سال ۲۰۲۲، سال بسیار مهمی در تحول مقررات خودروهای خودران بوده است، در ادامه براساس مقررات مهم مربوط به سیستمهای رانندگی پیشرفته که منتشر شدهاند به شرح و تفسیر تحولات ایجاد شده در خودروهای خودران میپردازیم.
تائید نوع خودروهای خودران
نخستین مورد، مقررات پیشنویس اتحادیه اروپا بود که شرایط فنی، ارزیابی و الزامات آزمایشی برای تأیید نوع خودرو های کاملا خودران را تعیین میکرد و راه را برای استقرار کامل روبوتاکسیها، شاتلهای خودران و وسایلنقلیه در شهرهای اروپایی باز میکرد.
این پیش نویس در ماه آوریل منتشر شد و نسخه نهایی آن توسط اتحادیه اروپا در ماه اوت تصویب و منتشر شد.
این اولین مقررات جامع در سراسر جهان است که به تأیید نوع خودروهای بدون راننده (سطح ۴) میپردازد.
حرکت بین خطوط خودروهای خودران
دومین تحول مقررات، در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام شد، مقررات سازمان ملل متحدی بود که حداکثر سرعت سیستمهای نگهداری خودکار خط (ALKS) در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سبک را تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراههای دوطرفه جداشده توسط موانع فیزیکی را توسعه داد و تغییر حرکت بین خطوط را برای خودروهای خودران مجاز کرد.
این مقررات تحت چارچوب خودروهای خودران کمیسیون اقتصادی اروپا از سوی سازمان ملل متحد هدایت شده است، میتوان گفت این اقدام یک قدم مهم رو به جلو در خودروهای خودران سطح ۳ بود که پس از تصمیمگیری سازمان ملل متحد در نوامبر ۲۰۲۱ در مورد توسعه ALKS برای خودروهای سنگین از جمله کامیونها و اتوبوسها نیز اتخاذ شد.
بدین ترتیب، مقررات ADS اتحادیه اروپا که در تابستان گذشته تأیید شده است، تولیدکنندگان را برای ارائه انواع دادهها و مستندات، از جمله مجموعه شبیهسازیها و آزمایشهایی که برای اطمینان از ایمنی انجام شدهاند، مجاب میکند، اما دقیقاً مشخص نمیکند کدام بخشها باید آزمایش شوند. این کمبود جزئیات میتواند منجر به ابهام و اشتباه در تفسیر مقررات شود.
بنابراین، اظهارنظر در مورد اینکه آیا این تستها کافی است یا خیر در حال حاضر بسیار دشوار است و نمیتوان بهطور واضح درباره آن نظری داد چرا که روشهای آن هنوز در حال توسعه هستند.
با وجود این عدم اطمینان، بین ناظرین و تولیدکنندگان توافق گستردهای درباره گواهینامه دادن به خودروهای خودران وجود دارد که عمدتاً شامل آزمایش بر اساس سناریوها خواهد بود. یعنی پاسخ یک خودروی خودران به انواع سناریوهای پیشبینی شدهای است که ممکن است در جاده با آنها مواجه شود. این آزمایشها در برخی موارد میتوانند فیزیکی باشند، اما بیشتر آنها بر اساس شبیهسازی انجام میشوند. برای ایجاد یک محصول کاملا ایمن، شرکتها باید کاربران را از قابلیتهای سیستم آگاه کنند. در مورد خودروهای خودران، دامنه عملیاتی میتواند برای مشخص کردن شرایطی که یک سیستم خودران قابلیت عملیاتی دارد، استفاده شود. یکی از مواردی که مشخص کردن دامنه عملیاتی میتواند در زمینه نظارتی مفید باشد، قابلیت سیستمهای خودران برای مقابله با شرایط هوایی مختلف و بررسی عملکرد سیستمهای خودران در محیطهای شهری پیچیده و تعاملات بین عابران پیاده و خودروها است.