شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

نشانه‌های تعویض لنت ترمز

لنت‌های ترمز یک بخش کلیدی ترمز هستند، زیرا اجزایی هستند که با روتورهای ترمز خودرو تماس برقرار می‌کنند و فشار و اصطکاک را به آن‌ها وارد می‌کنند. روتورهای ترمز، دیسک‌های صاف و براقی هستند که می‌توانید آن‌ها را درست در پشت چرخ‌های جلو خودروها و یا در چرخ‌های عقب برخی از خودروها ببینید. فشار و اصطکاک اعمال شده از سوی لنت ترمز به دیسک ترمز سبب کاهش سرعت دورانی چرخ و توقف کامل آن می‌شود. به دلیل سرعت چرخش چرخ‌های خودرو و وزن یک خودرو یا کامیون معمولی، هر بار که راننده اقدام به کاهش سرعت و یا توقف خودرو می‌کند، لنت‌های ترمز تحت فشار شدید قرار می‌گیرند.

زمان تعویض لنت ترمز

به طور متوسط، لنت ترمز باید هر ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود، در حالی که دیسک‌های ترمز معمولا باید از ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. با این حال، کیلومتر دقیق فرسودگی این قطعات رابطه مستقیمی با  شرایط و سبک رانندگی شما دارد. زمانی که عمر مفید لنت خودرو شما به پایان می‌رسد علائمی دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

به طور خلاصه این علائم عبارت‌اند از:

  • صدای سوت لنت
  • صدای خرخر در لنت ترمز
  • کشیده شدن خودرو در هنگام ترمز
  • لرزش پدال ترمز
  • کم شدن قدرت ترمز

زمان تعویض لنت

  • صدای جیرجیر یا جیغ از ترمز خودرو

اگر لنت‌های ترمز شما به پایان عمر مفید خود نزدیک شده باشند، اولین علامتی که متوجه خواهید شد صدای جیر‌جیر یا جیغ ناشی از ترمز است. این صدا معمولا به دلیل فرسودگی بیش از حد لنت‌ها ایجاد می‌شود. هنگامی که لنت‌ها بیش از حد فرسوده شوند، صدای ساییدگی را تجربه خواهید کرد، که در آن زمان به روتورهای ترمز آسیب وارد می‌شود، در نهایت هزینه تعمیر خودرویتان بیشتر از قبل می‌شود.

  • صدای ساییدن هنگام ترمز

همانطور که در بالا گفتیم، اگر در حین اعمال فشار به پدال ترمز، صدای خراش را می‌شنوید، لنت‌های ترمز شما باید در اسرع وقت تعویض شوند. برخی از لنت‌های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که برای ایجاد صدای بلند طراحی شده‌اند و به شما هشدار می‌دهند که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. اگر اقدام به تعویض آن‌ها نکنید، در اینصورت احتمال بروز آسیب‌های بیشتر و در نتیجه هزینه‌های تعمیر بیشتری را به شما تحمیل می‌کند.

  • لرزش هنگام ترمز

لرزش فرمان هنگام ترمز زدن نشانه دیگری است که نشان می‌دهد سیستم ترمز خودرو شما نیاز به بازدید توسط تعمیرگاه‌های مجاز دارد. این احتمال وجود دارد که دیسک‌های ترمز خودرو شما تاب خورده و همزمان سایش ناهموار لنت‌ها را ایجاد می‌کند.

  • زمان بیشتری برای توقف

یکی دیگر از نشانه‌های اصلی که نشان می‌دهد ترمزهای شما باید بررسی شوند، مختل شدن عملکرد ترمز هنگام فشار دادن پدال ترمز است. اگر در هنگام ترمزگیری، زمان توقف کمتر از حد ایده‌آل و نرمال خودرویتان را تجربه می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که لنت‌های ترمز فرسوده شده‌اند و یا روغن ترمز، کم شده است. در این شرایط باید در اسرع وقت به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید تا از بروز حوادث و اختلال در سیستم ترمز جلوگیری کنید.

پایین آمدن سطح روغن ترمز

  • چراغ نشانگر لنت ترمز روشن شود

اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای چراغ‌های هشدار دهنده ترمز هستند که بر روی کیلومتر شما ظاهر می‌شوند. روشن شدن چراغ سیستم ترمز ضد قفل(ABS) و یا چراغ هشدار سیستم ترمز می‌تواند گواهی بر خرابی ترمز باشد. البته چراغ ترمز زمانی که ترمز دستی شما درگیر است ظاهر می‌شود، اما اگر چراغ هشدار ترمز را می‌بینید ولی ترمز دستی شما درگیر نیست، وقت آن است که یک متخصص مجاز نگاهی به سیستم ترمز خودرو شما بیاندازد.

  • لنت ترمز شما نازک شده است

یکی از راه‌های بررسی آسان لنت‌های ترمز، بازرسی بصری آن‌ها است. برای انجام این کار، بین پره‌های چرخ‌های خود نگاه کنید و لنت ترمز خود را ببینید. اگر ضخامت آن کمتر از ¼ اینچ یا ۶.۴ میلی‌متر باشد، باید نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام کنید. البته در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که خودرو شما رینگ‌های پره‌ای داشته باشد در غیر اینصورت برای بررسی ضخامت لنت‌های ترمز باید چرخ‌ها از خودرو جدا شوند.

نازک شدن لنت ترمز

در این مقاله با زمان مناسب تعویض لنت ترمز آشنا شدیم. امیدواریم شما نیز با شناسایی زمان تعویض لاستیک و لنت ترمز، ایمنی وسیله نقلیه و امنیت سرنشینان آن را حفظ کنید. خصوصا در فصل زمستان که اغلب به علت بارندگی سطوح لغزنده هستند و ممکن است حوادث مالی و جانی را برایمان رقم بزند.
Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم