روزهای پایانی هفته جهانی کیفیت، فرصت دیگری بود برای گفتوگو با یکی دیگر از مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نوبه خود میتواند نقش موثری را در ارتقای کیفیت زندگی همکاران، بهویژه حوزه کاری و رفاهی همکاران ایفا کند. از این رو آخرین مصاحبه هفته جهانی کیفیت را اختصاص دادیم به زینب میرزاخانی، مدیر واحد مالی و نظر ایشان را در مورد مقوله کیفیت زندگی شخصی و کاری، مورد پرسش قرار دادیم.
خانم میرزاخانی لطفا بفرمایید که میزان کیفیت پیرامون خود را از منظر زندگی کاری، زندگی اجتماعی، امکانات رفاهی و … چطور ارزیابی میکنید؟
به طور کلی کیفیت، یعنی برآورده شدن الزامات و خواستهها. اما درخصوص کیفیت زندگی کاری، این مقوله در پیشرفت و رضایت شغلی تعریف میشود. از این رو بنا به شرایط کنونی، میتوان گفت روابط اجتماعی و موقعیت شغلی هر شخص در جایگاههای متفاوت، با نظر شخصی و میزان انتظار او سنجیده میشود که درمورد بنده، در حال حاضر باتوجه به فعالیت در جامعه مدنی و یا مردم، از نظر کیفی در شرایط مطلوب برآورد میکنم. همچنین از بعد اقتصادی نیز باید گفت نسبت به تورم و شرایط دیگر نظیر امکانات رفاهی، محدودیتهای زیادی، به چشم میخورد که البته بر روی تمامی اقشار جامعه حاکم است.
همینطور کیفیت عملکرد و مدیریت خود در محل کار نسبت به وظایف سازمانی را چطور ارزیابی میکنید؟
با درنظر داشتن مفهوم کیفیت که در نهایت به بینقض بودن و تحقق تمامی خواسته ها معنی میشود و براساس بررسیهای انجام شده، برای بررسی کیفیت عملکرد باید به نکاتی از قبیل “تعیین هدف”، “ایجاد معیارهای ارزیابی”، “رصد و اندازهگیری”، “تجزیه و تحلیل نتایج”، “تحلیل بازخورد از همکاران” و در نهایت “اصلاح و انعطافپذیری” توجه داشت که مطابق چشمانداز و هدف مشخص سازمان و به واسطه اتحاد و نتیجهگیری،اتفاق افتاده است که از نظر بنده تمام تلاشهای انجام شده، برای انجام وظایف سازمان در چارچوب مقررات، به نحو احسن صورت گرفته است.
بهنظر شما یک مدیر چگونه و تا چه میزان میتواند کیفیت زندگی کاری و شخصی همکاران زیرمجموعه خود و همچنین نحوه پاسخگویی و عملکرد آنها، نظارت و یا کنترل داشته باشد؟
مدیر باید ارتباط مناسبی با همکاران خود برقرار کند و به صورت مستمر با آنها در ارتباط باشد تا نیازهایشان را شنیده و به آنها پاسخ دهد. همچنین مدیر باید هدفهای مشخصی برای همکاران خود تعیین کند و پیگیری قوی برای دستیابی به این اهداف داشته باشد. ارائه بازخورد و اندازهگیری عملکرد همکاران بهصورت منظم نیز موجب بهبود عملکرد آنها خواهد شد. مدیر باید از تعادل بین زندگی شخصی و حرفه ای همکاران خود پشتیبانی کند و فرصتهای انعطافپذیری در محیط کار فراهم کند. این شامل ارائه زمانهای استراحت مناسب و اجازههای مرخصی منظم میشود و مدیر باید همکاران خود را در مسیر پیشرفت شغلی و شخصیشان راهنمایی و ایشان را در انتخاب تصمیمهای مناسب حمایت کند.
