شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

تایید نوع (TA) و تطابق تولید(COP) و بازرسی فیزیکی خودرو

تائید نوع خودرو (Type Approval):

خودروسازان برای ارائه محصولات خود به بازار نیازمند اخذ مجوزهای مختلف از سازمان‌های متولی در زمینه‌های محیط زیست، ایمنی، مصرف سوخت، … هستند تا با اثبات رعایت موارد ایمنی و زیست محیطی در محصولاتشان مجوز ورود به بازار را پیدا کنند. در این راستا خودروسازان و یا واردکنندگان، ملزم به اخذ مجوز تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران هستند. مجوز تایید نوع بر اساس الزامات فنی استاندارد EC/46/2007 صادر می‌گردد.

لازم به توضیح است پایه و اساس استانداردهای تایید نوع خودرو، استانداردهای اروپایی و ECE می‌باشد و براساس جدیدترین تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران، تعداد استانداردهای تایید نوع خودرو از سال 1396 به 85 عنوان تغییر یافته است.

تطابق تولید خودرو‍‍ COP(Conformity of Production):

بازرسی تطابق توليد (COP) عبارت است از مجموع بازرسی‌ها و نظارت‌هایی است که جهت اطمينان از انطباق محصولات تولید انبوه با نمونه اوليه كه قبلا گواهي تاييد نوع را اخذ نموده است صورت می‌گیرد. بازرسی تطابق توليد شامل دو بخش “ارزيابي اوليه” و “ارزیابی ادواري” می‌باشد. ارزيابي اوليه در مرحله تاييد نوع و بعد از بررسي و تاييد مدارك انجام مي‌پذيرد و هدف آن حصول اطمينان از وجود و استقرار سيستم‌هاي مدیریت کيفيت، وجود و استقرار روش‌ها و دستورالعمل‌های تضمین‌کننده از كنترل موثر در حين توليد و همچنین بازرسی و کنترل نمونه تولید شده با نمونه اولیه می‌باشد.

ارزیابی‌های ادواری پس از اعطای گواهينامه تاييد نوع و در حين توليد انبوه خودرو صورت مي‌گیرد. نکته قابل توجه این است که اين فرآيند انتهاي سال 91 از سوي سازمان ملي استاندارد ايران ابلاغ و از نیمه دوم سال 1392 توسط شرکت‌های بازرسی به طور كامل اجرا گردیده است.

شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران به عنوان شركت پيشرو در اين حوزه، علاوه بر ارزيابي فرآيندهاي توليد شركت‌هاي داخلي، ارزیابی‌های تطابق تولید در چندین شرکت خارجی همچون SouEast ،DongFeng ،King Long ،Proton ،Chery را نیز انجام داده است.

برخی از مشتریان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این زمینه عبارتند از:

ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، بهمن موتور، ایران خودرو دیزل، عقاب افشان، تیتان دیزل، خودروسازی مایان، ستاره ایران، آسان موتور، پیلسان، مکث موتور، آریا اورست ماشین، فامیلی موتور، پرشیا خودرو و … .

بازرسی کاربری خودروها

پس از تدوین استاندارد کاربری در سال 1388 و ابلاغ آن توسط وزارت صنايع و معادن وقت و اجباري شدن بازرسي‌ كاربري، شرکت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه در تدوين استاندارد مذكور نقش موثري داشت در اين حوزه كاري نيز اقدام به بازرسي خودروها و ارائه گزارش به وزارت صنعت معدن و تجارت نمود. هدف از اين فرآيند رفع ايرادات موجود در كاربري‌هاي خودروهاي ناكامل براي حمل بار و مسافر و ضابطه‌مند نمودن خودروهاي مذكور مي‌باشد.

این شرکت به عنوان فعال‌ترین شرکت در این حوزه با بسیاری از شرکت‌های کاربری‌ساز در حال فعالیت می‌باشد.

تدوین استاندارد

واحد مهندسي بازرسی خودرو از سال 1382 تاكنون بالغ بر 700 عنوان استاندارد در زمينه‌هاي خودرو، موتورسيكلت، ماشين‌آلات كشاورزي، جنگلداري و راه‌سازي، هوا فضا، مخابرات، فناوري و اطلاعات را تدوين نموده است که از این تعداد تاکنون بیش از 80 عنوان استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، اجباری معرفی شده است كه از مهمترین آن‌ها می‌توان به مجموعه کامل استانداردهاي تائيد نوع خودرو و استانداردهاي تائيد نوع ماشين آلات كشاورزي و جنگلداري و بخشی از استانداردهای تائید نوع موتورسیکلت اشاره نمود.

