مدیریت کیفیت خودرو برای رضایت مشتریان و شهرت خودروساز به عنوان یک تولید کننده قابل اعتماد مهم است. مشتریان میخواهند از کیفیت و قابلیت اطمینان خودروهایی که خریداری میکنند بدانند.
انجام بررسیهای منظم به شرکتهای خودروسازی کمک میکند تا خواستههای مشتریان را برآورده کنند و استاندارد وسایل نقلیهای را که ارائه میکنند بهبود بخشند. برای ایجاد یک استراتژی تعمیر و نگهداری و بهبود کیفیت خودرو، این ۶ عامل را دنبال کنید:
-
دوام وسیله نقلیه
معمولا خریداران قبل از خرید خودروی جدی از خود میپرسند:
- آیا وسیله نقلیه بادوام است؟
- با گذشت زمان قطعات و لوازم جانبی مختلف در خودرو چقدر دوام خواهند داشت؟
کیفیت و طرز کار محصولات شما بر نحوه عملکرد خودروها در طول زمان تأثیر میگذارد. بنابراین، طول عمر مواد انتخابی و فرآیند ساخت باید به طور منظم ارزیابی شود. در حالی که اندازهگیری معیارهایی مانند هزینه و مقدار تولید شده برای تجزیه و تحلیل سود مهم است، لازم است که واحدهای معیوب یا فراخوان شده را نیز در نظر بگیرید. نظارت بر نرخهای معیوب یا فراخوان و عیوب یا مشکلات ذکر شده به شما کمک میکند تا کیفیت همه وسایل نقلیه را بهبود بخشید.
-
فرسودگی خودرو و قطعات آن
فرسودگی بخشی طبیعی از چرخه زندگی همه محصولات است. استفاده منظم عامل بروز این اتفاق است. امروزه خودروسازان برای افزایش کیفیت خودرو های تولیدی در تلاش هستند تا میزان خرابی و فرسودگی قطعات و محصولات تولیدی خودشان را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند. فرسودگی خودرو میتواند شامل پوسته شدن رنگ، صداهای ناشی از قسمتهای مختلف خودرو، کیفیت لاستیکهای فرسوده شده و موارد دیگر باشد. به این شرایط توجه داشته باشید و مکان یا نحوه وقوع آنها را شناسایی کنید. سپس نسبت به بهبود آنها اقدام کنید.
-
اندازه گیری راندمان موتور
نرخ راندمان موتور، انرژی سوخت مصرفی خودرو را در برابر توان واقعی مورد نیاز برای حرکت وسیله نقلیه اندازهگیری میکند. هدف کسبوکارهای خودروسازی، باید افزایش بهرهوری انرژی باشد تا سبب تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا و پیشرانههای بهینهتر شود.
-
ویژگیهای خاص محصول
مشتریان به دنبال ویژگیهای منحصر به فرد یا خاصی هستند که تجربه رانندگی آنها را بهتر میکند. در دسترس بودن این ویژگیها بخشی از روشهای ارائه محصولات با کیفیت را تشکیل میدهد. نکته مهم این است که این ویژگیها تا زمانی که وسیله نقلیه در حال استفاده است، قابل استفاده باقی بماند.
-
پایداری و مقررات زیست محیطی
پایداری و ردپای CO2 به طور فزایندهای در صنعت خودرو اهمیت پیدا میکند. خودروهایی که خودروسازان تولید میکنند باید از مقررات موجود پیروی کنند و هدفشان کاهش انتشار گازهای گلخانهای باشد.
بنابراین خودروسازان برای حفظ و افزایش متقاضیان خودروهای تولیدی، میبایست با پایش و ارزیابی مکرر محصولاتشان نسبت به افزایش کیفیت خودرو تولید شده اقدام کنند. شما میتوانید جهت مشاهده گزارشات ارزشیابی کیفی خودرو در ایران بر روی لینک کلیک کنید.
کیفیت خودرو در بازارهای جهانی چگونه است؟
بر اساس مطالعات جدید مرکز آماری J.D. Power (یک شرکت آمریکایی تجزیه و تحلیل داده و اطلاعات مصرف کننده است)، کیفیت خودرو درپی همهگیری COVID-19 به طور قابل توجهی کاهش یافت. اختلالات ناشی از بیماری کووید، مسائل زنجیره تامین، قیمتهای بیسابقه وسایل نقلیه و جابجایی پرسنل، منجر به رسیدن مشکلات خودرو به بالاترین رکورد در تاریخ ۳۶ ساله این مطالعه شد.
