پیگیری مشتریان

آیا مشتریان خود را پیگیری می‌کنید؟ لازم به یادآوری است که تعامل با مشتری نباید با ارائه خدمت یا محصول پایان یابد. پیگیری مشتریان نشان می‌دهد شما به مسئله‌ای بیش از فروش اهمیت می‌دهید و علاقه‌مند به ایجاد رابطه هستید. این امر به نوبه خود به مشتری کمک می‌کند تا به برند شما اعتماد بیشتری پیدا کند. همچنین ممکن است در آینده آن‌ها را ترغیب به انتخاب مجدد شرکت شما نماید. از طرف دیگر، تعاملات منفی می‌تواند مشتری را منصرف کرده و در نتیجه به سمت رقبا بروند.

اهمیت پیگیری مشتریان

تماس با مشتریان به منظور پیگیری در حقیقت تلاشی برای فروش محصولات یا خدمات اضافی نیست. بلکه، باید از آن به عنوان تکنیکی برای اطمینان از رضایت مشتری استفاده شود. پیگیری و نشان دادن علاقه مستمر، به مشتری این پیام را می‌دهد که خرید به نفع او بوده است. در نتیجه اکنون اعتماد ساخته شده، زیرا او می‌داند که قرار نیست محصول یا خدمت جدیدی به او فروخته شود.

پیگیری مشتریان به شما کمک می‌کند تا:

فروش بیشتری را تجربه کنید

افراد تمایل دارند شرکت‌هایی را انتخاب کنند که بعد از خرید با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. اگر وقت بگذارید و از میزان رضایت مشتری‌های خود اطلاعات به دست آورید، به احتمال زیاد آن‌ها در خریدهای بعدی خود نیز شما را انتخاب می‌کنند.

وفاداری مشتریان را افزایش دهید

مشارکت با مشتریان می‌تواند به آن‌ها القا کند که به نام تجاری و برند شما وفادار بمانند.

پیگیری مشتریان تجربیات منفی آن‌ها را بهبود می بخشد، از طرفی تعامل بیشتر می‌تواند به شما نشان دهد مشتریان در حال حاضر چه نیازی دارند و شما براساس نیاز آن‌ها محصولات و خدمات را بهبود دهید. بعلاوه ممکن است مشتری از محصول راضی، اما از خدمات ناراضی باشد. این امر به تنهایی می‌تواند فرد را از انتخاب مجدد شرکت شما باز دارد. مشتریان همچنین تمایل دارند که تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین رفع ریشه و اصل موضوع بسیار مهم است. بنابراین پیگیری مشتریان می‌تواند به شما برای رفع کمبودها و مشکلات کمک کند.

بهترین‌ راه‌های پیگیری مشتریان

آیا شرکت شما در تلاش برای یافتن راهی برای پیگیری موثر مشتریان است؟ قبل از توضیح روش‌های پیگیری مشتریان ذکر چند نکته ضروری است:

تمرکز بر خدمات پس از فروش: نشان دهید که شما به موارد دیگری بیش از فروش علاقه‌مند هستید. درحقیقت ثابت کنید که مشتری برای شرکت شما بسیار مهم است.

دانستن زمان‌های عطف زندگی مشتریان: برخی از نقاط عطف و سالروز تولد مشتریانی که با شرکت شما کار می‌کنند را به خاطر بسپارید. این موارد موجب می‌شود تا شما زمان‌های مناسبی برای تماس پیدا کرده و برند خود را برای مشتری یادآوری کنید.

پیشنهادات ویژه: ارسال پیشنهادات ویژه برای مشتریان را در نظر بگیرید.

برخی از روش‌های پیگیری مشتریان عبارتند از:

تماس‌های تلفنی یا پیامک‌ها: تماس‌های تلفنی معمولا آسان‌تر و شخصی‌تر هستند. اما ارسال پیامک هم می‌تواند راه بسیار خوبی برای دریافت بازخورد و حل مشکلات باشد.

نامه یا ایمیل: ارسال نامه از طریق پست الکترونیکی یا نامه الکترونیکی که برای مشتریان شخصی‌سازی شده است نیز می‌تواند به آن‌ها نشان دهد که برای شما مهم هستند.

رسانه‌های اجتماعی: از رسانه‌های اجتماعی می‌توان برای ترغیب مشتریان به منظور تکمیل بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها استفاده کرد.

هنگام تماس با مشتریان، سوالات خود را از قبل طراحی کنید. حتی‌الامکان از پرسیدن سوالاتی که بله یا خیر هستند بپرهیزید. بیشتر سعی کنید سوالاتی را بپرسید که به شما دید بهتری از تجربه آن‌ها می‌دهد. زیرا هرچه بیشتر بدانید، تعاملات بعدی شما با مشتری بهتر خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *