پیگیری مشتریان

در هر کسب‌وکاری، پیگیری مشتریان امری ضروری و واجب است. بررسی‌ها نشان داده است که پیگیری مشتریانی که قبلا با آن‌ها تماس اولیه‌ای صورت گرفته چالش برانگیزتر از مشتریانی است که برای نخستین بار قرار است با آن‌ها تماس حاصل شود. درحقیقت این پیگیری مشتریان است که باعث ادامه فرآیند خرید می‌شود و آن را اثربخش می‌کند. بعلاوه این پیگیری موجب شکل‌گیری ارتباطی دوسویه می‌شود. بنابراین لازم است که برای پیگیری مشتریان برنامه و استراتژی مناسبی طراحی کنید. در ادامه قصد داریم تا ۶ راهکار را برای داشتن بهترین تماس‌های پیگیری مشتریان، برای شما توضیح دهیم.

  • توافق با مشتری برای تعیین زمان بعدی پیگیری

می‌توان گفت یکی از اشتباهات رایج فروشندگان عدم هماهنگی برای تماس بعدی با مشتریان در همان تماس اولیه است. بیان تعهدات مبهم از سوی مشتریان مانند هفته بعد تماس بگیرید یا از طرف فروشندگان مانند پروپوزال پیشنهادی را در چند روز آینده برای شما ارسال خواهم کرد موجب می‌شود تا تماس از دست برود و چرخه فروش طولانی شود. در نهایت شما باید در پایان تماس اولیه، روز و ساعت تماس بعدی را با مشتری خود مشخص نمایید. برای مثال: من متن پروپوزال را مکتوب کرده و برای شما ارسال می‌کنم و اگر دوست داشتید روز دوشنبه ساعت ۱۲ را برای مرور آن در نظر بگیریم. آیا موافقید؟ اگر با زمان پیشنهادی شما موافق نبودند زمان دیگری را پیشنهاد دهید. اگر باز هم مخالف بودند. از آن‌ها بخواهید که خودشان زمانی را که مناسب است پیشنهاد دهند. درحقیقت تعیین یک زمان برای برقراری تماس راهکاری ساده اما بسیار تاثیرگذار است.

  • یادآوری شرکت و برند برای مشتریان

بعد از هر تماسی که به جهت پیگیری با مشتریان خود دارید برای آن‌ها یک یادداشت تشکر ارسال کنید. این حرکت برای مشتریان این پیغام را می‌فرستد که شما برای آن‌ها ارزش قائل هستید. با این کار شما خود را نسبت به دیگران متمایز می‌کنید. درحقیقت دلیلی برای مشتریان است که در تماس‌های بعدی پاسخگوی شما باشند.

  • ارسال ایمیل جهت یادآوری و موضوع مورد بحث

یک روز قبل از تماس، یک ایمیل جهت یادآوری قرار و موضوع مورد بحث برای مخاطب خود ارسال کنید. بعلاوه در موضوع ایمیل به قرار ملاقات در تاریخ موردنظر اشاره کنید و در آن فهرستی از موضوعات مورد بحث را ارائه دهید. برخی از مخاطبان تصور می‌کنند با برقراری اولین تماس درحقیقت به شما متعهد شده و باید خرید یا هر فعالیت دیگری که مدنظر شما است را انجام دهند. اما با ارسال این ایمیل به او نشان می‌دهید که با یک تماس غیر رسمی روبه‌رو است. این موضوع موجب می‌شود تا با احتمال بیشتری به تماس پاسخ دهد.

  • ارسال محتوای ایمیل فراتر از انتظارات مشتری

به طور مثال می‌توانید در انتهای پیام ارسالی خود، محتوا و مقاله‌ای که مورد علاقه و نیاز مخاطب است برای او ارسال کنید. این مقاله می‌تواند در زمینه صنعت یا بازار شما باشد یا درمورد موضوعی غیرکاری که با مخاطب در تماس اولیه صحبت کرده‌اید، باشد. با این حرکت ارزش بسیار زیادی را برای مخاطب خود ایجاد می‌کنید.

  • تماس سروقت و به‌موقع

ارتباط خود را سرموقع با مخاطب برقرار کنید و پیگیری تماس مشتریان را در خارج از زمان مقرر انجام ندهید. با این کار کیفیت و شخصیت خود، محصول و شرکت را نشان می‌دهید.

  • مقاومت در تماس‌های پیگیری مشتریان

در تماس‌های خود مقاوم، مودب و حرفه‌ای باشید. اگر اینگونه رفتار کنید در ۷۰% موارد می‌توانید مخاطبان خود را کنترل کنید. اگر تماس گرفتید و مشتری شما پاسخ نداد شما برای او یک پیغام بگذارید و مجددا ۱۰ دقیقه دیگر تماس بگیرید. با این حرکت شما بی‌ادبی نکرده‌اید بلکه نشان داده‌اید که پیگیر هستید. اگر باز هم پاسخ نداد تا ۴ مرتبه دیگر تماس بگیرید. اما توجه داشته باشید که بین هر تماس شما باید حداقل سه روز کاری فاصله باشد. اگر پس از این باز هم پاسخی دریافت نکردید، احتمالا دیگر پاسخی نمی‌گیرید. اما تلاش خود را به اندازه کافی کرده‌اید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *