تحقیقات بازار جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان، رقبا و اثربخشی برنامه‌های بازاریابی است. امروزه هر کسب و کاری می‌داند که تحقیقات بازار امری ضروری و مهم است. چرا که اطلاعات دقیق در مورد وضعیت بازار، بازار هدف (مشتریان) و رقبا ارائه می‌کند که در این صورت امکان تدوین یک برنامه بازاریابی موفق فراهم می‌شود.

قبل از شروع یا توسعه کسب و کار تحقیقات بازار انجام دهید

صاحبان مشاغل از تحقیقات بازار برای تعیین امکان دستیابی به فرصت‌های جدید تجاری استفاده می کنند. تحقیقات بازار برای هر کسب و کار نوپا یکی از اجزای اساسی یک طرح تجاری است. اگر تحقیقات بازار تقاضا برای محصولات یا خدمات را نشان ندهد، تجارت پیشنهادی احتمالا قابل اجرا نخواهد بود. همچنین مشاغل ممکن است از نتایج برای ورود به بازارهای جدید استفاده کنند.

شما می‌توانید از تحقیقات بازار برای نظارت بر روند حاکم بر صنعت مورد نظر و روند اقتصادی موجود استفاده کنید و از این نتایج جهت توسعه استراتژی‌ها بهره ببرید و تجارت خود را با تغییرات محیط سازگار کنید. با نظارت بر تبلیغات، مسابقات اجرا شده، وب سایت‌ها و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی رقبا می‌توانید ببینید که چگونه آن‌ها سعی می‌کنند بخشی از سهم بازار را به دست آورند و از نتایج حاصله جهت توسعه استراتژی‌های رقابتی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، تعیین قیمت‌گذاری رقابتی برای محصولات یا خدمات.

با استفاده از تحقیقات بازار می‌توانید علاقه به محصولات یا خدمات جدیدی را که می‌خواهد به بازار جهت رفع نیاز‌های مشتری معرفی کنید، محک بزنید. سپس از نتایج به دست آمده برای تعیین جایگاه مطلوب محصول استفاده کنید. نتایج همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان و مکان برای توزیع محصول را مشخص کنید. همچنین یک روش عالی برای آزمایش میزان پاسخگویی شما به تقاضای مشتریان و بهبود خدمات است. همچنین به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهینه را برای تبلیغات‌های آینده خود تهیه کنید. همچنین نحوه رساندن پیام به بازار هدف از طریق برند تجاری، تبلیغات، کمپین‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی و… را نیز تعریف می‌کند. کسب و کارها به روش‌های مختلف می‌توانند تحقیقات را انجام دهند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

انجام تحقیقات بازار از طریق نظرسنجی‌ مشتریان

نظرسنجی مشتریان به طرق مختلفی از جمله آنلاین، مصاحبه حضوری، تماس تلفنی و… انجام می‌شود. امروزه از نظرسنجی‌های تلفنی به دلیل هزینه بالا و نرخ پایین پاسخگویی کمتر استفاده می‌شود. بسیاری از مشاغل یک فرم کوتاه جهت بررسی بازخورد مشتری ارائه می‌دهند (یا فرم را با فاکتور درج می کنند) تا مشتریان بتوانند نظرات خود را ثبت کنند و از این طریق اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند.

انجام تحقیقات بازار از طریق وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی

با تشویق مشتریان به ارائه نظرات در وب سایت‌های تجاری و رسانه‌های اجتماعی، از حضور آنلاین خود برای انجام تحقیقات بازار استفاده کنید. یک پرسشنامه کوتاه تحت وب در مورد محصولات و خدمات شما یک روش ساده، ارزان و موثر برای نظرسنجی از مشتریان است. اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه نیز قابل استفاده است. سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و سایر برنامه‌ها گفتگویی بین شما و مشتریانتان برقرار می‌کنند تا بتوانید خیلی سریع درمورد محصولات و خدمات ارائه شده، بازخوردها را دریافت کنید و به مشتریان خود این اطمینان را بدهید که برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید. متاسفانه، کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند نتیجه معکوس بدهند زیرا بیان نظرات منفی افراد در مورد محصول بازخوردهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

تحقیقات بازار با ارائه نمونه از محصول

ارائه نمونه‌ای از محصولات جدید به مشتریان و بررسی بازخوردها می‌تواند ابزاری موثر در تحقیقات بازار باشد. از بازخورد مستقیم مشتری می‌توان برای ایجاد تغییر در محصول یا تعیین قیمت مطلوب استفاده کرد.

مثالی از اجرای نتایج تحقیقات بازار

بازتعریف لگو بعد از انجام تحقیقات بازار

لگو سال‌ها یک محصول بسیار موفق در بین کودکان پسر بود، اما فقط در میان ۱۰٪ از کودکان دختر محبوبیت داشت. به همین جهت لگو یک کمپین عظیم چهار ساله برای تحقیقات با بیش از ۳۵۰۰ دختربچه انجام داد و در نهایت توانست یک سری محصولات جدید با رنگ‌های زنده و مجسمه‌های مختلف ارائه کند و نظرات کودکان دختر را نیز به خود جلب کند. محصولات جدید موفقیت چشمگیری در بازار کسب کردند و سهم کاربران دختربچه‌ را به شدت افزایش دادند.

تغییرات تحقیقات بازار مک دونالد

پس از کاهش فروش‌های متوالی شرکت مکدونالد، مدیران آن در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفتند که براساس تحقیقات انجام شده برای مقابله با تصور عمومی مردم از محصولات مک دونالد، تغییراتی در منوی خود ایجاد و دیگر برای تهیه محصولات از مرغ‌های حاوی آنتی بیوتیک یا سایر مواد مانند فسفات و مالتودکسترین استفاده نکنند. از دیگر تغییرات می‌توان به ایجاد تنوع بیشتر در سالادها و دسرها اشاره کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *