این سوال که “چگونه میتوانیم پاسخهای لازم برای حل چالشهای تجاری جدید که هر روز هر کسب و کاری با آنها روبرو است را بدست آوریم؟”، بستگی به چگونگی استفاده شما از تجزیه و تحلیل و نتایج حاصل از تحقیقات بازار دارد. تجزیه و تحلیل تحقیقات بازار برای بسیاری از متخصصان راه حل اصلی است؛ زیرا موجب صرفهجویی در وقت میشود، بینش و توضیحات جدیدی را درباره بازار تجاری ارائه میدهد و بعلاوه به اصلاح استراتژیهای بازاریابی کمک میکند. در این مقاله به بررسی چگونگی نوشتن و ارائه گزارشات تحقیقات بازار میپردازیم.
گزارش تحقیقات بازار
یک روش مدرن و موثر برای استخراج ارزش واقعی از نتایج تحقیقات بازار استفاده از نرم افزارها و ابزارهای گزارشگیری حرفهای آنلاین است. با به کارگیری نتایج تحقیقات بازار، میتوانید با روندهای ارزشمند ارتباط برقرار کنید، در مورد رفتار مصرفکننده بینش پیدا کنید و رقبا را به شیوهای موثرتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. با استفاده از گزارشهای تجزیه و تحلیل بازار، میتوانید کسب و کار خود را کارآمدتر کرده و در نهایت، نیازهای مخاطبان هدف خود را به طور مستقیم برآورده کنید، این امر، موفقیت تجاری شما را به طور چشمگیری تسریع میکند.
- گزارش تحقیقات بازار: تحلیل برند
سوالاتی که در این تحقیق پرسیده میشود در زمینه میزان آگاهی مشتریان از برند مورد نظر نسبت به رقبا است. در حقیقت با تحلیل این تحقیق جایگاه برند در ذهن مخاطبان مشخص میشود و میتوان براساس آن روشهای بازاریابی را تدوین کرد. این گزارش روشی ارزشمند است زیرا تعیین کننده قدرت برند میباشد. قدرت برند اهرمی قوی برای فروش و سودآوری سازمان در نظر گرفته میشود.
- گزارش تحقیقات بازار: رضایت مشتری
در اینجا برخی از مهمترین دادهها از جمله درک نیاز مخاطبان و نظر آنها در مورد محصول یا خدمت را داریم که یک برند باید به آنها توجه کند. این گزارش از این جهت مهم است که کسب یک مشتری جدید هزینهای معادل ۵ برابر حفظ مشتری قبلی دارد. به همین دلیل ردیابی معیارها و میزان توصیه برند مورد نظر توسط مشتریان به افراد دیگر ضروری است. شما باید به مرور زمان این امتیازات را بهبود بخشید تا مشتریانی با رضایت کامل داشته باشید تا همیشه تاثیرات بسیار بیشتری نسبت به سایر تبلیغات شگفت انگیز شما در میان دوستان و اقوام خود داشته باشند. مشاهده سایر شاخصهای رضایت از جمله کیفیت، قیمتگذاری و طراحی محصول یا خدمتی که دریافت کردهاند نیز از جمله موارد قابل بررسی است. شما با مطالعه معیارهای رضایت مشتری یک دید کلی از عملکرد خود پیدا خواهید کرد. NPS Score (امتیاز خالص پروموت) یکی از محورهای مهم ارائه تحقیقات بازار است که به شما میگوید، چقدر احتمال دارد مشتری نام تجاری شما را به سایر افراد توصیه کند. امتیاز NPS شما میتواند عملکردها و خروجی بسیاری از بخشها از جمله بازاریابی، فروش و خدمات به مشتری را مشخص کند. مورد بعدی در این گزارش از تحقیقات بازار، امتیاز رضایت مشتری (CSAT) است. اکثریت قریب به اتفاق مشتریانی که تجربه نامطلوبی دارند، به سازمان برنمیگردند. اگر بخواهید مخاطب خود را راضی نگه دارید و وفاداری طولانی مدت به برند داشته باشد، استفاده از CSAT ضروری است. این گزارش به شما نشان میدهد که مشتریان تا چه اندازه از محصولات یا خدمات شما راضی هستند. بعلاوه شما میتوانید با به اشتراک گذاشتن توصیفات مثبت در سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی و وب سایت خود به ایجاد اعتماد در افراد کمک کنید. با دریافت یک سنجش دقیق از چگونگی تعامل مشتریان با نام تجاری، شما میتوانید در صورت مشاهده اصطکاک، نقاط ضعف در تجربه کاربری خود (UX) را رفع کنید. با این کار میتوانید، مخاطبان خود را راضی کنید.
