شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

هر آنچه درباره گیربکس اتوماتیک باید بدانید

با ترافیک دائمی که تقریبا کل کشور را دربرگرفته است، رانندگی هر روز که می‌گذرد بسیار دشوار و خسته کننده می‌شود. با این حال، تنها چیزی که تحمل ترافیک را کمی راحت می‌کند، گیربکس‌های اتوماتیک هستند. بدون نیاز به فشار دادن مداوم کلاچ، رانندگی با گیربکس اتوماتیک می‌تواند بی‌دردسر و کاملا بدون آسیب باشد!

بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد رانندگی با یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک بدانید آمده است. آشنایی با چیدمان گیربکس‌های اتوماتیک قبل از شروع رانندگی با گیربکس اتوماتیک، بسیار مهم است. برخلاف گیربکس دستی که از پدال گاز، ترمز و کلاچ تشکیل شده است، در خودروهای اتوماتیک پدال‌گاز و پدال ترمز تنها پدال‌های کنترل هستند و دیگر خبری از پدال کلاچ نیست!

آشنایی با اجزای گیربکس اتوماتیک

اهرم دنده در یک وسیله نقلیه اتوماتیک با نسخه دستی آن متفاوت است. برخلاف گیربکس دستی، گیربکس‌های اتوماتیک معمولا دارای علائم زیر هستند:

  • پارکینگ (P): موقعیت پارک در خودروی اتوماتیک دنده‌ها را به گونه‌ای قفل می‌کند که چرخ‌ها نتوانند حرکت کنند. همانطور که از نام آن پیداست، موقعیت پارک برای پارک کردن خودرو استفاده می‌شود. همچنین می‌بایست پیش از روشن کردن خودرو، گیربکس را در این موقعیت قرار دهید و سپس اقدام به روشن نمودن خودرو کنید.
  • عقب (R): همانطور که مشخص است، موقعیت عقب برای یا به سمت عقب استفاده می شود.
  • خلاص (N): دقیقا مانند حالت خلاص در گیربکس دستی، موقعیت خلاص هنگام توقف در میان ترافیک استفاده می‌شود.
  • درایو (D): از این موقعیت در زمانی که می‌خواهید به جلو حرکت کنید از آن استفاده می‌کنید. دنده‌های بالاتر و پایین‌تر به‌طور خودکار توسط گیربکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، مگر اینکه گیربکس را در حالت دستی قرار دهید.
  • دستی (M): یک وسیله نقلیه اتوماتیک دنده‌ها را به طور خودکار از طریق الگوریتم‌های نرم افزاری تغییر می‌دهد، با این وجود شما می‌توانید زمان تعویض دنده را کنترل کنید. حالت دستی برای کنترل دنده‌ها در گیربکس اتوماتیک است که علامت + نشان دهنده افزایش دنده و علامت – نشان دهنده کاهش آن است.

 

مصرف سوخت خودرو‌های اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده دستی

در گذشته، تقریبا مشخص بود که وسایل نقلیه با گیربکس دستی نسبت به همتایان اتوماتیک خود مصرف سوخت بیشتری دارند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت گیربکس‌های اتومات جدید، مصرف سوخت این گیربکس‌ها نسبت به نمونه دستی آن‌ها کاهش یافته است.

شتاب خودروهای با گیربکس اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی

گیربکس‌های دستی اغلب شتاب بهتری نسبت به گیربکس‌های اتومات دارند. در یک خودرو با حجم موتور کم، یک مزیت خوش‌آیند می‌باشد.

مزیت گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی

در زمان رانندگی با خودرو‌های اتوماتیک، اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که رانندگی با آن‌ها بسیار راحت‌تر از خودروهای گیربکس دستی است. در این خودروها بدون نیاز به فشار دادن کلاچ یا دانستن دنده مناسب با سرعت حرکت، می‌توانید به راحتی رانندگی کنید. همچنین رانندگی با گیربکس اتومات خستگی ناشی از ترافیک را کاهش می‌دهد. در خودرو‌های اتوماتیک احتمال خرد شدن چرخ دنده‌ها کمتر است اما در صورت از کار افتادن گیربکس هزینه تعمیر آن بسیار زیاد است.

