شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

کدام برندهای خودرویی بیشترین امتیاز عملکرد، اجرا و چیدمان را از آن خود کردند؟

براساس گزارش نظرسنجی مشتریان درخصوص APEAL (عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو) که طی سال ۱۳۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت گرفت، برندهای ژاپنی، چینی و کره‌ای به ترتیب مقام اول تا سوم رضایتمندی مشتریان را از آن خود کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در این نظرسنجی که از ۲۴ هزار و ۳۹۶ مالک خودرو طی ۲ تا ۹ ماه نخست مالکیت انجام شد، ۵۹ مدل محصول از ۶ شرکت عرضه کننده خودرو درخصوص شاخص‌های سیستم تهویه، سیستم صوتی و وسایل تزئینی قابلیت دید و ایمنی، طراحی داخلی و خارجی، صندلی ها و ارگونومی راننده مورد ارزیابی قرار گرفت.

باتوجه به میانگین امتیازات ثبت شده در این گزارش، می‌توان گفت بیشترین رضایت مشتریان با امتیاز ۶۹۴ متعلق به شاخص “قابلیت دید و ایمنی” بوده و پس آن “طراحی داخل و خارج خودرو”، “ارگونومی راننده” و “سرمایش، گرمایش و سیستم تهویه” هرکدام به ترتیب با دریافت میانگین امتیاز ۶۸۳، ۶۷۳ و ۶۶۳ توانستند رضایت مشتریان را به خود جلب کند. در حالی که دو معیار “صندلی ها” با ۶۲۹ امتیاز و “سیستم صوتی و وسایل تصویری” با ۶۲۳ امتیاز به نسبت با رضایت کمتر مشتریان روبرو بودند.

APEAL خودروهای برند ژاپنی بیشترین رضایت مشتریان را کسب کرد

طبق گزارش نظرسنجی مشتریان از عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو که در سال گذشته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت گرفت، از بین ۵ کشور اصلی عرضه‌کننده خودرو به ایران، ژاپن (با کسب میانگین ۷۳۸ امتیاز) بیشترین رضایت مشتریان ایرانی را از آن خود کرد و کشورهای چین (۷۱۶ امتیاز)، کره جنوبی (۷۰۳ امتیاز)، فرانسه (۶۵۴ امتیاز) و ایران (۶۴۱ امتیاز) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

خودروهای پیشتاز با بالاترین میزان رضایت

نگاهی به میانگین نمره رضایت مشتریان ایرانی از خودروهای ارزیابی شده در شاخص APEAL نشان می‌دهد، آریزو۶ اکسلنت شرکت چری از چین با میانگین رضایت ۷۹۰، هیوندای آزرا با میانگین رضایت ۷۸۸ از کره جنوبی، مزدا ۳ صندوقدار با میانگین رضایت ۷۴۴ از ژاپن، پژو ۲۰۰۸ با میانگین رضایت ۷۴۱ از فرانسه و دنا پلاس ایران خودرو با میانگین رضایت ۷۲۲ از ایران بالاترین امتیاز را در میان سایر خودروها در کشورهای مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

۷/۵ درصد افزایش در خودروهای تحویلی نسبت به سال گذشته

بنار بر گزارش رضایتمندی مشتریان ایرانی از APEAL (عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو)، طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن، تعداد خودروهای تحویلی ۷/۵ درصد افزایش داشته است. همچنین بنابر این گزارش تعداد خودروهای مورد سنجش ۲۳/۴درصد کاهش داشته که در این بین ۴/۴درصد میانگین امتیاز رضایت مشتریان کاهش داشته است.

چگونگی ارزیابی APEAL

اصطلاح APEAL برگرفته از «Automotive Performance, Execution And Layout» و معادل فارسی آن «عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو» است که در کنار بازخورد کیفی خودروها که توسط خریداران بیان می‌شود از جمله شاخص‌های مهمی است که در تصمیم‌گیری‌های خودروسازان درمورد خودروی ساخته شده نقش مهمی ایفا می‌کند.

برای ارزیابی APEAL، شاخص‌هایی چون سیستم تهویه (شامل طراحی خروجی‌های سیستم و ابزارکنترلی آن)، صندلی‌ها (شامل قابلیت تنطیم صندلی‌ها و طراحی صندلی‌ها و پشت‌سری صندلی‌ها)، قابلیت دید و ایمنی (شامل طراحی برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌شور، آیینه‌ها، ایربگ و …)، سیستم صوتی و وسایل تزئینی (شامل تجهیزات رادیوپخش، بلندگوها و رینگ‌ها)، طراحی داخلی و خارجی (شامل طراحی داشبور،‌آمپر‌ها و گیج‌ها، چراغ‌ها و …) و ارگونومی راننده (شامل طراحی آفتاب‌گیر، امکانات جانبی روی فرمان، دنده و ترمزدستی و …) از نگاه مشتریان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

ارزیابی APEAL خودروهای جهان از نگاه موسسه J.D.Power

موسسه‌ی ارزیابی J.D.Power در گزارش APEAL مربوط به سال ۲۰۲۰ اقدام به اعلام نتایج تحقیقات خود از نظرسنجی مشتریان اقدام به سنجش میزان وابستگی احساسی خریداران خودروهای جدید کرده که طبق آن شرکت پورشه با کسب ۸۸۱ امتیاز و شرکت دوج با دریافت ۸۷۲ امتیاز، به ترتیب صدرنشینان خودروهای لوکس (premium) و غیرلوکس (mass market) شناخته شدند.

Previous slide
Next slide
مطالب بیشتر

ارسال پیام

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
نمایشگاه زیست بوم