به نظر شما از بین کیفیت تجهیزات، فضای کار، نحوه مدیریت، نحوه امکانات رفاهی، نحوه برخورد همکاران، حقوق و مزایای متناسب با حجم یا ساعات کاری و …، کدام یک و به چه میزان در کیفیت زندگی کاری پرسنل تاثیرگذار است؟ شما در انتخاب محل فعالیت خود از کدام شاخصها صرفنظر نخواهید کرد؟
با توجه به رفتار سازمانی هر شخص در سازمان و جایگاههای متفاوت، این موارد متفاوت است ولی از نظر بنده میزان حقوق و مزایای متناسب با حجم و ساعات کاری، فرصتهای پیشرفت و ترقی، بیمه و سایر مزایا میتوانند تأثیر قابل توجهی در رضایت و زندگی کاری داشته باشند. همچنین تعادل بین زندگی شخصی و حرفهای همکاران و ایجاد تعلق سازمانی میزان رضایتمندی شغلی بالایی در همکاران ایجاد می کند.
بهعنوان مدیر واحد مالی، رضایت کارکنان آن واحد از نحوه مدیریت خود را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا راه حلی برای افزایش رضایت شغلی همکاران خود دارید؟
به عنوان مدیر این واحد، ارزیابی رضایت کارکنان از نحوه مدیریت خود میتواند با استفاده از روشهای زیر انجام شود:
ارزیابی از عملکرد مدیر با نظرسنجی و جلسات روتین صورت میپذیرد که با توجه به برگزاری جلسات ماهیانه واحد مالی و مشارکت افراد در حل مشکلات به وجود آمده، تعامل و گفتمان آنها، بهنظر میرسد که رضایت متناسبی حاکم است و برای افزایش این رضایت شغلی، راهکارهایی از قبیل تقدیر به موقع، دیده شدن تلاش همکاران و پیشرفت در محیط کاری پیشنهاد میشود.
و در پایان، نسبت به ارتقا کیفیت در هر زمینهای بهویژه حوزه کار و عملکرد، آیا برای هم ردههای خود در سایر واحدهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پیشنهادی دارید؟
برای ارتقای کیفیت در هر زمینهای به ویژه حوزه کار و عملکرد، چندین پیشنهاد را میتوانم ارائه دهم:
ایجاد یک سیستم بازخورد و پیشنهاد: درخواست همکاران همرده واحد خود در سایر واحدهای شرکت برای بهبود کیفیت و عملکرد میتواند مفید باشد. برای این منظور، میتوانید یک سیستم درخواست انتقاد و پیشنهاد ایجاد کنید که به همکاران این امکان را بدهد تا نیازهای خود را مطرح کنند و راهکارهایی را برای بهبود کارکرد ارائه دهند.
برگزاری جلسات تجربهباز: در این جلسات، همکاران میتوانند تجربیات خود را در زمینههای مختلف به اشتراک بگذارند و راهکارها و الگوهای موثر را برای کسب و کار توصیه کنند. این جلسات میتوانند به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه همکاران را تشویق کنند و باعث بهبود کیفیت در سراسر واحد و حتی شرکت شوند.
تشکیل گروههای کاری تشویق به نوآوری: با تشکیل گروههایی با همکاران خود در سایر واحدهای شرکت که به ارتقای کیفیت و ابتکار در حوزه کار و عملکرد علاقهمند هستند، میتوانید به اشتراک گذاشتن ایدهها، برنامهها و پروژهها بپردازید. این گروهها میتوانند تجربیات و ایدهها را با هم مبادله کرده و برای بهبود کیفیت و عملکرد تلاش کنند و مهمترین نکته این است که با همکاران خود در دیگر واحدهای شرکت در تعامل بوده و از تجربیات و پیشنهادات آنها استفاده کنید. این نوع همکاری و همفکری میتواند به منظور بهبود کیفیت و ارتقای عملکرد در سطح شرکت کراتیو باشد.