گفتوگو با مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد
هفته کیفیت فرصتی شد تا گفتوگویی داشته باشیم با برخی مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و این مقوله وسیع را از زوایای دیگر مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور در اولین اقدام مصاحبهای داشتیم با زینب نقاش، مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد و نظر ایشان را در مورد مفهوم کیفیت، جایگاه آن در زندگی و راهکارهای ارتقای آن در سازمان، پرسیدیم. در زیر به بخشی از این مصاحبه میپردازیم…
در گام نخست قصد داریم نظر شما را در مورد مفهوم کیفیت بدانیم و اینکه به نظر شما نقش آن در خدمات، زندگی کاری و زندگی اجتماعی چیست؟
کیفیت یعنی ارائه خدمات و کالای با استاندارد بالا و بهترین عملکرد ممکن در انطباق با انتظارات مشتریان
کیفیت در خدمات با رضایت مشتریان ارتباط مستقیم دارد، خدمات با کیفیت بالا موجب افزایش اعتماد و وفاداری مشتری و در نتیجه ارتقا برند سازمان میگردد. در زندگی کاری نیز، موجب افزایش بهرهوری و رضایت کارکنان شده و خروجی محیط کاری باکیفیت، کارمندانی باانگیزه و با انرژی توام با رضایت شغلی خواهد بود. همچنین در زندگی اجتماعی در ارتباطات و روابط انسانی نقش مهمی داشته و موجب همبستگی و همکاری بین افراد و در نتیجه ایجاد حس رضایت و خوشبختی در جامعه میگردد. کیفیت در رقابتپذیری سازمان موجب ارتقاء مزیت رقابتی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی میگردد.
به عنوان مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد، چه راهکارهایی را میتوانید برای ارتقا کیفیت در سازمان پیشنهاد دهید؟
ارتقاء کیفیت خدمات در سازمان مرهون موارد زیر است:
- تحلیل نیازها و انتظارات مشتریان
- ارتقاء فرایندها همسو با تامین انتظارات مشتریان
- آموزش و توسعه کارکنان در جهت اهداف سازمان
- اخذ بازخورد از مشتریان بصورت مستمر و اکشن مناسب
- بهرهگیری از فناوریهای تسهیل کننده فرایندها
- همکاری با تامین کنندگان
- مدیریت عملکرد کارکنان و سازمان
بهنظر شما مدیران چه نقشی میتوانند در ایجاد و ارتقا فرهنگ کیفیت در سازمان، داشته باشد؟
مدیران علاوه بر اینکه مسئول ایجاد و حفظ فرهنگ کیفیت در سازمانند، نقشهای زیر را نیز بایستی ایفا کنند:
- تعیین اهداف و استراتژیهای کیفیت و اطلاع رسانی به کارکنان
- ایجاد فرهنگ کیفیت و ترویج آن در سازمان
- ارتقاء اگاهی و مهارتهای کارکنان
- ایجاد سیستمها و فرایندها از طریق استانداردسازی، اتوماسیون و بهبود مستمر
- مدیریت عملکرد کارکنان و بازخورد مناسب به آنان جهت بهبود عملکرد و ارتقاء کیفیت
- همکاری با تیمهای خد در راستای بهیود کیفیت و تشویق تیم با ایجاد فضای کاری مثبت
- ایجاد تعادل کار و زندگی
- ارتقاء نقش رهبری موثر در سازمان به جای مدیریت صرف
- ارتقاء ارتباطات سازمانی و ایجاد فضای گفتمان و تعامل بین اعضای تیم
- ارتقاء رضایت شغلی بین کارکنان از طریق ایجاد فرصتهای عادلانه رشد و توسعه ایشان و ارائه تشویقهای مادی و معنوی
در پایان، نسبت به ارتقا کیفیت در هر زمینهای بهویژه حوزه کار و عملکرد، برای همکاران خود در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، چه پیامی دارید؟
ضمن تبریک روز کیفیت به همکاران عزیزم، بهعنوان عضو کوچکی از خانواده ISQI توصیه میکنم از نقش و مسیولیت خود در ارتقاء کیفیت چه در محیط کاری و چه در زندگی شخصی غافل نشویم و بدانیم همه ما در جایگاه حفظ و نگهداشت فرهنگ کیفیت مسیولیم، زندگی با کیفیت را برای همگی آرزومندم.