لوازم خانگی را میتوان یکی از مایحتاج اولیهی شروع یک زندگی دانست، بطوریکه در زندگیهای امروزی از جنبهی تجملاتی آن هم که عبور کنیم، تقریبا ۹۰درصد کارهای خانه با کمک این وسایل انجام میگیرد و لیست اقلامی که از این حوزه خریداری میشود رفته رفته مجهزتر میشود.
اما در ماههای اخیر، وقوع اتفاقاتی در کشور از بالارفتن قیمت دلار گرفته تا ممنوعیت واردات که محصولات لوازمخانگی نیز از آنها مستثنی نبوده سبب شده تا اکثر خانوادههای ایرانی و مخصوصا جوانانی که در شرف آغاز زندگی مشترک هستند با چالشهایی چون گرانی در بازار لوازم خانگی و حتی کمیاب بودن برخی برندها و در نهایت محدودیت انتخاب در این قبیل کالاها روبرو باشند.
با توجه به شرایط حاکم در کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف این حوزه از محصولات ساخت داخل، علاوه بر اینکه خریداران را در مسیر انتخاب محصول متناسب با سلیقه و انتظار ایشان یاری میکند، این امکان را به تولیدکنندگان داخلی نیز میدهد که با آگاهی و شناخت بیشتر با توقعات مصرفکنندگان در راستای بهبود کیفیت محصولات و حتی خدمات پس از فروش آن قدم بردارند تا رضایت و علاقه حاصل از سوی مصرفکنندگان کالاهای ساخت داخل، مشتریان را به استفاده و حمایت از کالای با کیفیت ایرانی سوق دهد.
از این رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در حاشیه نمایشگاه لوازمخانگی با نظرسنجی از مراجعین این نمایشگاه به مطالعه وضعیت بازار لوازمخانگی کشور از دیدگاه مشتریان پرداخته است.
طی این تحقیق، از ۶۱۴نفر (متشکل از ۷۰درصد خانم و ۳۰درصد آقا) پرسش صورت گرفته که در این بین، اکثریت پاسخدهندگان در رده سنی ۲۸ تا ۳۶ سال قرار داشته و دارای تحصیلات لیسانس بودند.
اولین موردی که در ابتدای این تحلیل قصد داریم به آن بپردازیم این است که از نظر پاسخدهندگان، “تولیدات داخلی تا چهمیزان بر توسعه اقتصاد و اشتغالزایی کشور موثر میباشد؟”
موضوع توجه به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، مخصوصا در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است که یکی از تاثیرات انکارنشدنی آن مربوط به حوزه توسعه اقتصاد و اشتغالزایی در کشور است و نظر اکثریت پاسخدهندگان به این سوال بر صحت موضوع میافزاید.
علت ترجیح لوازمخانگی ایرانی نسبت به رقبای خارجی چیست؟
در این سوال مزیت کالاهای ایرانی در مقایسه با تولیدات خارجی از نظر پاسخدهندگان مورد بررسی قرار گرفته تا بدانیم در راستای ترویج حمایت از کالای ایرانی باید به چه معیارهایی بیش از پیش توجه داشته باشیم.
با توجه به پاسخهای دریافت شده درخصوص این سوال “اعتماد به تولیدات داخلی” با کسب ۳۱/۶درصد و پس از آن “تکنولوژی” (با ۲۹/۲درصد) و “تنوع محصولات” (با۱۳/۷درصد) مهمترین معیار انتخاب کالای ایرانی از سوی مشتریان شناخته شدند.