شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

چگونه بخش تست، بازرسی و صدور گواهینامه جهانی (TIC) به هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد؟

در این گزارش Vince Desmond، مدیر اجرایی مجله CQI نکات کلیدی خود را از نشست سران UKAS در ماه مارس و درباره هوش مصنوعی به اشتراک می گذارد. بینش‌ها شامل مقررات هوش مصنوعی، داده‌ها به‌عنوان یک دارایی استراتژیک و نقش مهمی که کارشناسان کیفیت می‌توانند از طریق همکاری با متخصصان علوم داده و هوش مصنوعی ایفا کنند.
هنگامی که رهبران نهادهای اصلی صدور گواهینامه جهانی، دبیرکل ISO، گوگل و رهبران جهانی هوش مصنوعی زمان می‌گذارند تا در ملاقات فیزیکی حضور داشته باشند، احساس می‌کنید که اتفاق بزرگی در راه است. در ماه مارس، UKAS از اجلاس هوش مصنوعی (AI) برای بخش تست، بازرسی و صدور گواهینامه جهانی (TIC) حمایت مالی کرد. در ادامه این گزارش در خصوص چهار نکته کلیدی از این جلسه با شما صحبت می‌کنیم.

1- مقررات هوش مصنوعی

کارشناسان در مقررات هوش مصنوعی – به ویژه قانون جدید هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (EU) – به این نکته اشاره کردند که تنظیم‌کنندگان مقررات به سادگی با سرعت نوآوری همراه نمی‌شوند. اینکه چگونه مناطق مختلف جهان اصولی مانند اعتماد و اخلاق را در رویکردهای نظارتی و دارای طرز فکر سیاسی متفاوت هستند، چالش‌های بیشتری را ایجاد می کند. بنابراین هماهنگی در چشم انداز مقررات جهانی دارای محدودیت است.
ممکن است به خاطر داشته باشید که در اجلاس سال گذشته هوش مصنوعی در Bletchley Park، سازمان‌های بزرگ فناوری مشتاق مقررات هوش مصنوعی بودند. منفعت طلبان در این باره استدلال می کنند؛ سازمان‌های بزرگ فقط خواهان مقررات هستند تا دسترسی بازیگران کوچکتر به بازار را دشوار کنند. این ممکن است درست باشد، زیرا بیشتر سازمان‌ها در رویکردشان به هوش مصنوعی اخلاقی عمل می‌کنند. صرف نظر از این مورد، تهدید اصلی از سوی بازیگران هوش مصنوعی خواهد بود که خارج از مقررات عمل می‌کنند، مانند «Fraud GPT».
اعتماد به هوش مصنوعی یک نگرانی فزاینده برای جامعه خواهد بود. در سال 2023، دفتر آمار ملی بریتانیا دریافت که دیدگاه مردم در مورد تأثیر هوش مصنوعی به طور منطقی بین منفی، مثبت و خنثی تقسیم شده است.
در نهایت، به ایمنی محصول، امنیت و اخلاق مرتبط می‌شود و جالب است که می‌بینیم انجمن حقوقی بریتانیا برای سازمان‌ها با داشتن مقررات در اندازه و ماهیت خاص، استفاده از افسر هوش مصنوعی را ملزم می‌کند.

2- استانداردهای داوطلبانه و گواهینامه معتبر

استانداردهای داوطلبانه به درستی به عنوان راه‌حل از نظر سرعت و تأثیر مطرح شدند و مقررات اضطراری در بخش TIC در کشورهای بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را به رسمیت شناختند.
مشوق این بود که دیدیم جامعه باید یک رویکرد سیستم‌های مشارکتی برای هوش مصنوعی با تنظیم‌کننده‌ها، تولیدکنندگان استاندارد، صنعت TIC، نهادهای حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران و بیمه‌گران داشته باشد. ما اخیراً آینده بالقوه مسئولیت قانونی را با پرونده دادگاه چت بات Air Canada دیدیم. این شرکت هواپیمایی استدلال کرد که هوش مصنوعی ارائه شده برای خدمات مشتری که توصیه های اشتباهی به مشتریان می دهد، یک شخص حقوقی جداگانه و مسئول اقدامات خود است.
اینگونه که براورد شد باید توسعه استانداردها زودتر اتفاق بیافتد. پیشرفت‌هایی در این زمینه با مواردی مانند رویکرد توسعه استانداردهای شتابان BSI وجود دارد. ما در مرحله تولید استانداردهای هوش مصنوعی نیستیم، اما این امکان وجود خواهد داشت.

3- داده‌ها به عنوان سرمایه استراتژیک

داده یک دارایی استراتژیک و جزء حیاتی برای هوش مصنوعی است. با این حال، به‌طور شگفت‌انگیزی، اشاره‌‌ی کمی به کیفیت داده‌ها، حاکمیت داده‌ها و امنیت داده‌ها در طول این اجلاس شد، اگرچه آزمایشگاه ملی فیزیکی بریتانیا در این زمینه در حال پیشرفت است.

4- کمبود دانش و حوزه‌های حرفه‌ای

کمبود مهارت توسط همه شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفت. کارشناسان هوش مصنوعی در این اجلاس دریافتند که جامعه آنها صلاحیت محدودی در انطباق، مقررات، استانداردها، تضمین و آزمایش دارد. در حالی که رهبران TIC و استانداردها نیاز به سرمایه گذاری در تخصص هوش مصنوعی را تایید کردند. در اینجا نقش روشنی برای نهادهای حرفه ای برای آموزش، یادگیری و همکاری شکل گرفت.

آینده‌ای بر پایه اعتماد

در حالی که در بازه کنفرانس سالانه UKAS صحبت می کردم، از من پرسیده شد که فکر می کنم فرصت اصلی برای صدور گواهینامه معتبر چه خواهد بود؟. پاسخ من «اعتماد» بود با توجه به پتانسیلی که بازارهای پایدار و دیجیتال، به سمت هرج و مرج، بی انضباطی و از کنترل خارج شدن دارند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ارائه خدمات ارزشمند در بخش تست، بازرسی و صدور گواهینامه های بین المللی، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌نماید. تیم مجرب شرکت ISQI با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، اطمینان می‌دهد که خدمات ارائه شده، با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ بوده و از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود.

کلام پایانی

هوش مصنوعی از طریق ارائه راهکارهایی برای اتوماسیون و بهینه‌سازی فرآیندهای تست و ارزیابی، ایجاد سیستم‌های هوشمند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیشنهاد استفاده از الگوریتم‌های مختلف برای پیش‌بینی و رفع خطاها میتواند به صنعت TIC کمک کند. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان معیارها و استانداردهای جدیدی را برای ارزیابی ایمنی، اصول اخلاقی و انطباق با مقررات تعریف کرد و به‌روزرسانی مداوم آن‌ها را انجام داد. به این ترتیب، هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش کارایی، اعتمادسازی و تضمین کیفیت در بخش تست، بازرسی و صدور گواهینامه دارد.
شاید مهمترین نکته برای حرفه کیفیت، نیاز به توسعه دانش دیجیتال، آموزش، پشتیبانی و همکاری با متخصصان علم داده و هوش مصنوعی است.

نویسنده مقاله: علیرضا تیل‌کو

منبع اصلی مقاله:

https://www.quality.org/blog/how-global-test-inspection-certification-sector-responding-ai

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
سالروز 35 سالگی شرکت isqi
بنر 35 سالگی شرکت isqi