بر اساس این گزارش، کیفیت خودرو های جدید در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ درصد کاهش یافته است. میانگین تعداد عیوب کیفیت خودرو به ازای هر ۱۰۰ خودرو فروخته شده ۱۸ واحد افزایش یافته است، که از ۱۶۲ واحد در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۰ واحد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. مطالعه کیفیت اولیه خودرو توسط مرکز آماری J.D. Power در سال ۲۰۲۲ بر اساس بیش از هشتاد هزار پاسخ نظرسنجی ارائه شده، توسط مشتریان در ۹۰ روز پس از خرید وسایل نقلیه جدیدشان است. این نظرسنجی دارای طیفی از ۲۲۳ سؤال است که به دنبال بررسی مشکلات خاص خودرو مشتریان است.
این نظرسنجی شامل سؤالات مربوط به قابلیت اطمینان، جذابیت کلی مدل یا اطلاعات مربوط به فروشنده نیست، زیرا این عوامل در سایر نظرسنجیها و گزارشهای J.D. Power گنجانده شدهاند.
به عنوان مثال، مسائل مربوط به اطلاعات سرگرمی و نرم افزار، موضوع اصلی شکایت خریداران در سال ۲۰۲۲ بود. دیوید آمودئو، مدیر بخش جهانی خودرو در J.D. Power به CNBC گفت: بدترین چیزی که تا به حال دیدهایم، ۳ درصد در سال بود. “اما گزارش مربوط به امسال بسیار بد بود! و ما را با چالشهای بزرگتری روبرو کرد». تقریبا میتوان گفت این چالشها دربرگیرنده پارامترهای زیادی از تولید تا کیفیت خودرو میباشند. از کمبود مداوم تراشه نیمه هادی در سطح جهانی گرفته تا افزایش هزینههای تولید و حمل و نقل مربوط به قطعات خودرو و به طبع آن تولید خودرو برای خودروسازان تا عرضه در بازار برای مصرف کنندگان خودرو. خودروسازان در حال تلاش برای یافتن راههایی برای حل این مشکلات هستند، برخی از این چالشها آنقدر تاثیرگذار هستند که میتوانند تولید وسایل نقلیه را کاهش دهند. به عنوان مثال، جنرال موتورز قبلاً قابلیت استارت و استاپ موتور را از خودروهای خاص حذف کرده بود، در حالی که فورد یک بار شاسی بلندهای بدون کنترل آب و هوا را روانه بازار کرد. ولوو، کرایسلر و پولستار بدترین عملکرد را در این بررسی داشتند، در حالی که بیوک، دوج و شورولت همگی پیشرفت های واقعی را نشان دادند. جنرال موتورز در سال جاری شاهد پیشرفتهای کیفی عظیمی بود، بهویژه در خصوص بیوک که از جایگاه دوازدهم در سال ۲۰۲۱ به مقام اول در سال ۲۰۲۲ صعود کرد. ، کادیلاک اسکالید و کادیلاک XT6 همگی در رتبه بندی کیفیت خودرو بخشهای مربوطه خود را رهبری کردند. C8 کوروت نیز به عنوان خودرویی با بالاترین کیفیت اولیه توسط مشتریان انتخاب شد.
همچنین شایان ذکر است که J.D. Power شاهد نتایج بالاتری از مشکلات، در میان وسایل نقلیه الکتریکی بود. در این بین تسلا به طور قابلتوجهی بهترین عملکرد را در بخش خودروهای الکتریکی داشت. این عملکرد هنوز به اندازهای خوب است که بتوان آنرا با امتیاز میتسوبیشی مطابقت داد.
صنعت خودروسازی از زمان شروع کووید، در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است و اوضاع با سرعتی که دوست داریم در حال بهبود نیست. بااین حال امیدواریم مطالعات سال آینده نتایجی کاملاً متفاوتی را بیان کند.
این مقاله مربوط به بازار خودروهای جهانی در خارج از کشور عزیزمان ایران میباشد، لطفا جهت مشاهده گزارشات ارزشیابی کیفی خودرو در ایران بر روی لینک کلیک کنید.