چهار روش موثر برای افزایش نرخ پاسخ به نظرسنجی مشتریان
مانند بسیاری از بازاریابان باهوش، شما هم احتمالا به دنبال راههای خلاقانهای برای برقراری تماس با مشتریان و کسب اطلاعات بیشتر درباره آنها هستید که نظرسنجی مشتریان یکی از این راهها است. در ابتدا لازم است که سوالات نظرسنجی را طراحی کنید. اما شاید بزرگترین مانع برای شما متقاعد کردن مشتریان جهت پاسخگویی به نظرسنجیها باشد. نظرسنجی مشتریان تنها یکی از پیامهای بازاریابی است که ممکن است مخاطبان شما هر هفته دریافت کنند. بنابراین چگونه میتوانید آنها را مجاب کنید که به آنها پاسخ دهند. در این مطلب قصد داریم چهار روش موثر برای افزایش نرخ پاسخ به نظرسنجی مشتریان را برای شما مطرح کنیم.
-
در نظرسنجی مشتریان به مخاطبان خود احساس خاص بودن بدهید.
در نظرسنجی این حس را در مشتریان خود القا کنید که برای نظرات و پیشنهاداتشان ارزش قائل هستید. این موجب میشود تا آنها تمایل بیشتری برای تکمیل نظرسنجی داشته باشند و در انتها از مشارکت آنها تقدیر کنید. به عنوان مثال پیام زیر را در نظر بگیرید:
“ما میخواهیم بدانیم که شما به چه چیزی فکر میکنید.” این جمله بر این واقعیت تاکید میکند که برای نظرات آنها ارزش قائل هستید. بعلاوه توضیح دهید که چگونه بازخوردهای دریافتی از آنها مستقیما روی نقشه راه، محتواها و استراتژیهای شما تاثیر می گذارند. تا آنجا که ممکن است به مشتریانتان نشان دهید که شما چگونه از نظرات و پیشنهاداتشان استفاده میکنید .
اگر شما مدت پاسخگویی به نظرسنجی را برای مشتریان مشخص کنید به آنها نشان دادهاید که برای وقتشان ارزش قائلید. به عنوان مثال، در ابتدای نظرسنجی مشتریان بنویسید “لطفا ۵ دقیقه وقت بگذارید تا نظرسنجی ما را کامل کنید. همچنین سوالات نظرسنجی را تا حد ممکن کوتاه کنید. تحقیقات ما نشان میدهد که ۴۵ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی مایلند حداکثر پنج دقیقه برای تکمیل آن وقت بگذارند.
-
در نظر گرفتن مشوقها
چنانچه میزان مشارکت مخاطبان برای تکمیل نظرسنجی مشتریان کم است، مشوقهایی را برای افزایش نرخ پاسخگویی در نظر بگیرید. بدون شک تخفیف، کارت هدیه یا قرعه کشی نرخ پاسخ را افزایش میدهند. اگر چه ممکن است در این روش افراد تنها جهت دریافت جایزه به صورت عجولانه به سوالات پاسخ دهند. اما تحقیقات نشان داده که از بین تمام افراد شرکتکننده با وجود ارائه مشوقها، ۹۴% صادقانه به سوالات پاسخ میدهند. بعلاوه لازم است جایزهای که برای افراد در نظر میگیرید برای تمامی جامعه هدفتان جذاب باشد.
اگر بودجه محدودی دارید و نمیتوانید تخفیف یا جایزه بدهید، پس از جمعآوری تمام پاسخها به عنوان مشوق، نتایج نظرسنجی مشتریان را با آنها به اشتراک بگذارید.
-
سوالات مرتبط با جامعه هدف را در نظرسنجی مشتریان خود مطرح کنید
خود را جای مشتریان قرار دهید. آیا برای پاسخگویی به نظرسنجی که به شما هیچ ارتباطی ندارد، زمان میگذارید؟ قطعا نه. به عنوان مثال، اگر سوالات مربوط به قهوه و عادتهای آن را برای مشتریانی که قهوه مصرف نمیکنند ارسال کنید، اتلاف وقت است. حتی اگر به آنها پاسخ دهند، باز هم پاسخها دقیق و مفید نخواهد بود. در عوض، از روشهای زیر استفاده کنید تا نظرسنجیهایی مرتبط طراحی کنید:
اگر دسترسی کافی به جامعه هدف موردنظر برای پاسخگویی به نظرسنجی ندارید یک سوال غربالگری به ابتدای آن اضافه کنید. به عنوان مثال، در ابتدای نظرسنجی خود سوال کنید که چند وقت یک بار قهوه مینوشید (گرم یا سرد)؟. همچنین چندین گزینه را برای آن در نظر بگیرید. اگر پاسخ دهندگان شما گزینه “هرگز یا تقریبا هرگز” را انتخاب نکردند، میتوانید از آنها بخواهید که به ادامه نظرسنجی مشتریان شما پاسخ دهند. به این ترتیب، شما در مورد قهوه از افرادی سوال کردید که مصرفکننده بوده و جامعه هدف شما هستند.
-
نظرسنجی مشتریان را از طریق چندین کانال ارائه کنید
ممکن است شما آدرس ایمیل مشتریان خود را داشته باشید و طریق آن نظرسنجی مشتریان را برای آنها ارسال کنید. اما اگر آنها ایمیلشان را چک نکنند یا پیام شما را نادیده بگیرند، چه میشود؟
عاملی که واقعا میتواند علاقه آنها را برانگیزد این است که آنها بتوانند از طریق اپلیکیشنها و سیستم عاملهای پرکاربرد با شما ارتباط داشته باشند. نظرسنجی خود را در کانالهای رسانههای اجتماعیتان قرار دهید. حتی میتوانید نظرسنجی را از طریق پیام کوتاه نیز ارسال کنید. بار دوم که نظر سنجی شما را میبینند، بدون شک آن را به خاطر میسپارند و برای سوم ممکن است آنها کنجکاو شوند و نظرسنجی را انجام دهند.
مطمئنا، اگر پاسخهای زیادی از نظرسنجی مشتریان دریافت کنید، علاوه بر یادگیری بیشتر درباره مخاطبان هدف، موقعیت بهتری نیز برای شناسایی و تجزیه و تحلیل روند دادهها پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر تنها ۱۲ نفر در نظرسنجی شما شرکت کنند، شما به سختی میتوانید نتیجهگیری دقیقی داشته باشید. بعلاوه نمیتوانید آن را به عادات و رفتارهای بازار هدف خود تعمیم دهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.