شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

معضلات دستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی | معایب و ناگفته‌های دستگاه‌ شارژ EV

این روزها وسایل نقلیه الکتریکی (EV) تبدیل به یک وسیله رایج و محبوب شده‌اند، اما برای اطمینان از ادامه روند رشد این بازار در حال توسعه، باید زیرساخت موثری برای شارژ این خودروها وجود داشته باشد. از سال 2015، سهم جهانی خودروهای سواری جدید یعنی خودروهای الکتریکی، هر سال به طور متوسط 50 درصد افزایش یافته است و برخی معتقدند که سهم فروش خودروهای برقی تا سال 2040 به 100 درصد برسد. این یعنی دیگر خبری از خودروهای با سوخت فسیلی نیست!

با این وجود انتقادهای زیادی به نحوه شارژ و دستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی وجود دارد. اگر نتوانیم خودروهای خود را در جایی که نیاز داریم و به روشی که برای مصرف‌کننده قابل قبول است شارژ کنیم، به طور قطع بازار خودروهای برقی تغییر می‌کند. بنا براین جهت حفظ این فناوری لازم است تا معضلات شارژ خودروهای الکتریکی را برطرف نماییم.

دلایل اصلی نارضایتی در مورد شارژ خودروهای الکتریکی عبارت‌اند از:

  • کافی نبودن پایانه‌های شارژ
  • عدم دسترسی به پایگاه شارژ در مسیرهای خارج از جاده (Offroad)
  • یکسان نبودن سیستم‌های شارژ خودرو

برای جذب خریداران جدید این خودروها، زیرساخت شارژ باید کاربرپسند باشد. برای برخی از رانندگان، زیرساخت فعلی کاربر پسند نیست و نمی‌تواند به سادگی جایگزین کامل وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی شود.

با تمام این مسائل، تاریخ همیشه نشان داده است که، پذیرش هر فناوری جدید با مشکلاتی همراه است. در خودروهای با سوخت فسیلی نیز از همان ابتدا دسترسی به جایگاه‌های سوخت به راحتی الآن نبوده است بنابراین با گسترش حضور این خودروها در جامعه و گرایش افراد به استفاده از خودروهای الکتریکی، دسترسی به جایگاه‌های شارژ نیز بهبود می‌یابد.

علل نارضایتی از شارژهای خودروهای الکتریکی

چه کشورهایی ممنوعیت استفاده از سوخت‌های فسیلی دارند؟

دولت‌های سراسر جهان قصد دارند تا برای استفاده از خودروهای فسیلی محدودیت بگذارند. اما کشورهایی که اهداف رسمی در این‌باره اعلام کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • نروژ تا سال 2025
  • آلمان تا سال 2050
  • فرانسه تا سال 2040
  • چینتا سال 2040
  • بریتانیا تا سال 2030

دست‌یابی به این اهداف تا حد زیادی به توسعه زیرساخت‌های شارژ خودورهای الکتریکی بستگی دارد، همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم پایانه‌های شارژر خودروهای الکتریکی و نحوه شارژ آن‌ها می‌بایست کاربرپسند و منسجم شوند.

برتری خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی

فناوری جدید بکار گرفته شده در خودروهای برقی، می‌تواند کارهایی را انجام دهد که خودروهای فسیلی از عهده آن برنمی‌آیند. به عنوان یک مزیت می‌توان گفت، انرژی مورد نیاز برای راندن وسیله نقلیه می‌تواند از چندین منبع مختلف مانند: باد، خورشید، انرژی ناشی از موج، انرژی هسته‌ای و … تامین شود که این مسئله برتری قابل توجهی به خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی می‌دهد.

از طرفی دیگر، انرژی موجود در باتری یک خودروهای الکتریکی به راحتی می‌تواند به شبکه (V2G) برگردانده شود یا برای تأمین انرژی یک خانه (V2H) استفاده شود. در مواقع اضطراری، می‌توان آن را با وسیله نقلیه دیگری (V2L) نیز به اشتراک گذاشت.

باتری یک خودروی الکتریکی را باید به عنوان مکانی برای ذخیره‌سازی انرژی بدانیم. در این حالت کاربرد آن از منبع تامین انرژی خودرو به چیزهای دیگری تغییر می‌کند. بنابراین خودروهای الکتریکی چیزی فراتر از یک خودرو هستند، درواقع آن‌ها منبع مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز ما هستند. از آنجایی که خودروهای EV بیشتر در خانه یا محل کار شارژ می‌شوند، بنابراین ایده حضور محیط‌هایی مشابه جایگاه‌های سوخت فعلی، عملا بیهوده است.بنابراین باید به دنبال راه‌حل‌های جدید و کارآمد باشیم.

توصیه‌هایی درباره ایستگاه‌های شارژ

درهرجایی باید خدمات شارژدهی انجام شود، کلید موفقیت در سیستم حمل و نقل الکتریکی، خدمات شارژدهی آن است. شارژرهای خودورهای الکتریکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا جریان الکتریسیته را به باتری این‌خودروها وارد کنند این فرآیند شامل مدارهای الکتریکی و سوئیچ‌های مختلفی برای کنترل جریان است. ایستگاه‌های شارژ باید سریع بوده و کار با آن‌ها راحت باشد. علاوه بر این، باید در برابر خوردگی ناشی از شرایط آب و هوایی و مشکلات مربوط به گرد و غبار سوکت‌های شارژ مقاومت کنند.

شارژ خودروهای الکتریکی

استانداردهای ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی

تولیدکنندگان شارژرهای خودروهای الکتریکی باید استانداردهای نظارتی مربوط به شارژرهای تولید شده از جمله: استاندارد اروپاییEN 61851-1 را رعایت کنند. همچنین باید استانداردهای IEC/EN 62752 و IEC/EN 61851-1 را برای شارژرهای AC و استاندارد IEC/EN 61851-23 را برای شارژرهای DC در نظر بگیرند. شارژرهای DC میزان شارژ زیادی را در مدت زمان کوتاهی فراهم می‌کنند. همچنین، سازندگان ایستگاه‌های شارژ، باید الزامات تعیین شده توسط سازنده خودرو را نیز رعایت کنند و از میزان تطابق آن اطمینان داشته باشند.

استانداردهای شارژرهای خودروهای الکتریکی

جمع‌بندی

همانند قانون جدید اروپا که دستگاه‌های موبایل می‌بایست درگاه‌های شارژ یکسانی داشته باشند، لازم است تا خودروهای الکتریکی نیز از درگاه‌های شارژ و ورودی شارژ یکسانی برخوردار شوند. با گسترش آسیب به محیط زیست لازم است تا سوخت‌های فسیلی هرچه زودتر از چرخه خارج شوند تا دی اکسید کربن کمتری وارد اتمسفر شود. بنابراین خودروهای هیدروژنی و سوخت‌های آمونیاکی در کنار خودروهای الکتریکی یا ترکیبی از این‌ها می‌تواند آینده صنعت خودرو باشد. امیدواریم این مقاله به شما دید جامعی از معضلات شارژ خودروهای الکتریکی را ارائه کرده باشد، شما عزیزان می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظرتان ما را در بهبود این مقاله همراهی کنید.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
سالروز 35 سالگی شرکت isqi
بنر 35 سالگی شرکت isqi
نمایشگاه قطعات خودرو حضور isqi (isqi.co.ir)
نمایشگاه قطعات خودرو حضور isqi