شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

صدور گواهی CE | اخذ گواهینامه CE

صدور گواهینامه CE

خانه | خدمات | بازرسی و صدور گواهینامه | صدور گواهی CE | اخذ گواهینامه CE

اتحادیه اروپا در حال حاضر یک سازمان سیاسی و اقتصادی است که شامل 28 کشور عضو با جمعیت بیش از 500 میلیون نفر است. یکی از چهار امتیازات اساسی اعطا شده توسط این اتحادیه، حرکت آزاد کالاهای دارای گواهینامه CE در بازار های اروپا است. علامت CE نشان می دهد که محصولات و کالاهای دارای آن نشان؛ تمامی الزامات و مقررات فنی اتحادیه اروپا را برآورده می‌کنند و می‌توانند بدون وجود هیچگونه مشکل فنی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا توزیع و در بازار های آن کشورها فروخته شوند.

نشان CE

نشان CE یا علامت استاندارد اروپا بر روی کالا، نشانگر این است که محصولاتی که در بازار اروپا (EEA) به فروش می‌رسند، نیازمندی‌ها و استانداردهای حفاظتی بالای ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی اتحادیه اروپا را تامین کرده‌اند و کالا یا محصول با استانداردهای ایمنی اروپا انطباق دارد.

اما نشان CE در محصولات فروخته شده در خارج از منطقه اقتصادی اروپا که با استانداردهای EEA تولید شده‌اند نیز یافت می‌شود. این امر باعث می‌شود که نشان CE حتی برای افرادی که با منطقه اقتصادی اروپا آشنا نیستند در سراسر جهان قابل تشخیص باشد. از این لحاظ مانند نشان FCC است که برای انطباق برای فروش برخی از وسایل الکترونیکی در ایالات متحده استفاده می‌شود.

به صورت خلاصه می‌توان گفت، نشان CE یک اعلامیه از جانب سازنده محصول است که بیانگر انطباق کامل محصول یا کالای عرضه شده با استانداردهای اتحادیه اروپا (بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست) می‌باشد.

گواهینامه CE چیست؟

نشان CE مخفف عبارت انگلیسی European Community است. نشان CE با حروف بزرگ بر روی بسیاری از محصولات در بازارهای منطقه اقتصادی اروپا مشاهده می‌شود. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد این علامت‌گذاری، به معنای انطباق محصولات با الزامات اروپا است و نشان می‌دهد که آن کالاها از نظر حداقل ایمنی، بهداشت و محیط زیست مورد بازرسی و آدیت قرار گرفته‌اند. از جمله محصولاتی که برروی آن‌ها نشان CE قرار داد عبارت‌اند از: تلفن‌های جدید، تجهیزات تولید مواد غذایی، تلویزیون، یا حتی مداد رنگی‌های موجود در فروشگاه‌ها و بسیاری کالاهای دیگر که در کشورهای اروپایی خریداری می‌شوند. علامت CE همچنین نشان دهنده وجود رقابت منصفانه در بین تولیدکنندگان آن کالا می‌باشد. زیرا پاسخگویی تولیدکننده و انطباق محصول با یک سری الزامات مشخص را بیان می‌کند.

 

در راستای اخذ نشان CE، سابقا تولیدکنندگان می‌بایست محصولات خود را برای انجام آزمون‌های مورد نیاز به اروپا ارسال می‌‌کردند. ولی با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی موجود، اینکار مستلزم صرف زمان و هزینه‌های بسیاری بود. اما شرکت ISQI این امکان را فراهم کرده است که تولیدکنندگان با صرف زمان و هزینه به مراتب کمتر، گواهینامه CE اصل را از NB معتبر دریافت نمایند.

کاربرد گواهینامه CE چیست؟

تولیدکننده‌ای که نشان CE را به محصولات خود دریافت و بر روی آن‌ها علامت‌گذاری می‌کند، در واقع اعلام می‌کند که محصولات آن شرکت با کلیه الزامات لازم (مقررات و استانداردهای اروپایی مربوطه) مطابقت داشته و می‌توانند در منطقه اقتصادی اروپا به فروش برسند. گواهینامه CE دو مزیت بزرک را برای تولید کنندگان و همچنین مصرف کنندگان تضمین می‌کند. بازار اتحادیه اروپا تصدیق می‌کند که کالاهایی که دارای نشان CE هستند، می‌توانند بدون هیچگونه موانعی در منطقه اقتصادی اروپا فروخته شوند، و مصرف‌کنندگان نیز اطمینان خواهند داشت که کالاهایی که خریداری می‌کنند کلیه نیازهای اساسی بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی را برآورده می‌کند.

