شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

آیا استفاده از رینگ اسپرت برای خودرو مضر است؟

معمولا جوانان طرفدار رینگ‌های اسپرت هستند و تمایل دارند رینگ‌های استاندارد خودروی خود را با مدل‌های اسپرت جایگزین کنند.

به طور کلی کارخانه‌های خودروسازی از دو نوع رینگ فولادی و آلیاژ آلومینیومی در خودروهای خود استفاده می‌کنند. فلز آلومینیوم به دلیل شکل‌پذیری بالا و وزن سبک، انتخاب بسیار مناسبی برای شرکت‌های خودروسازی است. رینگ آلیاژ آلومینیومی دارای دوام و استحکام بالایی است و در سرعت‌های بالا، مقاومت خوبی در برابر ضربات وارد شده به رینگ دارد. در مقابل، رینگ‌های آلومینیومی غیر‌آلیاژی دوام کمتری دارند و حتی می‌توانند خطرناک باشند. بنابراین بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی در رینگ‌های خود از منیزیم و کربن استفاده می‌کنند تا علاوه‌بر تامین استحکام کافی، وزن رینگ را هم کاهش دهند.

قیمت این رینگ‌ها بسیار بیشتر از مدل‌های فولادی است. بنابراین برای خرید این رینگ‌ها باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

به خاطر داشته باشید که رینگ فابریک هر خودرو برای آن استاندارد است و بهتر است آن را تغییر ندهید. اما می‌توانید رینگ یا لاستیک ماشین را تا یک سایز یا در نهایت دو سایز بزرگ‌تر کنید. این تغییر سایز رینگ اگر مهندسی و درست انجام شود می‌تواند باعث افزایش شتاب و هندلینگ بهتر خودرو شود. اما مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد.

 

تا چه اندازه می‌توان سایز رینگ را تغییر داد؟

معمولا اگر سایز رینگ را بیش از یک یا دو سایز (به طور معمول) بزرگ‌تر کنید باعث آسیب حتمی به خودرو می‌شود.

آیا تغییر سایز رینگ خودرو سبب افزایش سرعت خودرو می‌شود؟

متاسفانه، تصور رایج در بین مردم این است که هر چه اندازه رینگ و لاستیک بزرگتر باشد، سرعت خودرو بیشتر می‌شود. اما این باور اشتباه است. با افزایش عرض لاستیک و سایز رینگ، شتاب و سرعت خودرو کاهش می‌یابد و مصرف سوخت خودرو افزایش یافته در نتیجه منجر به افزایش آلایندگی نیز می‌شود. استفاده از لاستیک‌های با عرض زیاد و ارتفاع کم به خصوص در خیابان‌های پر دست انداز و ناهموار کشورمان صدمات زیادی در خودرو ایجاد می‌کند.

رینگ‌های بزرگتر در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رینگ‌های بزرگتر بیشتر برای مسابقه و در مسیرها و جاده های صاف استفاده می شود، به خصوص اگر موتور خودرو تقویت شده باشد.

مزایای رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی چیست؟

رینگ‌های آلیاژی به غیر از زیبایی ظاهری خودرو، مزایای بیشتری نیز دارند. رینگ‌های آلیاژی در مقایسه با رینگ‌های فولادی سبک‌تر و قوی‌تر هستند. وزن رینگ‌ها مهم است زیرا بر توانایی حمل و نقل جاده‌ای خودرو تاثیر می‌گذارند. چرخ‌های سبک‌تر ضربه‌های جاده‌ای و نیروهای پیچ‌خوردگی را کاهش می‌دهند. رینگ های آلیاژی پاسخ بهتری به وسایل نقلیه می‌دهند. چرخ‌های سبک‌تر، کنترل ترمز و فرمان پذیری خودرو را افزایش می‌دهند. رینگ‌های آلیاژی سایش و فرسودگی لنت ترمز را کاهش می‌دهند. در بیشتر رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی به خصوص رینگ‌هایی که دارای پره‌های بسیار کمی هستند، هوای بیشتری را برای خنک‌سازی لنت‌های ترمز فراهم می‌کنند.

معایب رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی چیست؟

آسیب‌های ناشی از تغییر غیراستاندارد رینگ خودرو عبارت‌ است از:

افزایش کوبش در دست‌اندازها، سفتی فرمان، افزایش مصرف سوخت خودرو در نتیجه افزایش آلایندگی، فشار بر سیستم تعلیق، لاستیک‌ها و سایر اجزای مربوط به جلوبندی خودرو که در نهایت استهلاک خودرو را افزایش خواهد داد.

در برخی موارد تغییر سایز رینگ باعث خطا در کیلومترشمار و اختلال در تعویض‌دنده در خودروهای اتوماتیک می‌شود.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بنر وب سایت نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران و حضور isqi