شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

چه زمانی برای تعویض لاستیک خودرو مناسب است؟

یکی از چالش‌های رانندگان خودرو، عدم تشخیص زمان صحیح تعویض لاستیک می‌باشد. لاستیک‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند، در این مقاله می‌خواهیم زمان صحیح تعویض لاستیک را برای شما شرح دهیم. شما باید حداقل یک بار در ماه لاستیک‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لاستیک‌ها برای رانندگی ایمن هستند. حتما برای شما هم پیش آمده، زمانی که لاستیک شما پنچر شده است با مراجعه به تعمیرگاه، تکنسین از شما می‌خواهد که لاستیک آسیب دیده را تعویض کنید اما ممکن است فقط نیاز به تعمیر داشته باشد نه تعویض!

زمان تعویض لاستیک:

برای دستیابی به زمان درست تعویض لاستیک، باید سوالات زیر را در نظر داشته باشید.

  • زمانی که لاستیک پنچر بوده، رانندگی کرده‌اید؟
  • دیواره جانبی (قسمتی که با سطح جاده در ارتباط نمی‌باشد) لاستیک آسیب دیده است؟
  • عمق سوراخ ناشی از پنچری کمتر از ¼ اینچ است؟
  • لاستیک‌ها کمتر از یک و نیم میلی‌متر آج دارند؟

اگر پاسخ یک یا چند سوال بالا مثبت باشد به احتمال زیاد زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

تست عمق آج لاستیک

  • تست سکه:

یک سکه بردارید و آن را در کم عمق ترین شیار آج قرار دهید ببینید تا کدام بخش از سکه پوشیده می‌شود، در نظر داشته باشید که حداقل عمق شیار تایرها مطابق آیین نامه راهنمایی و رانندگی ایران، یک و نیم میلی‌متر می‌باشد.

اندازه گیری عاج لاستیک با سکه

  • میله‌های سایش لاستیک

به لاستیک خود نگاه کنید. به خطوط افقی که از شیارهای عمودی در طول سطح تایر عبور می‌کنند، میله‌های سایش تایر شما هستند. آن‌ها به راحتی به شما نشان می‌دهند که تایر شما چقدر به عمق ۲/۳۲ اینچ نزدیک است که حداقل قانونی است. اگر می‌توانید این میله‌ها را ببینید، لاستیک شما باید در اسرع وقت تعویض شود.

روش تشخیص فرسودگی لاستیک

در زیر به تشریح حالت‌های مختلف تعویض لاستیک می‌پردازیم.

تعویض یک لاستیک

برای خرید لاستیک جدید، مشخصات لاستیک کهنه با لاستیک جایگزین تطابق داده شود. نام تجاری، مدل، رتبه بندی سرعت و ظرفیت بار باید دقیقا با مشخصات لاستیک کهنه تطابق داشته باشد، در غیر این صورت احتمالا شرایطی مانند هندلینگ ضعیف، کشیدن فرمان به سمت چپ یا راست و ترمز ضعیف را تجربه خواهید کرد. بهتر است لاستیک‌های دو طرف یک محور از خودرو را هم‌زمان با نمونه جدید آن جایگزین کنید.

تعویض دو لاستیک

هنگامی که نیاز به تعویض دو لاستیک دارید، بهتر است آن‌ها را در محور عقب خودرو قرار دهید و دو تایر قدیمی را در محور جلو خودرو داشته باشید تا از لغزش پشت خودرو جلوگیری کنید. باور اشتباهی است که لاستیک‌های جلو را معمولا از لاستیک‌های جدید و لاستیک کهنه در محور عقب قرار می‌دهند برای درک بهتر این موضوع می‌توان گفت، لاستیک‌های محور جلو جهت حرکت خودرو در جاده را مشخص می‌کنند در حالی که لاستیک‌های محور عقب وظیفه حفظ تعادل و جلوگیری از لغزش به طرفین در زمان تغییر جهت در جاده را برعهده دارند. مانند سر خوردن خودرو به طرفین زمان رانندگی در برف تصور خوبی از اهمیت این موضوع به راننده می‌دهد.

تعویض سه لاستیک

اگر مجبور به تعویض سه لاستیک هستید، بهتر است هر چهار لاستیک را تعویض کنید و از عوارض ناشی از ناهماهنگی عمق آج جلوگیری کنید. اگر مجبور به تعویض سه لاستیک هستید، مطمئن شوید که دو لاستیک جدید در محور عقب خودرو قرار دارند تا از سر خوردن خودرو در زمان تغییر جهت حرکت جلوگیری کنید.

تعویض چهار لاستیک

یک حالت ایده‌آل برای تعویض لاستیک این است که هر چهار لاستیک خودرو هم‌زمان باهم تعویض شوند. برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو، همیشه تعویض هر چهار لاستیک در یک زمان توصیه شده است.

جابجایی لاستیک‎‌های خودرو

هر ۵ تا ۸ هزار کیلومتر پیمایش خودرو، بهترین زمان برای جابه‌جایی تایرها می‌باشد. میزان فرسودگی تایرهای محور جلو و عقب خودروها با یکدیگر متفاوت است. میزان فرسایش لاستیک‌های محور جلو نسبت به محور عقب، در خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است. به ویژه هنگام پارک خودرو به روش پارک دوبل، هنگام چرخش فرمان، فشار وارد شده به چرخ‌های جلو بیشتر است در حالی که افزایش فشاری در چرخ‌های عقب نداریم. همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، بدلیل انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو، اصطکاک لاستیک‌های جلو با سطح جاده بیشتر است بنابراین فرسودگی لاستیک‌های جلو نسبت به لاستیک‌های عقب بیشتر است. می‌توانیم با جابجایی درست لاستیک‌ها مطابق شکل زیر از فرسودگی زود هنگام آن‌ها جلوگیری کنیم.

جابجایی ضربدری لاستیک

سایز لاستیک مناسب هر خودرو

می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنما خودرو و یا در قسمت داخلی درب سمت راننده وسیله نقلیه، مشخصات لاستیک استاندارد وسیله نقلیه خودتان را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از مشخصات چاپ شده روی لاستیک‌های فرسوده خودرو از مشخصات استاندارد آن مطلع شوید. ضمن آنکه بر روی هر لاستیک یک سری نوشته ها و اعداد بر اساس تطابق ساخت آن لاستیک با آب و هوا و شرایط دمایی، حداکثر وزن بار قابل تحمل و … نوشته شده است. در هنگام خرید لاستیک جدید به تاریخ تولید لاستیک و نوشته های روی لاستیک دقت کنید.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بنر وب سایت نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و حضور isqi