این وظیفه سازنده است که ارزیابی انطباق محصولات خود را انجام داده، پرونده‌های فنی آن کالا  را تهیه کند، گواهینامه CE و یا اظهارنامه انطباق اتحادیه اروپا را دریافت نموده و در نهایت علامت CE را بر روی آن  محصولات نصب یا حک نماید.

چه زمانی اخذ گواهینامه CE برای کالا اجباری است؟

علامت گذاری CE فقط برای محصولاتی اجباری است که مشخصات اتحادیه اروپا برای آنها وجود دارد و نیاز به الصاق نشان CE دارد. برخی از محصولات به طور همزمان تابع چندین الزام اتحادیه اروپا هستند. قبل از چسباندن علامت CE به آن، باید مطمئن شوید که محصول شما با تمام الزامات مربوطه مطابقت دارد. چسباندن نشان CE به محصولاتی که مشخصات اتحادیه اروپا برای آنها وجود ندارد یا نیازی به چسباندن نشان CE ندارند ممنوع است.برای محصولاتی نظیر تولیدات دارویی، غذایی و آشامیدنی گواهینامه CE قابل صدور نیست.

برای عرضه محصول در کشورهای منطقه اقتصادی اروپا نیاز به دریافت گواهینامه CE این کشورها عبارتند از:
 
اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا. سه عضو انجمن تجارت آزاد اروپا: ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ. سوئیس نه عضو اتحادیه اروپا و نه عضو منطقه اقتصادی اروپا است، اما بخشی از بازار واحد است یعنی اتباع سوئیس مانند سایر اتباع منطقه اقتصادی اروپا، از حقوق مشابهی برای زندگی و کار در بریتانیا برخوردارند.
 

چگونه گواهینامه CE دریافت کنیم؟

تمام مراحل ارزیابی انطباق (مدول ها) از جمله آزمایش های لازم، بازرسی ها و یا صدور گواهینامه CE باید قبل از عرضه محصول در بازار انجام شود. تولیدکنندگان باید مقررات مربوط به محصولات خود را تأیید کرده و از Notified Body هایی که برای ارائه خدمات ارزیابی انطباق و صدور گواهینامه CE برای آن محصول تایید صلاحیت شده اند استفاده نمایند.

مراحل دریافت گواهینامه CE

  • مرحله اول: انتخاب دایرکتیو‌ها یا قوانین مرتبط با حوزه کاربری محصول
  • مرحله دوم: تعیین و استخراج روش‌های آزمون استانداردهای harmonized‌ اروپایی
  • مرحله سوم: بررسی خطرات و انتخاب روش ارزیابی
  • مرحله چهارم: اعمال استاندارد‌ها یا مقررات فنی و انجام تست ها و آدیت ها
  • مرحله پنجم: گردآوری مدارک فنی Technical File که گزارشات نتایج آزمون‌ها و مشخصات محصول را شامل می‌شود.
  • مرحله ششم: تهیه اظهارنامه تطابق
  • مرحله هفتم: انجام ممیزی نهایی توسط موسسات مورد تأیید اتحادیه اروپا بر روی مستندات ارائه شده
  • مرحله هشتم: الصاق نشان CE و دریافت گواهینامه با اعتبار مشخص

چه اطلاعاتی باید در مدارک اظهارنامه انطباق اتحادیه اروپا وجود داشته باشد؟

مدارک اظهارنامه انطباق اتحادیه اروپا باید شامل اطلاعات کامل مرتبط با محصول مورد نظر، تولید کننده آن محصول یا نماینده آن، شرکت NB (در صورت نیاز)، و استانداردهای هماهنگ (Harmonized Standards) باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • اطلاعات شناسایی منحصر به فرد آن محصول
  • نام و آدرس سازنده یا نماینده مجاز آن
  • نامه قبول مسئولیت تولیدکننده برای این اظهارنامه
  • مدارکی از محصول با قابلیت ردیابی صحت آن‌ها، عکس محصول با وضوح مناسب (صورت لزوم)
  • دایرکتیو مربوط به اتحادیه اروپا برای آن محصول
  • استانداردهای هماهنگ مرجع و یا مشخصات مرجع
  • در صورت کاربرد، نام و شماره شناسه شرکت NB و همچنین توضیحات مدول و اطلاعات گواهینامه CE
  • اطلاعات اضافی دیگر، امضاء، نام و سمت امضاء کننده مدارک، و مکان و تاریخ صدور آن