یک دید کلی نسبت به بازار داشته باشید، درباره بازار هدف خود بیشتر بدانید و عوامل مختلفی را که در تصمیمگیری خرید نقش دارند، درک کنید و با بهرهگیری از دادهها آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگامی که رفتار مصرف کننده و همچنین بازار، رقبا و موضوعاتی را که در آینده، صنعت را تحت تاثیر قرار میدهند، درک کنید، بهتر میتوانید نام تجاری خود را توسعه دهید. ترکیب تمامی دادههای کمی و کیفی جمعآوری شده به شما امکان توسعه موفقیت آمیزتر محصول و برند را میدهد.
چگونه نتایج تحقیقات بازار را ارائه دهیم؟
نحوه ارائه نتایج تحقیقات بازار:
- انجام تحقیقات
- تنظیم KPIها
- تهیه خلاصه از تحقیقات بازار
- استفاده از داشبوردهای داده حرفهای
تحقیق خود را انجام دهید:
هنگامی که به منابع تحقیق درمورد مصرفکننده فکر میکنید، باید بر دو زمینه تحقیقات اولیه و ثانویه تمرکز داشته باشید. تحقیقات اولیه از دادههای داخلی شما، نظارت بر شیوههای تجاری موجود، اثربخشی فروش و ابزارهای مورد استفاده برای برقراری ارتباط حاصل میشود. تحقیقات اولیه همچنین با ارزیابی برنامههای تجاری رقبا، میزان و چگونگی رقابت بازار را ارزیابی میکند. تحقیقات ثانویه بر روی دادههای جمع آوری شده توسط شخص ثالث، اطلاعات مورد استفاده برای انجام معیارها و تجزیه و تحلیل بازار متمرکز است. قبل از شروع فرآیند گزارشدهی، باید اهداف خود را تعیین کنید، تحقیقات خود را به بخشهای اصلی و ثانویه تقسیم کنید تا با نوع اطلاعاتی که برای دستیابی به نتایج موثر نیاز دارید، آشنا شوید.
KPIهای خود را تنظیم کنید:
برای شروع، به خاطر داشته باشید که گزارشهای شما باید مختصر و دقیق باشند. هنگامی که تحقیقات را سازماندهی و اهداف خود را تعیین کردید، باید KPIها را تنظیم نمایید تا اطمینان حاصل شود که شما به آنچه که میخواهید از تحقیقات بازار به دست آورید اشراف کامل دارید.
خلاصهای از تحقیقات بازار تهیه کنید:
برای تکمیل تلاشهای قبلی خود، نوشتن یک خلاصه اجرایی در حد یک یا دو صفحه که ایده کلی گزارش را توضیح دهد، توصیه می شود.
از داشبورد حرفهای داده استفاده کنید:
برای بهینه سازی دادهها و کسب اطلاعات دقیق از تحقیقات بازار، باید با یک داشبورد تجاری پویا کار کنید. داشبوردهای مدرن نه تنها قابل ارائه و قابل تنظیم هستند، بلکه دیدگاههای قابل پیش بینی را در زمان واقعی به شما ارائه میدهند که دقیق، تعاملی و نتایج طولانی مدت دارند. داشبوردهای تحقیقات بازار این مزیت خارق العاده را دارند که همیشه به روز هستند، زیرا با دادهها در زمان واقعی کار میکنند. این امر به ویژه برای ردیابی مطالعات انجام شده در طول زمان، که بطور مکرر نیاز بهروزرسانی دادهها با اطلاعات جدید دارند، بسیار مفید است. در فضای کسب و کار در حال تغییر امروز، شرکتها مجبورند ضمن دور ماندن از تهدیدات، فرصتهای جدید را شناسایی کرده و از آنها استفاده کنند. برای اینکه همیشه یک گام جلوتر باشید و تصمیمات درست بگیرید. انجام تحقیقات بازار برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیریها بسیار کارآمد است.
بنابراین گزارش تحقیقات بازار بهترین راه برای درک مشتری و در نتیجه افزایش رضایت او با پاسخگویی به نیازها و انتظاراتش است. همچنین به شما کمک میکند تا عوامل تاثیرگذار در کسب و کار خود را شناسایی کنید. پس از انجام تمام تجزیه و تحلیلها، نوبت به ارائه کارآمد آنها می رسد تا بتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را به درستی تنظیم کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.