پس از تدوين استانداردهاي 55گانهEEC در سال 1382 توسط واحد امور مهندسي و دريافت جايزه بهترين شركت تدوين‌گر استاندارد در همان سال، امور تدوين سازمان ملی استاندارد ايران علاقه‌مندي خود را نسبت به تداوم همكاري در اين زمينه نشان داده به نحوي كه در تمامي جلسات مربوط به تدوين استانداردهاي جديد از اين شركت جهت همكاري و هم‌فكري دعوت نموده است.

پروژه‌های انجام شده

  • پروژه تدوين استانداردهاي 85گانه EEC در زمینه خودرو
  • تدوين مقررات و روش اجرايي تائيد نوع خودرو به شماره 6924 بر اساس دايركتيو 70/156/EEC
  • پروژه پژوهشي تدوين استانداردهاي ملي ايران
  • پروژه تدوين و بازنگري استانداردهاي تائيد نوع خودرو
  • پروژه تدوين استانداردهاي سيستم‌ها و قطعات خودرو
  • پروژه تدوين استانداردهاي هوا – فضا
  • پروژه تدوين استانداردهاي فن‌آوري اطلاعات
  • پروژه تدوين استانداردهاي 19گانه EEC در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی و جنگل‌داری
  • تدوين مقررات و روش اجرايي تائيد نوع ماشین‌آلات کشاورزی و جنگل‌داری به شماره 13259براساس دايركتيو 74/150/EEC
  • پروژه تدوين استانداردهاي تائید نوع موتورسیکلت
  • تدوين استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي موتورهاي ديزل
  • مشاركت در تدوين دستورالعمل تطابق توليد(COP)

تائید نوع ماشين‌آلات (كشاورزي و راهسازي، معدني)

این فعاليت در حوزه تاييد نوع ماشين‌آلات راهسازي و كشاورزي از تيرماه سال1391 آغاز گردید. ولی ماشين‌آلات راهسازي و معدني از ليست كالاهاي مشمول استاندارد اجباري از آذر ماه 1393 خارج گردید، و مجددا از اول دی‌ماه سال 1400 به لیست کالاهای استاندارد اجباری اضافه گردید.

در حال حاضر این شرکت با بسیاری از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده در این حوزه در حال فعالیت می‌باشد.

تائید نوع تایرهای وارداتی

نظر به اینکه نقش تاثیرگذار تایر در بهبود عملکرد و کیفیت سواری خودرو به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت که در کنترل وسیله نقلیه نقش اساسی ایفا می‌نماید و ویژگی‌های منحصر به فرد آن جهت تحمل نیروهای وارده ناشی از انتقال قدرت موتور به سطح زمین به وسیله تایر و بالعکس نیروی وارده از سطح زمین (ناهمواری‌ها، موانع و سطوح مختلف جاده) به بدنه تایر انکار ناپذیر می‌باشد، لذا بر اساس دامنه کاربرد آن جایگاه ویژه‌ای در صنایع نظامی، هوایی، حمل و نقل شهری و برون شهری و … پیدا کرده است. از این‌رو این قطعه در خودرو، از بازار اقتصادی مناسبی برای واردکنندگان تایر در برخواهد داشت که همین نکته باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از نمایندگی‌های تایرهای اروپایی و آسیایی تمایل به واردات این قطعه مهم اقتصادی دارند.

باتوجه به الزام سازمان ملی استاندارد ایران تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر در کشور ملزم به رعایت استانداردهای ملی-اجباری براساس استانداردهای بین المللی ECE R30، ECE R54 و ECE R117 می‌باشند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌های این حوزه، با بسیاری از شرکت‌های واردکننده تایر در حال فعالیت و انجام فرآیند تائید نوع تایرهای وارداتی می‌باشد.

بازرسی خودروهای کشنده مستعمل وارداتی

در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور و جایگزینی خودروهایی منطبق بر استاندارد روز اروپا با خودروهای فرسوده موجود در کشور به منظور افزایش رضایت صاحبان خودرو و صرفه جویی در مصرف سوخت با بالارفتن میانگین سن این ناوگان فرسوده، هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه‌ای را در تاریخ 04/07/1397 تشکیل داد. در این جلسه با استناد به بند (ث) ماده(30) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور(مصوب سال 95) شرایط مورد نیاز جهت صدور مجوز ورود کامیون‌های کارکرده زیر 3 سال ساخت تعیین شد. در همین راستا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نقش بسیار فعال و پررنگی را در بازرسی از کامیون‌های کارکرده وارداتی به کشور ایفا کرده و تاکنون تعداد زیادی از برندهای مختلف کامیون‌های وارداتی را در گمرکات غرب کشور مورد بازرسی قرار داده است.

مسئول مربوطه:

آقای رحمانیان

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بنر وب سایت نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و حضور isqi