چگونه می‌توانیم علامت CE را بر روی محصولات خود نشان دهیم؟

علامت CE باید مطابق شکل زیر باشد. حتی اگر ابعاد تغییر یابد ولی نسبت ها باید مطابق با شکل زیر رعایت شود. علامت CE باید از حروف اول “CE” تشکیل شده باشد، هر دو حرف باید همان ابعاد عمودی داشته باشند و کوچکتر از ۵ میلی متر نباشند (مگر اینکه در الزامات محصول مربوطه به طور متفاوتی مشخص شده باشد). علامت CE باید به صورت واضح، خوانا و غیرقابل تغییر به محصول یا پلاک مشخصات آن کالا وارد شود. اما در صورتی که به دلیل ماهیت و شکل کالا امکان نصب یا چاپ این نشان بر روی محصول وجود نداشت، باید این علامت بر روی بسته بندی و مدارک همراه آن افزوده شود.

الزامات اساسی

ویژگی اساسی قانون اتحادیه اروپا این است که سطح بالایی از محدودیت‌های بهداشتی و ایمنی محصولات دارای مارک CE را تضمین می‌نماید. الزامات اساسی خاصی در مورد خطرات ذاتی یک محصول اعمال می‌شود. به همین دلیل است که اگر محصول مورد نظر در استانداردهای هماهنگ (Harmonized STD) قرار نداشته باشد، تولید کنندگان باید تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک آن کالا را انجام داده و نتایج را در فایل های فنی خود قرار دهند.

در حالی که الزامات اساسی، نتایجی را که قرار است به دست بیاید و خطراتی که قرار است حذف شوند را نشان می دهد، اما هیچ گونه سرنخی در مورد راه حلهای فنی یا چگونگی از بین بردن این خطرات ارائه نمی دهد.

تولید کنندگان می توانند با استفاده از استانداردهای هماهنگ و یا مشخصات مربوطه، به راه حل های واقعی و جزئیات قابل اعمال دست یابند.

مدول‌های مختلف گواهینامه CE و ارزیابی انطباق

مدول های ارزیابی انطباق هم فاز طراحی و هم فاز تولید را در بر می گیرند و پوشش می دهند. این در حالی است که برخی از این مدول ها فقط یکی از این فاز ها را پوشش می دهند، و برخی دیگر می توانند هر دو را انجام دهند. ماژول های ارزیابی انطباق به طور کلی شامل دسته‌بندی زیر می‌باشند:

نهادهای نوتیفاید بادی – Notified Bodyها

در صورت نیاز به تأییدیه شخص ثالث، نهادهای نوتیفاید بادی‌ها اقدامات مربوط به کالیبراسیون، آزمایش، آدیت، بازرسی و صدور گواهینامه را که در دستورالعمل‌های ارزیابی انطباق مشخص شده‌اند، انجام می‌دهند.

نوتیفاید بادی‌ها توسط مراکز رسمی تایید صلاحیت اروپایی (یا وزارتخانه‌های مرتبط) و در دایرکتیوهای مختلف ارزابی و تایید صلاحیت می‌شوند.

نوتیفاید بادی‌ها می‌توانند خدمات ارزیابی انطباق را در داخل اتحادیه اروپا یا در کشورهای ثالث ارائه دهند. آنها باید اطلاعات و گزارشات بازرسی‌ها و آدیت‌های خود را به مرجع ارائه صلاحیت و مقامات نظارت بر بازار آن محصول ارائه دهند و فعالیت‌های خود را بی‌طرفانه، مستقل، بدون تبعیض و صلاحیت انجام دهند. آن‌ها باید در خصوص محصول مورد نظر برای اخذ گواهی CE، گواهینامه صلاحیت معتبر داشته باشند.

شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران و شرکت FQC STANDARD قرارداد و مشارکتی استراتژیک برای گسترش دامنه خدمات گواهینامه CE در تاریخ 9 شهریور 1402، امضا کرده‌اند.
این همکاری، دو مجموعه را قادر می‌سازد تا طیف گسترده‌ای از خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. همکاران ما در واحد بازرسی خدمات ISQI، از ارزیابی‌های اولیه تا پایان فرآیندهای صدورگواهینامه، متناسب با کسب و کار شما خدمات توسعه‌ای را ارائه می‌کنند تا محصولات تولید شده با استانداردهای گواهینامه CE مطابقت داشته باشد.
جهت استعلام Notified Body ما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کمیسیون اروپا BodyNumber به شماره 2674 را جستجو نمائید.