نحوه رانندگی با ماشین اتوماتیک در ترافیک

از افزایش سریع سرعت بپرهیزید. درست است که راه‌بندان‌ها روی ذهن شما اثر می‌گذارند اما بهترین راه برای مقابله با آن، حفظ آرامش و خونسردی است. هر زمان که با یک خودرو اتومات در ترافیک رانندگی می‌کنید، از دور آرام گیربکس استفاده کنید به این معنا که فقط پدال ترمز را رها کنید و بگذارید ماشین جلو برود. برای حرکت به جلو روی پدال گاز فشار زیاد وارد نکنید چون فقط منجر به ایجاد فشار اضافی و از دست دادن کنترل خودرو می‌شود.

تا جایی که می توانید نرم و آرام رانندگی کنید. به گزارش Engineering Explained، هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک کارهای زیر را هرگز نباید انجام دهید:

 

  • هرگز در سراشیبی در حالت (N) خنثی حرکت نکنید

بسیاری از رانندگان به اشتباه معتقدند که حرکت در سراشیبی با دنده خنثی می‌تواند مقدار مصرف سوخت را کاهش دهد. اما قرار دادن خودرو اتومات در حالت خنثی فقط سرعت آن را کاهش می‌دهد ولی در مصرف سوخت صرفه‌جویی نمی‌کند همچنین دنده خنثی کنترل خودرو را از راننده سلب می‌کند به این معنا که در مواقع اضطراری، قدرت مانور راننده را از آن سلب می‌کند.

  • هرگز بدون توقف جهت حرکت را تغییر ندهید

برخی افراد قبل از توقف کامل خودرویشان دنده را عوض می‌کننداین کار به گیریکس آسیب جدی وارد می‌کند. ممکن است خیلی عجله داشته باشید اما منطقی نیست که بدون توقف کامل بخواهید جهت حرکت خودرو را تغییر دهید. علاوه بر این، این کار منجر به فرسودگی دنده‌ها می‌شود و ممکن است مجبور شوید برای تعویض کل سیستم گیربکس مبالغ زیادی را هزینه کنید.

  • هرگز در چراغ قرمز و ترافیک گیربکس را در حالت خنثی قرار ندهید

تغییر وضعیت به حالت خنثی در چراغ راهنمایی برای صرفه جویی در مصرف سوخت منطقی نیست. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تنها چند دقیقه منجر به توقف شما می‌شوند، شما هر بار که دنده‌ها را تعویض می‌کنید آن‌ها را در معرض سایش غیرضروری قرار می‌دهید. ممکن است مجبور شوید زودتر از آنچه فکر می‌کنید آن‌ها را تعویض کنید. در ترافیک‌های شدید نیز گیربکس را در حالت (M) دستی قرار دهید و در دنده ۱ شروع به حرکت کنید تا از تغییر مداوم دنده بین 1 و 2 جلوگیری کنید تا استهلاک گیربکس کم شود.

نگهداری ازگیربکس‌های اتوماتیک

در خودروهای با گیربکس اتوماتیک رسیدگی منظم و سرویس دوره‌ای، استفاده از روغن گیربکس مرغوب و با کیفیت و عدم تغییر رینگ خودرو می‌تواند از فرسودگی زودهنگام آن‌ها جلوگیری کند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

هیچ چیز به اندازه تعویض منظم روغن عمر خودرو را افزایش نمی‌دهد. در گیربکس‌های اتوماتیک فاصله توصیه شده برای تعویض روغن گیربکس تقریبا هر 96 تا 160 هزار کیلومتر و یا 30 ماه است. (برای اطلاع دقیق، دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای خدمات را بررسی کنید).

در صورتی که نشانگر روغن، تیره شده باشد و یا بوی سوختگی دهد، روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) می‌بایست هرچه زودتر زودتر تعویض شود.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بنر وب سایت نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و حضور isqi