شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

شکست فناوری ارتباطات خودرویی (V2X)

ارتباطات V2V یا فناوری خودرو به خودرو، به خودروها اجازه می‌دهد پیام‌هایی درباره شرایط جاده و تصادفات دریافت کنند. خودروسازان درتلاش هستند با استفاده از امواج رادیویی، جهت بهبود ایمنی از طریق فناوری به نام “خودرو به خودرو” (V2V) یا “خودرو به همه چیز” (V2X) نسبت به افزایش ایمنی خودروها اقدام کنند. در سال 1999، کمیسیون ارتباطات رادیویی فدرال (FCC)  موافقت کرد که 75 مگاهرتز طیف در باند 5.9 گیگاهرتز را برای چیزی به نام خدمات ارتباطات کوتاه برد اختصاصی (DSRC) کنار بگذارد، که برای بهبود ایمنی جاده از طریق فناوری های V2X استفاده می‌شود. به طور کلی، V2X به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تا پیام‌هایی از جمله شرایط جاده، سرعت خودروها، آب و هوا یا ازدحام ترافیک ارسال و دریافت کنند. بعلاوه؛ با استفاده از این اطلاعات، خودرو می‌تواند تصمیم‌گیری‌های لازم از جمله ترمزگیری اضطراری را انجام داده و از تصادف جلوگیری کند. برخی از کارشناسان می‌گویند استقرار گسترده این فناوری می‌تواند به سرعت بخشیدن در استفاده از وسایل نقلیه خودران کمک کند، درحقیقت، اطلاعات حاصل از ارتباطات V2V جهت تقویت توانایی وسایل نقلیه خودران برای “دیدن” محیط خود و تصمیم‌گیری بهتر در رانندگی به کار می‌رود. اما صنعت خودرو در توسعه فناوری V2X کند بوده و عرضه آن به صورت جزئی انجام شده است. کمپانی مرسدس بنز تجهیزات V2V را در کلاس E 2017 و S کلاس 2018 نصب کرده است، همچنین جنرال موتورز V2V را در کادیلاک CTS در سال 2017 معرفی کرد. آجیت پای، رئیس کمیسیون ارتباطات رادیویی فدرال (FCC)، V2X را “وعده‌ای که محقق نشده” می‌خواند، به همین منظور، پیشنهاد داده ۴۵ مگاهرتز از پایین باند را برای استفاده‌های بدون مجوز مانند Wi-Fi در دسترس قرار دهد و 20 مگاهرتز بالاتر را برای C-V2X اختصاص دهد. خودروسازان علیه این تصمیم لابی کرده و استدلال کردند که برخی از فرکانس‌های Wi-Fi با مقاصد نظامی، با فناوری خودروهای متصل تداخل می‌کنند. در حقیقت خودروسازها در تلاش هستند تا با استفاده از این فناوری در خودروهای آینده ایمنی بالاتری را به ارمغان بیاورند اما تا زمانی که کمیسیون ارتباطات رادیویی فدرال (FCC) از فرکانس‌های Wifi استفاده می‌کند امکان تجهیز کردن خودروها به این فناوری وجود ندارد.

شکست فناوری v2v

متقاضیان این پرونده، انجمن حمل و نقل هوشمند آمریکا و انجمن مقامات بزرگراه و حمل و نقل ایالتی آمریکا هستند که مدعی هستند نسبت به حفظ فرکانس 5.9 گیگاهرتز منحصرا برای اهداف حمل و نقل استفاده ‌کنند. اما در مقابل آن‌ها FCC قرار دارد که مانع بزرگی برای استفاده از این فرکانس می‌باشد. در این دادگاه که به تازگی برگذار شده است خودروسازان، FCC را متهم به نقض قانون برابری حمل و نقل از طریق عدم تخصیص فرکانس رادیویی کردند، همچنین شاکیان این پرونده با ادعایی مبنی بر اینکه آن‌ها برای حضور این فناوری به بیش از 30 مگاهرتز طیف نیازدارند در دادگاه حاضر شدند.

قاضی، ادعای شاکیان درخصوص تخصیص فرکانس‌های درخواستی را نادیده ‌گرفت و خاطرنشان کرد «خودروسازان، هیچ پیشرفت مهمی در این زمینه بدست نیاورده‌اند.»

در هر نمایشگاه‌ CES (این نمایشگاه هر ساله در ماه ژانویه در لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود.) در دهه گذشته برخی از نوآوری‌های وعده داده شده را به نمایش گذاشته است: اتومبیل‌هایی که می‌توانند از طریق دیوارها ببینند، خودروهایی که می‌توانند با علائم راهنمایی و رانندگی صحبت کنند!

در پایان همانطور که FCC استدلال کرد، قاضی نیز نسبت به عدم موفقیت این فناوری متقاعد شد و اعلام کرد که نوآوری‌های وعده داده شده هرگز محقق نشدند.

به نظر شما ارتباطات خودرویی به یک فانتزی در صنعت خودرو تبدیل شدند یا با تحولاتی مجددا به صنعت خودرو برمی‌گردند؟

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم