شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

صدور گواهینامه استاندارد

نظارت، بازرسی و کنترل در جهت به‌سازی عملکرد و دستیابی به مدیریت اثربخش انجام می‌گیرد. وجود یک نظام نظارتی هماهنگ و سازگار با شرایط دستگاه‌های ذیربط همواره مورد نظر سازمان‌های اثربخش و موفق بوده است. دستیابی به چنین سیستم نظارتی، نیازمند به کارگیری روش‌ها و شیوه‌های علمی بازرسی با استفاده از ابزار نظام مند و دارای ساختار مشخص است. در واقع بازرس را باید به عنوان محقق تلقی نمود و فرایند بازرسی را جهت دستیابی به پاسخ‌های قابل اطمینان به شمار آورد و بازرسی را با تکیه بر اصول علمی گزارش‌نویسی، شفاف‌سازی و دقت در تهیه گزارش‌ها، مد نظر قرار داد. بر این اساس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به بازرسی پیش از حمل PSI و یا بازرسی و صدور گواهینامه استاندارد IC در مقصد، توسط بازرسین کارآزموده می‌نماید و تیم تخصصی این شرکت به عنوان بازرس امین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در تمامی گمرکات مبدا و مقصد آماده ارائه خدمات می‌باشد.

باتوجه به الزام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کلیه کالاهای وارداتی موضوع اسناد اعتباری میبایست توسط شرکت‌های بازرسی مورد ارزیابی قرار گیرند.

اکثر تولیدات مربوط به سازندگان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همچون لوله، اتصالات، فلنج ، پیچ و مهره، شیر، پمپ و انواع تجهیزات برق و ابزار دقیق معمولا به صورت نهایی و پیش از حمل (Pre-shipment) بازرسی می‌شوند. گواهی بازرسی یا گواهی سوریانس ( بازرسی کالا) سندی است که توسط یکی از شرکت‌های بازرسی کننده بین المللی صادر می‌شود.

 

در بازرگانی بین المللی که طرفین داد و ستد ساکن کشورهای مختلف می‌باشند و در اکثر معاملات کالا نیز از کشور ثالثی بارگیری و حمل می‌شود، بازرسی ممکن است از زمان بسته‌بندی شروع و در حین بسته‌بندی تا موقع بارگیری برای حمل به مقصد ادامه یابد ولی معمولا بازرسی از بسته های آماده جهت صدور انجام گرفته و سپس صدور گواهینامه استاندارد می‌شود.

در بند ۲ شرایط عمومی استاندارد در بازرسی‌های بین‌المللی مصوب IFIA، بازرسی چنین تعریف شده است:

بازرسی عبارت است از انجام بازبینی، بررسی، آزمایش، نمونه‌برداری، اندازه‌گیری و عملیات مشابه و صدور گزارش‌ها و گواهینامه‌های مربوط به این عملیات و همچنین ارائه خدمات کارشناسی در رابطه با این موضوعات می‌باشد.

تعریف بازرسی پیش از حمل یا (PRESHIPMENT INSPECTION) PSI

بازرسی پیش از حمل و نقل به طور رسمی در سال ۱۹۹۴ به عنوان توافقی برای بهبود استانداردهای تجارت بین المللی تحت موافقتنامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت (GATT) معرفی شد که بعدا توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) جایگزین شد. به طور کلی عملیات بازرسی پیش از حمل(PSI) معمولا قبل و یا در زمان بارگیری توسط یک موسسه بازرسی مستقل و مورد اطمینان خریدار انجام می‌پذیرد. دلیل مستقل بودن شرکت بازرسی این است که در مبادلات تجاری که از طریق اعتبارات اسنادی انجام می گیرند،شرط وجود اطمینان از اجرای تعهدات فروشنده و خریدار بسیار اساسی است بعبارتی هر یک از طرفین معامله باید اطمینان داشته باشند که در صورت انجام تعهدات خود ،طرف دیگر نیز تعهداتش را انجام خواهد داد.

بازرسی پیش از حمل به منظور تایید تطابق کالا با سفارش خرید، الزامات قراردادی و استانداردی شامل یک یا تعدادی از موارد ذیل می‌باشد

  • بازرسی کمی و یا کیفی کالا
  • بازرسی وضعیت بسته‌بندی و نشانه گذاری محموله
  • بازرسی کانتینر و سایر وسایل حمل و نقل
  • نظارت بر بارگیری یا تخلیه کالا
  • نمونه گیری
  • آنالیز آزمایشگاهی یا آزمون‌های مربوطه

باید توجه داشت بازرسی پیش از حمل یکی از حلقه‌های زنجیره تجارت بین المللی می‌باشد. در حقیقت وظیفه بازرس در زمینه بازرسی پیش از حمل این است که محصول را مطابق مدارک مذکور بازرسی نکند؛ به عبارت دیگر باید محصول را مطابق با خواسته‌های مشتری بررسی (Verify) و اطمینان حاصل کند که محصول مورد سفارش کلیه الزامات مشتری را برآورده می‌سازد. درحقیقت الزامات مشتری نسبت به الزامات استاندارد ارجحیت و اولویت بالاتری دارد. البته معمولا الزامات مشتری شامل یک سری الزامات استانداردی هم می‌شود.

اهداف بازرسی پیش از حمل و نقل چیست؟

  • کمیت و کیفیت کالا را بررسی می‌کند.
  • محصولات را برای هرگونه نقص بررسی می‌کند.
  • اطمینان از تظابق محصولات با الزامات ایمنی بازار مقصد
  • صدور گزارش برای واردات و صورتحساب کالا

بطور کلی فعالیتهای بازرسی پیش از حمل شامل تمامی اقداماتی است که بررسی کمیت ، کیفیت ،قیمت، از جهت نرخ ارز و شرایط مالی و یا طبقه بندی گمرکی کالایی که به قلمرو کشور استفاده کننده صادر می شود مربوط می باشد ، مشروط بر اینکه اقدامات گمرکی کشوری که کالا از آنجا صادر شده صورت گرفته باشد.

بازرسی در مقصد DESTINATION INSPECTION

این نوع بازرسی در مقصد صورت می‌پذیرد و عموما جهت انجام تشریفات گمرکی و دستورالعمل‌های بانک‌ها به منظور حصول اطمینان از موجود بودن کالا به میزان اظهار شده در اسناد تجاری صورت می‌پذیرد. عموما نوع بازرسی به صورت کمی می‌باشد.

 

به طور خلاصه بازرسی پیش از حمل شامل موارد زیر است:

  • بررسی مدارک خرید
  • بررسی مدارک کنترل کیفی و بازرسی کالا (جهت انطباق محصول با استاندارد و سفارش)
  • بازرسی ظاهری (چشمی) از کالا و اجزای آن
  • بازرسی کمی
  • بررسی پکینگ لیست (لیست بسته بندی)
  • بازرسی بسته بندی کالا
  • بازرسی حین بارگیری

صدور گواهی ترخیص یا گواهی بازرسی

مسئول مربوطه:

شهرام حصیرباف

تلفن تماس:

021-۴۳۹۰۴۲۱۴

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم