شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

تفاوت AWD و 4WD در خودروهای شاسی بلند چیست؟

اگر به دنبال خودرویی برای خرید هستید، ممکن است عباراتی مانند ۲WD (دو چرخ متحرک)، ۴WD (چهار چرخ متحرک، که ۴X4 نیز نامیده می‌شود) و AWD (تمام چرخ متحرک) را شنیده باشید. همه این اصطلاحات به پیکربندی پیشرانه در خودرو اشاره دارد که به تعیین مناسب بودن وسیله نقلیه برای شرایط مختلف جاده و آب و هوا کمک می‌کند. همانطور که موتور خودرو شروع به‌کار می‌کند، پیشرانه نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و خودرو را قادر به حرکت می‌سازد. در یک ۲WD، نیرو یا به دو چرخ جلو یا به دو چرخ عقب منتقل می‌شود. همانطور که نام هر سیستم نشان می‌دهد، نیرو در یک AWD یا ۴WD به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. اما این بدان معنا نیست که AWD و ۴WD دارای یک سیستم انتقال حرکت باشد.

تفاوت 4wd و awd

۴WD چیست؟

۴WD یا ۴X4 مخفف چهارچرخ متحرک است که به پیکربندی پیشرانه در یک وسیله نقلیه اشاره دارد. یک ماشین ۴WD به طور کلی برای آفرود یا رانندگی در مسیرهای با برف سنگین مناسب است. معمولا این سیستم در کامیون‌ها و شاسی‌بلندهای ساخته شده برای کار در شرایط سخت استفاده می‌شود. در چنین وسایل نقلیه ای معمولا دکمه یا اهرمی برای درگیر شدن مکانیکی چهار چرخ پیدا خواهید کرد. هنگامی که ۴X4 فعال می‌شود، پیشرانه نیرو را به هر چهار چرخ به طور همزمان منتقل می‌کند و حرکت در مسیرهای سخت را ممکن می‌کند. اکثر وسایل نقلیه ۴X4 دارای تنظیمات ویژه برای حرکت در شرایط مسیر مختلف هستند. باید در مسیرهایی که به دنبال سرعت نیستید، اما به حداکثر گشتاور نیاز دارید، تنظیمات حرکت سنگین را وارد کنید، مانند حرکت در مسیرهای گلی یا رانندگی در کویر. در خودروهای ۴WD نیرو به هر چهار لاستیک منتقل می‌شود، درست مانند خودروهای AWD. با این حال، حالت‌های حرکت دنده سنگین و سبک همچنان برای تطابق رانندگی با شرایط مختلف جاده در دسترس راننده هستند. در یک خودروی ۴X4 به میزان مساوی نیرو به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود. توان ارسالی به هر محور بسته به شرایط جاده‌ای که توسط سیستم شناسایی می‌شود ممکن است تغییر کند. خودروهای ۴WD سیستم تعلیق سنگینی دارند که اغلب کیفیت سواری را خشن می‌کنند. این خودروها توانایی خوبی در عبور از مسیرهای سخت و صعب‌العبور را دارند. بنابراین لازم است قبل از حرکت در این مسیرها به زمان تعویض لاستیک خودرو توجه کنید. لازم است بدانید که این خودروها لاستیک های مخصوص خودرا دارند که باتوجه به مسیر حرکت و زمستانی یا تابستانی بودن مسیر نشانه های مخصوص خود را دارند که با اعداد و نوشته هایی روی لاستیک نوشته می‌شوند. با دانستن معنای اعداد روی لاستیک به شما در انتخاب لاستیک متناسب کمک می‌کند.

خودروی 4wd

AWD چیست؟

AWD مخفف تمام چرخ محرک است، یک سیستم انتقال دهنده نیرو از موتور به چرخ‌ها درست مانند یک وسیله نقلیه ۴WD، می‌توانید از AWD در شرایط جاده خیس، برفی یا یخ زده استفاده کنید. با این حال، AWD ها برای استفاده در برف‌های سنگین یا موقعیت‌هایی که باید کاملا از مسیر صاف و هموار خارج شوید، مثلا در مسیرهای خاکی بسیار ناهموار یا حتی روی شن‌های روان که ممکن است در آن فرو روید، طراحی نشده اند. در یک وسیله نقلیه AWD، نیرو همیشه به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود، بدون اینکه هیچ گونه دخالتی از سمت راننده برای درگیر شدن چهار چرخ وجود داشته باشد. چنین خودروهایی عموما از سنسورهای پیچیده برای سنجش شرایط سختی جاده استفاده می‌کنند. بر این اساس، پیشرانه قدرت را به چرخ‌هایی منتقل می‌کند که بیشتر به آن نیاز دارند، و کشش کافی را برای کمک به چرخیدن خودرو در جاده‌های لغزنده یا خیس و حتی لغزش چرخ‌ها برای جلوگیری از حوادث ناگوار درست می‌کند. در حالی که این یک امتیاز مثبت برای یک خودروی AWD است، به یاد داشته باشید که فقط برای شرایط آب و هوایی روزمره، آفرودهای سبک مناسب است. اگر مرتبا از میان برف‌های عمیق، گل و لای، صخره‌ها یا زمین‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، ممکن است یک ماشین ۴WD برای شما مناسب‌تر باشد. تفاوت اصلی میان یک خودرو ۴WD و AWD در این است که در ۴X4 خودتان باید شرایط سختی جاده را بسنجید و هر زمان که به کشش بیشتری نیاز داشتید، به صورت دستی تمام چرخ ها را در یکی از حالات مربوط به ۴WD (منظور دنده سنگین و سبک و خیلی سنگین و خیلی سبک است) قرار دهید.

خودروی awd

انواع دسته بندی سیستم‌های AWD در خودرو چیست؟

دو نوع سیستم تمام چرخ متحرک AWD وجود دارد:

  • تمام وقت
  • پاره وقت

AWD تمام وقت همیشه هر چهار چرخ را درگیر می‌کند.

AWD پاره وقت معمولا تا زمانی که قدرت بیشتری لازم نباشد، در حالت دیفرانسیل جلو (FWD) یا دیفرانسیل عقب (RWD) باقی می‌ماند. برخی از سیستم‌های AWD دیفرانسیل قفلی ارائه می‌کنند که به طور مساوی قدرت را بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند تا حداکثر کشش در سرعت‌های پایین را داشته باشد.

حالت‌های مختلف حرکت در خودروهای 4X4 چیست؟

تنظیم ۴-Hi برای شرایط جاده خیس یا یخ زده مشابه سیستم AWD معمولی مناسب است، در حالی که تنظیم ۴-Lo حداکثر کشش را در شرایط سخت خارج از جاده فراهم می‌کند.

تفاوت 4wd و awd

کدام سیستم حرکتی در وسایل نقلیه برای شما مناسب است؟

این بستگی به شرایط رانندگی شما دارد که قصد دارید با ماشین خود چه کاری انجام دهید. یک خودروی AWD یا کراس اوور برای کسانی که می‌خواهند در هوای معمولی زمستانی رفت و آمد داشته باشند و یا می‌خواهند آفرودهای سبک انجام دهند انتخاب مناسبی است. برای کسانی که می‌خواهند به طور فعال جریان نیرو به چرخ ها را کنترل کنند و تجربه گذر از مسیرهای سخت آفرودی مانند کویر، جنگل، صخره نوردی، حرکت در مسیرهای گلی را دارند، ۴WD به احتمال زیاد انتخاب مناسبی است.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم