شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

مفهموم و جایگاه کیفیت در خدمات، زندگی کاری و اجتماعی

گفت‌وگو با مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد

هفته کیفیت فرصتی شد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با برخی مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و این مقوله وسیع را از زوایای دیگر مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور در اولین اقدام مصاحبه‌ای داشتیم با زینب نقاش، مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد و نظر ایشان را در مورد مفهوم کیفیت، جایگاه آن در زندگی و راهکارهای ارتقای آن در سازمان، پرسیدیم. در زیر به بخشی از این مصاحبه می‌پردازیم…

در گام نخست قصد داریم نظر شما را در مورد مفهوم کیفیت بدانیم و اینکه به نظر شما نقش آن در خدمات، زندگی کاری و زندگی اجتماعی چیست؟

کیفیت یعنی ارائه خدمات و کالای با استاندارد بالا و بهترین عملکرد ممکن در انطباق با انتظارات مشتریان

کیفیت در خدمات با رضایت مشتریان ارتباط مستقیم دارد، خدمات با کیفیت بالا موجب افزایش اعتماد و وفاداری مشتری و در نتیجه ارتقا برند سازمان می‌گردد. در زندگی کاری نیز، موجب افزایش بهره‌وری و رضایت کارکنان شده و خروجی محیط کاری باکیفیت، کارمندانی باانگیزه و با انرژی توام با رضایت شغلی خواهد بود. همچنین در زندگی اجتماعی در ارتباطات و روابط انسانی نقش مهمی داشته و موجب همبستگی و همکاری بین افراد و در نتیجه ایجاد حس رضایت و خوشبختی در جامعه می‌گردد. کیفیت در رقابت‌پذیری سازمان موجب ارتقاء مزیت رقابتی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی می‌گردد.

به عنوان مدیر واحد تضمین کیفیت و ارزیابی عملکرد، چه راهکارهایی را می‌توانید برای ارتقا کیفیت در سازمان پیشنهاد دهید؟

ارتقاء کیفیت خدمات در سازمان مرهون موارد زیر است:

  • تحلیل نیازها و انتظارات مشتریان
  • ارتقاء فرایندها همسو با تامین انتظارات مشتریان
  • آموزش و توسعه کارکنان در جهت اهداف سازمان
  • اخذ بازخورد از مشتریان بصورت مستمر و اکشن مناسب
  • بهره‌گیری از فناوری‌های تسهیل کننده فرایندها
  • همکاری با تامین کنندگان
  • مدیریت عملکرد کارکنان و سازمان

به‌نظر شما مدیران چه نقشی می‌توانند در ایجاد و ارتقا فرهنگ کیفیت در سازمان، داشته باشد؟

مدیران علاوه بر اینکه مسئول ایجاد و حفظ فرهنگ کیفیت در سازمانند، نقش‌های زیر را نیز بایستی ایفا کنند:

  • تعیین اهداف و استراتژی‌های کیفیت و اطلاع رسانی به کارکنان
  • ایجاد فرهنگ کیفیت و ترویج آن در سازمان
  • ارتقاء اگاهی و مهارت‌های کارکنان
  • ایجاد سیستم‌ها و فرایندها از طریق استانداردسازی، اتوماسیون و بهبود مستمر
  • مدیریت عملکرد کارکنان و بازخورد مناسب به آنان جهت بهبود عملکرد و ارتقاء کیفیت
  • همکاری با تیم‌های خ‌د در راستای بهیود کیفیت و تشویق تیم با ایجاد فضای کاری مثبت
  • ایجاد تعادل کار و زندگی
  • ارتقاء نقش رهبری موثر در سازمان به جای مدیریت صرف
  • ارتقاء ارتباطات سازمانی و ایجاد فضای گفتمان و تعامل بین اعضای تیم
  • ارتقاء رضایت شغلی بین کارکنان از طریق ایجاد فرصت‌های عادلانه رشد و توسعه ایشان و ارائه تشویق‌های مادی و معنوی

در پایان، نسبت به ارتقا کیفیت در هر زمینه‌ای به‌ویژه حوزه کار و عملکرد، برای همکاران خود در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، چه پیامی دارید؟

ضمن تبریک روز کیفیت به همکاران عزیزم، به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده ISQI توصیه می‌کنم از نقش و مسیولیت خود در ارتقاء کیفیت چه در محیط کاری و چه در زندگی شخصی غافل نشویم و بدانیم همه ما در جایگاه حفظ و نگهداشت فرهنگ کیفیت مسیولیم، زندگی با کیفیت را برای همگی آرزومندم.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
فلسفه وجودی شرکت ISQI
بنر ساید بار isqi