آدرس اینترنتی کمیسیون اروپا:

https://commission.europa.eu/index_en

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQIبا استفاده از شرکت های Notified body معتبر در اتحادیه اروپا، خدمات صدور گواهینامه CE  را برای دایرکتیو های زیر ارائه می‌دهد:

ویژگی اساسی قانون اتحادیه اروپا

ویژگی اساسی قانون اتحادیه اروپا این است که سطح بالایی از محدودیت‌های بهداشتی و ایمنی محصولات دارای مارک CE را تضمین می‌نماید. الزامات اساسی خاصی در مورد خطرات ذاتی یک محصول اعمال می‌شود. به همین دلیل است که اگر محصول مورد نظر در استانداردهای هماهنگ (Harmonized STD) قرار نداشته باشد، تولید کنندگان باید تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک آن کالا را انجام داده و نتایج را در فایل های فنی خود قرار دهند.

در حالی که الزامات اساسی، نتایجی را که قرار است به دست بیاید و خطراتی که قرار است حذف شوند را نشان می دهد، اما هیچ گونه سرنخی در مورد راه حلهای فنی یا چگونگی از بین بردن این خطرات ارائه نمی دهد.

تولید کنندگان می توانند با استفاده از استانداردهای هماهنگ و یا مشخصات مربوطه، به راه حل های واقعی و جزئیات قابل اعمال دست یابند.

یک پرونده فنی یاTECHNICAL FILE  باید شامل چه چیزهایی باشد؟

قانون هماهنگی اتحادیه اروپا به تولید کنندگان الزام می کند که پرونده فنی یا همان Technical File مربوط به محصول خود را که حاوی اطلاعاتی است که انطباق محصولات آنها با الزامات اساسی دایرکتیو ها و استانداردهای مرتبط را اثبات می کند تهیه نموده و حداقل به مدت 10 سال نیز در بایگانی خود نگه دارد.

این Technical File که به تهیه آن بر عهده تولید کننده یا نماینده مجاز آن است می تواند بخشی از اسناد سیستم کیفی در روشهای ارزیابی انطباق مبتنی بر سیستم کیفیت باشد.

اگرچه اطلاعاتی که در Technical File درج می شود، در هر آیین نامه ای به تفصیل و تخصصی شرح داده شده است، اما به طور کلی اطلاعات و اسناد مربوط به تعریف محصول، هدف استفاده، طراحی، تولید و بهره برداری از آن محصول است. می توانید اطلاعات دقیق را در استانداردهای تولید آن محصول و همچنین دایرکتیو مرتبط با آن محصول جستجو کنید و یا برای دریافت خدمات کارشناسی رایگان و دریافت گواهی‌نامه CE برای محصولات تولیدی خود با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

رئیس بخش:

آقای جعفری

شماره تلفن:

021-43904134

کارشناس مربوطه:

خانم خلج

شماره تلفن:

021-43904136

بازرسی خودرو
تایید نوع (TA) و تطابق تولید(COP) و بازرسی فیزیکی خودرو
بازرسی و نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی خودروها
تست پیمایش خودرو
بازرسی قطعات خودرو در خودروسازی‌ها
ارزشیابی کیفی خودرو
بازرسی ادواری جایگاه CNG
بازرسی تجهیزات صنعتی
بازرسی آسانسور
بازرسی نفت، گاز و پتروشیمی
بازرسی شهربازی
بازرسی جرثقیل، لیفتراک و تجهیزات باربرداری
بازرسی سازه‌‎های فلزی و انجام آزمون‌های مخرب و غیرمخرب (NDT)
بازرسی دیگ بخار و آب داغ و مخازن تحت فشار
بازرسی کالا
بررسی ارزش پروفرما و تایید اصالت و ماهیت فروشنده (Price Verification)
صدور گواهینامه استاندارد
صدور گواهینامه بازرسی کالا
ارزیابی خدمات
ارزیابی خدمات خودرو
ارزیابی خدمات پس از فروش کالا و تجهیزات
ارزیابی و صحه‌گذاری واردات مواد غذایی و آشامیدنی
ارزیابی خدمات پـس از فروش موتورسیکلت
ارزیابی خدمات پس از فروش ماشین‌‌ آلات
ارزیابی خدمات پس از فروش تریلر
صدور گواهینامه CE
نمایشگاه زیست بوم