شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

داشبورد جامع ارزیابی کیفیت در حوزه قطعات و خدمات تا پایان امسال رونمایی می‌شود

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) با تاکید بر لزوم نظارت بر کیفیت قطعات به عنوان یکی از عارضه‌های شناسایی شده در کیفیت خودرو گفت: با رونمایی از داشبورد جامع ارزیابی کیفیت در حوزه قطعات و خدمات تا پایان امسال و عملی شدن تفاهم نامه شرکت ISQI با انجمن های قطعه سازی و تمرکز بر عارضه یابی و بازرسی کیفی قطعات خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، به زودی ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی داخل کشور از مبدا تولید فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از صنایعی که موضوع کیفیت آن همواره زیر ذره بین مشتریان قرار دارد صنعت خودرو است در واقع صنعت خودرو ایران با وجود همه اقدامات و برنامه های کیفی و توسعه ای مختلفی که در سال های اخیر دنبال کرده همواره جزو صنایعی بوده که مورد انتقاد مصرف کنندگان و مسئولان قرار داشته است.

اما در این میان مساله ای که کمتر به آن توجه شده است موضوع ارتقای کیفیت صنعت خودرو با محوریت زنجیره تامین است در واقع قطعه سازی به عنوان بیشترین سهم در حوزه کیفیت در صنعت خودرو و با فعالیت حدود ۱۲۰۰ قطعه ساز، راهبرد مشخصی در زمینه ارتقای کیفیت نداشته است.

هفته گذشته وزیر صمت در جریان بازدید از هفدهمین نمایشگاه قطعات ضمن تاکید بر لزوم جلب رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی و اجرای پروژه های کیفی در صنعت خودرو عنوان کرد: در خصوص کیفیت خودرو از قطعه‌سازان انتظار بیشتری داریم چرا که نزدیک به ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعات آن بر می‌گردد.

همچنین فاطمی امین با اشاره به ناتمام بودن پروژه های ارتقای کیفیت خودرو، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال خبرهای خوبی در خصوص افزایش کیفیت خودروها بشنویم.

این اظهارات وزیر صمت در حالی است که همزمان با برپایی نمایشگاه قطعات خودرو، تفاهم نامه ای با هدف نظارت بیشتر بر کیفیت و عارضه یابی قطعات میان انجمن های قطعه سازی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به امضاء رسیده است و همچنین اخیرا با حضور مدیر کل دفتر خودرویی وزارت صمت نیز از داشبورد کیفیت صنعت خودرو از نگاه مشتریان رونمایی شده است اقداماتی که به گفته معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران جز رویکردهای اصلی شرکت ISQI است.

رویکرد مهم ISQI در ایجاد زیرساخت تست قطعات و آزمون های ایمنی در کشور

محسن سلیمی در همین ارتباط و در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه توسعه فرایندهای اجرایی در حوزه تست قطعات و آزمون ایمنی خودروها (کرش تست) از رویکردهای آتی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است، بیان کرد: در حال حاضر قراردادهای اولیه با شرکت مرتبط در خارج از کشور در حوزه تست و آزمون های ایمنی خودروها منعقد شده است و هم اکنون در مسیر ایجاد زیرساخت های اجرایی است.

وی افزود: موضوع دوم که ارتقای کیفیت در صنعت خودرو را رقم می زند ورود به موضوع نظارت بر کیفیت قطعات است که با تفاهم نامه اخیر با انجمن های قطعه سازی و همکاری و استقبال این مجموعه ها به زودی شاهد جهش های خوبی در حوزه کیفیت قطعات خواهیم بود.

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد: با تشکیل کمیته ای در این جریان و نظارت های کیفی که در قطعه سازی اتفاق می افتد انتظار می رود شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه کیفیت در صنعت خودروسازی کشور باشیم.
با نمایش داشبورد کیفیت تصمیم سازی برای خودروسازان آسان تر می شود

سلیمی همچنین به رونمایی از فاز اول داشبورد تخصصی کیفیت از نگاه مشتریان اشاره و تصریح کرد: در داشبورد کیفیت از نگاه مشریان، نگاه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تمرکز بر عارضه هایی است که در فرایند ارزیابی از سوی کارشناسان در انتهای خط تولید و یا نگاه مشتریان، شناسایی می شوند.

وی اضافه کرد: در ادامه این داشبورد سایر موضوعات مربوط به کیفیت مانند آدیت محصول در فرایند ارزشیابی کیفیت از جمله حوزه های فروش و خدمات پس از فروش اجرا و به عنوان داشبورد جامع ارزیابی تا پایان امسال رونمایی می شود.

وی همچنین در خصوص تفاهم نامه اخیر شرکت ISQI با انجمن های قطعه سازی گفت: با این تفاهم نامه داشبورد کیفیت در حوزه قطعات هم توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد عملیاتی می شود تا عارضه هایی از جنس قطعات هم برای مشتریان، صنعتگران و قطعه سازان و خودروسازان شناسایی شود.

راه اندازی مرکز تخصصی تست قطعات

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با توجه به این که امروز در حوزه عارضه یابی خودروها بیشترین نارضایتی مشتریان در حوزه قطعات است، تاکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه یک مدل جامع کیفیت برای قطعه سازان نوشته می شود که این مدل معیاری برای اندازه گیری نرخ کیفیت هر قطعه خواهد بود.

سلیمی ادامه داد: در واقع این مدل می تواند هم ملاکی برای تصمیم گیری خودروسازان شود و هم معیاری برای مدیران شرکتهای تولیدی قطعات.

وی گفت: اما موضوع دیگری که در این تفاهم نامه ذکر شد ایجاد یک آکادمی تخصصی و آموزشی در حوزه قطعات است که با ایجاد آن قطعه سازان از خدمات کارشناسی و آموزش های تخصصی که با همکاری خود قطعه سازان و انجمن های قطعه سازی شکل می گیرد این جریان را راهبری خواهیم کرد همچنین بر اساس این تفاهم نامه و با همکاری انجمن های قطعه سازی، مرکز تست های تخصصی قطعات را راه اندازی و توسعه خواهیم داد تا تست های تخصصی قطعات طی امسال و سال آینده افزایش یابد.

رشد کیفی خودروها از سال ۱۴۰۲ ملموس تر می شود

وی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه ۶ جانبه توسعه زیر ساخت آزمون خودروهای برقی اشاره و تاکید کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در رویداد فناورانه خودروهای آینده (۲) که اواخر مهرماه امسال با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند صنعت خودرو در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو گروه خودروسازی ساپیا برگزار شد نیز با امضای تفاهم‌نامه ۶ جانبه توسعه زیر ساخت آزمون خودرویی و قطعات با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دو خودروساز بزرگ کشور و دو مرکز ایتراک و مرکز تحقیقات سایپا، توانست گام بلندی را در میان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه زیرساخت‌های آزمون خودرو و قطعات بردارد.

معاون فنی شرکت ISQI در پایان اظهار داشت: با تفاهم نامه های اخیر و با افزایش نظارت ها بر کیفیت قطعات پیش بینی می شود تا پایان امسال مشتریان شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه صنعت خودرو باشند و با آغاز سال ۱۴۰۲ و با برنامه های توسعه ای که دو خودروساز برای رونمایی از محصولات جدید دارند مردم تفاوت های بوجود آمده را احساس خواهند کرد.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم