شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

انسان شناسی و بهبود دامی های تست تصادف

در ۷۰ سال گذشته، خانواده دامی های تست تصادف مورد بررسی دقیق و حساب شده قرار گرفته است، به این امید که خودروها برای انسان ایمن‌‎تر شوند. علی‌رغم افزایش میزان ایمنی اما همچنان آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها بالاست. با افزایش تعداد وسایل نقلیه الکتریکی، که وزن آنها ۲۵ درصد از خودروهای با سوخت فسیلی بیشتر است، کارشناسان این صنعت معتقدند تصادفات رانندگی می‌تواند فاجعه بارتر شود. بنابراین نیاز به تطابق تست تصادف به واقعیت، از طریق ارتقا تمامی المان‌های موثر در تست تصادف می‌تواند ما را به هدف اصلی یعنی ایمنی بیشتر و کاهش آمار فوتی ناشی از تصادفات رانندگی برساند.

طبق گزارشات تصادفات جاده‌ای، زنان تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از مردان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و تا ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که آسیب جدی ببینند. با این حال در شرایط پذیرش تست‌های تصادف، نیازی به استفاده از دامی‌های با هویت زنان نمی‌باشد.

Humanetics جایی که دامی های تست تصادف با هر شکل و اندازه ای تولید و شبیه سازی می‌شوند. بارنی لوهنیس، رئیس و مدیر ارشد بازاریابی Humanetics ، در جریان بازدید اخیر گفت: “در ابتدا، دامی های تست تصادف برای جلوگیری از مرگ طراحی شده بودند، اما اکنون علم به طرز چشمگیری تغییر کرده است. دامی‌های تست تصادف از مدل‌های پلاستیکی خام به آدمک‌های بیوفیدلیک، که از ده‌ها سلول با بارالکتریکی و حسگرهایی که ضربه را با جزئیات دقیق اندازه‌گیری می‌کنند، ساخته شده‌اند. محیط آزمایش و تولید نیز بسیار پیچیده‌تر شده است. مهندسان سلول‌ها را تحت آزمایش‌هایی قرار می‌دهند که نیرو و ضربه را به روش‌های مختلف اندازه‌گیری می‌کنند. آخرین نسل از دامی های تست تصادف، هیچ شباهتی به نمونه‌های اولیه که بدون حسگر اصلی طراحی شده بودند، ندارند.

دامی تست تصادف

مدل‌های THOR که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، مجهز به ۸۰ سنسور و ۱۵۰ کانال داده برای واکنش‌های تصادف اعضای بدن، از گردن و قفسه سینه گرفته تا لگن و استخوان ران است.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا‌NHTSA  در حال کار برای بهبود قابلیت اطمینان مجموعه جدیدی از آدمک‌های شبیه انسان برای استفاده در تست‌های تصادف است. اگرچه دامی تست تصادف THOR، برای تست‌های تصادف فدرال روی صندلی راننده نیست، اما تقاضای زیادی از سوی خودروسازان برای پیشرفته‌ترین فناوری وجود دارد. لوهنیس (رئیس و مدیر ارشد بازاریابی Humanetics) گفت این شرکت همه خودروسازان در سراسر جهان را تامین می‌کند و بیشتر آنها از THOR استفاده می‌کنند. همتای زن دامی تست تصادف THOR، پیشرفت زیادی نسبت به آدمک‌های زن در گذشته دارد، زیرا شبیه ساختار متوسط زنانه است. لوهنیس گفت که آدمک‌های ماده قبلی، فقط نسخه‌های کوچک شده نرها بودند.در حالی که زنان دارای فیزیولوژی متفاوت، ساختار عضلانی کمتر، ساختار استخوانی متفاوت و توزیع چربی متفاوت هستند. مهم است که اندازه‌های متفاوت سرنشینان را آزمایش کنیم و همچنین درک کنیم که چگونه آن‌ها به آسیب‌های مختلف، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. این آدمک‌ها با سنسورهایی طراحی شده‌اند که در آن زنان بیشترین آسیب را در تصادفات اتومبیل دارند. مانند گردن، پاها و شکم. همچنین لگن پایین‌تری نسبت به آدمک نر دارند که در اندازه‌گیری نحوه درگیر شدن متفاوت کمربند ایمنی با یک ماده در تصادف اتومبیل مهم است. به کمک سناریوهای تست تصادف به شبیه‌سازی تصادفات رانندگی می توان رفتار خودرو و سرنشینان را به کمک نمونه خودروها و دامی‌‌های تست تصادف تا حد زیادی شبیه‌سازی کرد.

دامی تست تصادف زن

اندازه دامی های تست تصادف

آدمک استاندارد مردانه در ارتفاع ۱۷۴سانتی‌متر و وزن ۷۷.۵ کیلوگرم می‌باشند. این استاندارد در دهه ۱۹۷۰ تعیین شد، زمانی که مردان متوسط وزن کمتری داشتند. آدمک‌های تست تصادف زنانه نیز با ارتفاع ۱۵۰ سانتی‌متر و وزن ۴۹ کیلوگرم، آن‌ها نیز به طور قابل توجهی کوچکتر از میانگین زن امروزی هستند.

شبیه سازی تست تصادفات

با این‌حال برای وسایل نقلیه خودران که در آن افراد دراز کشیده یا عقب نشسته‌اند، به راه‌حل جامعی نیاز است. در بخش رایانه، این فناوری فراتر از ساختگی‌های دیجیتالی که در آزمایش‌های تصادف شبیه‌سازی شده استفاده می‌شوند، در حال تکامل است. مهندسان اکنون شروع به مدل‌سازی بدن واقعی انسان کرده‌اند. اما این فرآیند پیچیده و زمان بر است، با این حال انتظار می‌رود که در مقیاس مناسبی بتوان آن‌را مدلسازی کرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به زودی با ساخت و راه‌اندازی مرکز تست تصادف در ایران به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ارسال نمونه خودروها به خارج از کشور و تحمیل هزینه‌های گزاف آن، آزمایش تصادف را در ایران با هزینه‌های بسیار کمتری انجام دهند.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بنر وب سایت نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و حضور isqi