آزمایشگاه شیمی و کاتالیست با هدف نظارت بر کیفیت قطعات کاهنده آلایندگی خودروها راهاندازی شده است و مجهز به تکنولوژی تست مدرن میباشد. در این آزمایشگاه، به بررسی دوام اولیه کاتالیست و تعیین میزان فلزات گران قیمت استفاده شده در آن میپردازیم.
آلودگی محیط زیست از جمله پیامدهای ناخواسته تکنولوژی است و خودروها یکی از منابع اصلی تولید آلایندههای هوا میباشند. لذا استفاده از تکنیکها و ابزارهایی که در جهت کاهش آلودگیهای زیست محیطی خودروها مفید و موثر باشد همواره مورد توجه قرار گرفته است. یکی از روشهای کنترل آلایندگی کاربرد مبدلهای کاتالیستی در مسیر اگزوز خودروها میباشد. مبدل کاتالیستی وسیلهای است که در سیستم خروجی موتور خودرو نصب میگردد و طی واکنشهای شیمیایی، درصد زیادی از گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو را به گازهای بیضرر برای اکوسیستم تبدیل میکند. از ابتداییترین واکنش بین همه کاتالیست کانورترها، میتوان به تبدیل هیدروکربنهای حاصل از احتراق ناقص به بخار آب و دی اکسید کربن و همچنین تبدیل اکسیدهای نیتروژن به گازهای غیرسمی اشاره کرد. ساختار کاتالیست کانورتر از فلزات گران قیمتی تشکیل شده است که در تبدیل گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها به آلایندههای کم خطر نقش بسیار با اهمیتی دارد و عملکرد صحیح آن تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلایندگی خودروها دارد. از آنجایی که تمامی قطعات خودرو دارای طول عمر مفیدی میباشند، جهت بررسی این دو موضوع تنها با انجام آزمونهای آزمایشگاهی میتوان از صحت عملکرد این قطعه اطمینان حاصل کرد.
در این راستا در سال 1400آزمایشگاهی با هدف نظارت بر کیفیت قطعات کاهنده آلایندگی خودروها و کاتالیست کانورترها راهاندازی گردید. این ازمایشگاه به تکنولوژی تست مدرن از جمله موارد زیر مجهز میباشد:
- Catalytic Converter Aging Test
- ICP-OES (Inductively Coupled Plasma – Optical Emission Spectroscopy)
درواقع هدف از انجام آزمونهایی در این زمینه، بررسی اولیه دوام کاتالیست و همچنین تعیین میزان فلزات گران قیمت استفاده شده در کاتالیست میباشد.
تجهیزات این آزمایشگاه قابلیت انجام آزمونها و کاربردهای زیر می باشند:
آزمون پیرسازی کاتالیست کانورتر
فرآیند پیرسازی کاتالیست کانورتر جهت تست دوام قطعه و طی فرآیندهایی براساس استانداردR 83 وPSA – D175367 انجام میگیرد:
- شبیهسازی قطعه جهت انجام آزمون پیرسازی
- قابلیت صحه گذاری قطعه جهت تایید طول عمر تعریف شده قطعه بر روی خودرو
- شبیهسازی قطعه معادل پیمایش 160،000 و 240،000 کیلومتر براساس استانداردهای آلایندگی یورو4 و یورو5
- قابلیت ایجاد قطعاتBad Limit و Borderline جهت تستهای OBD (سیستم عیبیابی خودرو)
آزمون کیفی کاتالیست کانورتر و آنالیز فلزات گران قیمت
در این آزمایشگاه جهت تعیین میزان کیفیت کاتالیست کانورتر که ارتباط مستقیم با فلزات گران قیمت به کار رفته در آن همچون پلاتین ، پالادیم ، رادیوم و … دارد آزمونهای کیفی جهت تعیین موارد زیر انجام میگردد:
- قابلیت شناسایی میزان فلزات گران قیمت جهت صحه گذاری میزان فلز مصرفی با نمونه مرجع
- اثر گذاری بر روی کاهش آلایندههای منتشر شده از خودرو
- آنالیز سایر فلزات و مواد موجود در کاتالیست
تلفن تماس واحد نظارت بر آلایندههای محیط زیست:
026-34996961-3
داخلی 122 و 120