربردی و دوام آن را باید مدنظر داشت. همچنین درخصوص زندگی کاری اغلب به حفظ و ارتقای کیفیت محیطکار توجه میکنم و با توجه به حوزه فعالیتم، برای همکاران نیز، تهیه اقلام با کیفیت را مدنظر قرار دادم.
همینطور کیفیت عملکرد و مدیریت خود در محل کار نسبت به وظایف سازمانی را چطور ارزیابی میکنید؟
پیگیری تا حصول نتیجه – اهمیت نفع و سود شرکت و نیز حس رضایت همراه با به ثمر رسیدن یک هدف یا یک پروژه، از اهدافی بوده که همیشه بهدنبال آنها بودم و به نظرم تاکنون توانستم موفقیت نسبی در تحقق آنها کسب کنم.
بهنظر شما یک مدیر چگونه و تا چه میزان میتواند کیفیت زندگی کاری و شخصی همکاران زیرمجموعه خود و همچنین نحوه پاسخگویی و عملکرد آنها، نظارت و یا کنترل داشته باشد؟
مدیر باید نقش منتوری یا راهبری خود را به درستی ایفا کند و همکاران زیرمجموعه را به درستی هدایت کند. بهویژه در مواقعی که این ضرورت بیشتر احساس میشود، یاریرسان تیم خود باشد تا کارها در مسیر درست پیش رود. علاوهبر آن نظارتبر عملکرد نیز بایستی به شکلی اصولی و سیستمی توام با دریافت بازخوردهای متوالی از همکاران انجام شود.
به نظر شما از بین کیفیت تجهیزات، فضای کار، نحوه مدیریت، نحوه امکانات رفاهی، نحوه برخورد همکاران، حقوق و مزایای متناسب با حجم یا ساعات کاری و …، کدام یک و به چه میزان در کیفیت زندگی کاری پرسنل تاثیرگذار است؟ شما در انتخاب محل فعالیت خود از کدام شاخصها صرفنظر نخواهید کرد؟
تمامی موارد ذکر شده به نحوی در میزان اثربخشی و کارآیی در محیط کار تاثیرگذار است، اما در این بین میتوان حقوق و مزایای متناسب با حجم و تنوع مسئولیتهای محوله و همچنین محیط کاری را جزو عوامل بسیار مهم برای پرسنل دانست.
در ادامه پاسخ باید بگم، فضای کاری، نحوه برخورد همکاران و حقوق و مزایای مناسب، از جمله اصول مورد توجه بنده در انتخاب محل کارم است.
بهعنوان مدیر واحد پشتیبانی، رضایت کارکنان آن واحد از نحوه مدیریت خود را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا راه حلی برای افزایش رضایت شغلی همکاران خود دارید؟
حقیقت مطلب این است که تا کنون اطلاعات دقیق از میزان رضایت پرسنل زیرمجموعه از نحوه مدیریت بنده در دسترس نیست. سعی بنده در این است که نظرسنجی از پرسنل زیرمجموعه در قالب فرمهای بدون نام صورت گیرد تا نقاط صعف و قوت شناسایی شود. در این خصوص، بخشی از رضایت شغلی مربوط به حقوق و دستمزد است که تا حدی در اختیار بنده و تا حد زیادتری تابع قوانین شرکت است. اما درمورد بخش دیگر آن که مربوط به نقش حمایتی مدیر پشتیبانی است، بایستی طی جلسات مشترک با همکاران این واحد، مشکلات پرسنل مربوطه را شناسایی کنیم و بهدنبال راه حل برای برطرفسازی آنها و افزایش رضایت ایشان باشیم.
و در پایان، نسبت به ارتقا کیفیت در هر زمینهای بهویژه حوزه کار و عملکرد، آیا برای هم ردههای خود در سایر واحدهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پیشنهادی دارید؟
به نظرم ارتقا کیفیت به جز همکاری تحت عنوان یک خانواده اتفاق نمیافتد. وقتی این حس را داشته باشیم که همه در یک کشتی، به سوی یک هدف در حال حرکت هستیم، قطعاً اتفاقات مثبتی را هم برای خود و هم کل شرکت رقم خواهیم زد. همچنین اگر انتقاد و پیشنهادی نسبت به عملکرد واحد وجود داشته باشد، باید انتقادپذیر بود و به دنبال راهکار عملی در جهت رفع آن مشکل باشیم.