سیستم مدیریت کیفیت

پذیرش سیستم مدیریت کیفیت بایستی یک تصمیم راهبردی در سازمان باشد. طراحی و به کارگیری سیستم مدیریت در یک سازمان تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارد:

الف) محیط سازمان، تغییرات محیطی و ریسک‌های وابسته به محیط

ب) نیازمندی‌های مختلف سازمان

ج) اهداف ویژه سازمان

د) محصولات ارائه شده

ه) فرآیندهای به کار گرفته شده

و) اندازه و ساختار سازمان

الزامات سیستم مدیریت کیفیت که در استاندارد بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱  تعیین شده‌اند، مکمل الزامات مشخص شده برای محصولات هستند و یک رویکرد فرآیندی را هنگام ایجاد، به‌کارگیری و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت به منظور افزایش رضایت مشتری از طریق برآورده کردن خواسته‌های او به وجود می‌آورند. برای کارکرد اثربخش یک سازمان باید فعالیت‌های مرتبط بهم تعریف شده و مدیریت شوند. هر فعالیت یا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که منابعی را در جهت تبدیل ورودی‌ها به خروجی‌ها استفاده و مدیریت کند، می‌تواند به عنوان یک فرآیند در نظر گرفته شود. اغلب، خروجی یک فرآیند، مستقیما ورودی فرآیند بعدی را تشکیل می‌دهد.

به‌کارگیری سیستمی از فرآیندها در سازمان به همراه شناسایی و تعیین تعامل این فرایندها و مدیریت آن‌ها در راستای دستیابی به نتیجه قابل قبول را می‌توان رویکرد فرآیندی نامید. یکی از مزایای رویکرد فرآیندی، کنترل مداوم ارتباط‌ بین فرآیندها، ترکیب و تعامل آن‌ها می‌باشد.

این رویکرد در سیستم مدیریت کیفیت به مواردی از جمله درک و برآورده کردن الزامات، در نظر گرفتن فرآیندها برحسب ارزش‌افزوده، دستیابی به نتایج مربوط به عملکرد، اثربخشی و بهبود مداوم فرآیندها برپایه اندازه‌گیری مبتنی بر واقعیت تاکید دارد.

۸ مرحله کلیدی در پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت

هر پروژه ارزیابی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) باید به عنوان فرصتی برای بهبود کیفیت در سازمان تلقی شود. این سیستم نیز مانند کلیه پروژه‌ها، برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن، نیازمند اجرای مراحل مختلفی است.

۱- بررسی وضعیت موجود

قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه طولانی مدت و پرهزینه، تهیه وضعیت از سیستم فعلی یک قدم حیاتی است. تمام فرایندهای مدیریت کیفی، از مدیریت اسناد گرفته تا فرایندهای مشخص، باید کاملا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این بررسی، ایده‌ای از نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت کیفیت ارائه می‌دهد. همچنین تعیین می‌کند که چقدر با مقررات و استانداردهایی که شرکت باید از آن‌ها پیروی کند، مطابقت دارد. از نتایج آن می‌توان برای تهیه تدابیری جهت بهینه‌سازی چابک، انطباق و سودآوری استفاده کرد.

۲- اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI) معیار اصلی تصمیم‌گیری است و ایده کلی عملکرد پروژه را ارائه می‌دهد. ابزارهای آنلاین رایگانی وجود دارد که می‌توانید برای تخمین هزینه‌های کوتاه مدت و میان مدت ادغام سیستم مدیریت کیفیت در شرکت خود استفاده کنید.

۳- تعیین خط مشی و اهداف

یک جنبه مهم از رویکرد کیفیت، تعریف صریح یک سیاست و بیان آن به عنوان اهداف خاص و مشخص است. برای این که افراد بتوانند دلیل تغییرات را درک کنند، درمورد آنچه که می‌خواهید به دست بیاورید، توضیح دهید. اهداف بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اهداف تجاری

  • رضایت مشتری را بهبود ببخشید.
  • دسترسی به بازار را افزایش دهید.
  • شرکت را توسعه دهید.
  • برای اثربخشی و ایمنی محصول ارزش افزوده جدیدی ارائه دهید.
  • پاسخگویی و رقابت را افزایش دهید.

اهداف داخلی

  • کارایی عملیاتی را بهینه کنید.
  • ارزیابی و کنترل کیفیت را بهبود ببخشید.
  • از رعایت مقررات اطمینان حاصل کنید.
  • فرهنگ کیفیت را در سازمان خود تقویت کنید.
  • هزینه‌ها را کاهش دهید.

استراتژی کیفیت به عنوان یک نقشه راه در طول اجرا عمل می‌کند و باعث می‌شود همه در یک مسیر با هم، کار کنند.

۴- تدوین معیارها برای پیگیری و نظارت بر اهداف

هنگامی که عوامل مهم موفقیت شناخته شدند، معیارهای پیشرفت را بررسی کنید. این مرحله را می‌توان از طریق یک روش گزارش‌دهی داده‌ که برای جمع‌آوری داده‌های خاص استفاده می‌شود، انجام داد.

۵- آموزش پرسنل

در این مرحله می‌توانید با کمک واحد آموزش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که دارای یک تیم کاملا حرفه‌ای و باتجربه است نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مطابق با الزامات استاندارد ISO9001  سیستم مدیریت کیفیت اقدام ‌نماید. ضمنا توجه کنید که آموزش ایزو جهت جاری‌سازی سیستم مدیریت، باید با توجه به مستندات طرحریزی شده برای سطوح کارکنان و مدیران، برنامه‌ریزی و اجرا گردد. این آموزش عموما باید قبل از اجرای فاز مستندسازی برگزار شود. دوره‌های آموزشی باید دارای گواهینامه‌های معتبر باشند.

۶- ایجاد یک تیم برای هدایت پروژه

پس از تعیین اهداف کیفی گام بعدی ایجاد تیم برای هدایت پروژه است. دربیشتر موارد، رئیس پروژه (به طور معمول فردی که پروژه را پشتیبانی می‌کند) ازبخش کیفیت یا فناوری اطلاعات خواهد بود. نقش‌ها و مسئولیت‌های اعضای تیم براساس تخصص هر یک از افراد تعریف خواهد شد.

۷- اجرا و نظارت بر سیستم مدیریت کیفیت

مستندات تصویب شده‌ باید اجرا شوند و مشاور بر نحوه اجرا نظارت کند و در صورت لازم مستندات تعیین شده را بررسی ‌نماید.

۸- ممیزی سیستم مدیریت کیفیت

باید در زمان‌های مشخص شده ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت انجام شود تا از پیاده‌سازی آن اطمینان حاصل گردد. پس از انجام ممیزی داخلی، عدم انطباق‌ها شناسایی شده و اقدامات لازم جهت بر طرف‌سازی صورت می‌گیرد. ممیزی صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد‌های بین المللی مربوطه انجام شده و گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت سازمان توسط شرکت گواهی‌دهنده صادر می‌گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *