رقابت برای توسعه پیشرفتهترین، ایمنترین و غیرآلایندهترین وسایل نقلیه مدت طولانی است که ادامه دارد، اما انتظار میرود این رقابت در سال 2024 سرعت بیشتری داشته باشد. عوامل زیادی هستند که بصورت مستقیم و غیرمستقیم به این رقابت جهانی دامن میزنند. اما حفظ و گسترش بازار فروش، افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای خودروهای مدرنتر، مقرراتی که در آینده نزدیک توسط کشورها برای این صنعت وضع میشود و شرکتهای تازه وارد به بازار خودرو از جمله عوامل اصلی در افزایش رقابت میان خودروسازان هستند.
باتوجه به آنچه در بالا گفته شد، نیاز به همکاری گسترده در تمام فرآیندهای توسعه خودرو از جمله مدیریت پیچیدگی سیستمهای تراشه خودرو (SoCs)، امنیت سایبری و کوتاه شدن چرخههای توسعه خودروسازی دارد.
بابررسی روندهای صنعت خودروسازی و بسط و تخمین روندهای آتی، نیاز جدی به همکاری گسترده در صنعت خودروسازی را برای سال 2024 میتوان تخمین زد.
در ادامه به معرفی چند پیشبینی در حوزه صنعت خودرو میپردازیم:
-
کوتاهتر شدن چرخه توسعه خودرو به سبب افزایش تقاضا
خودروسازان برای به موقع رساندن محصولات خود به بازار شتاب میکنند تا با تولیدکنندگان چینی همکاری کنند که سرعت توسعه و تحویل آنها به گونهای است که خودروسازان را به هدفشان میرساند. با توجه به استانداردهای ایمنی خودرو و در نتیجه نیازهای آزمایشی، این فناوری در یک خودروی کاملاً جدید حدودا از پنج تا هفت سال پیش برای آن اقدام شده است. بنابراین تولیدکنندگان چینی سعی میکنند تا این مدت را به سه تا پنج سال کاهش دهند.
یکی از راههایی که صنعت زمان را برای بازاریابی خودروها کاهش میدهد، استفاده از فناوری دوقلو دیجیتال است که میتواند در کل خودرو، نرمافزار، سیستم الکتریکی، SoCها و غیره برای شناسایی مشکلات عملکرد، آزمایش ویژگیهای جدید و بهینهسازی ویژگیها استفاده شود. علاوه بر این، فناوری مدیریت چرخه عمر سیلیکون، با دادههای جمعآوریشده از حسگرهای داخل خودرو برای تجزیه و تحلیل، میتواند بینشهایی ارائه دهد که از تجزیه و تحلیل ریشهای، نگهداری، پیشبینی خرابی قطعات و مدیریت تخریب پشتیبانی کند.
-
تازه واردان به طراحی سیلیکون خودرو برای خدمات مشاوره فراخوان دادند
درست مانند غول های فناوری متا، اپل و آمازون که توسعه تراشه را در داخل خود آورده اند، ما شاهد تغییر مشابهی در صنعت خودرو هستیم. هم خودروسازان سنتی و هم خودروسازان نسبتاً تازه وارد مانند Rivian، BYD Auto و XPeng در حال ورود به بازار طراحی تراشه هستند، اما به تنهایی نمیتوانند این کار را انجام دهند. این شرکتها برای افزایش سریع بهرهوری به تیمهای مهندسی طراحی نیاز دارند.
پلتفرم مشترک ابزارهای طراحی تراشه، کار را ساده میکند و نتایج بهتری را ارائه میکند و در زمان نیز صرفهجویی میکند. فراتر از ابزارها، تخصص و مشاوره اضافی برای این شرکتها ضروری خواهد بود، در هر یک از این شرکتهای خودروسازی تازهوارد، مهندسان طراحی تراشه با تخصص کافی در زمینه خودروسازی وجود ندارند تا بتوانند یک بخش کامل را بدون استفاده از مشاوران تکمیل کنند.
-
مقررات 155 سازمان ملل فشار را برای امنیت سایبری افزایش خواهد داد
از ژوئیه 2024، مقررات 155 سازمان ملل در مورد امنیت سایبری، کل زنجیره ارزش خودرو از OEMها گرفته تا تامین کنندگان اصلی و تامین کنندگان فرعی را ملزم میکند تا یک سیستم مدیریت امنیت سایبری را پیادهسازی کنند. در حالی که صنعت در حال حاضر میتواند به استاندارد ISO/SAE 21434 مراجعه کرده و از آن استفاده کند، که چارچوبی را برای توسعه یک محصول ایمن در صنعت خودرو فراهم میکند، این یک استاندارد است، نه یک الزام قانونی. UN 155R یک مقررات قانونی الزام آور است که خودروسازان باید برای مشارکت در اتحادیه اروپا از آن پیروی کنند.
این استاندارد جدید برای نرمافزار، سیستمها، قطعات و IP اعمال میشود که به همکاری بیشتر در کل زنجیره تامین خودرو نیاز دارد.
در سال آینده احتمالا شاهد تغییرات اساسی در صنعت خودرو خواهیم بود. صنعت خودروسازی باید برای ارائه مقررات آتی، برآورده کردن انتظارات مشتریان و عرضه سریع محصولات به بازار با یکدیگر همکاری کنند.