با تغییر مداوم در امر بازاریابی و تجارت، یک چیز ثابت مانده، آن هم نیاز به تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار ابزاری مفید برای سازمانها جهت شناسایی بهتر استراتژیهای بازاریابی و ارزیابی تصمیمات تجاری با استفاده از دادهها و اطلاعات جمعآوری شده است. استراتژیهای بازاریابی را نباید بدون پشتوانه تحقیق و کسب اطلاعات، طراحی کرد. به طور خلاصه، فرایند تحقیقات بازار ستون اصلی تصمیمات آگاهانه تجاری و بازاریابی است. هنگامی که شرکت شما قصد دارد کالای جدیدی را به بازار عرضه کند یا وارد بازار جدید شود نیاز به تحقیقات بازار بیشتر از همیشه احساس میشود. در این مقاله قصد داریم تا ۵ مرحله اصلی طراحی تحقیقات بازار را برای شما تشریح کنیم.
۵ مرحله تحقیقات بازار
-
مسئله یا فرصت را تعریف کنید
مهمترین قسمت فرآیند تحقیقات بازار، تعریف مسئله است. برای انجام هر تحقیق و جمعآوری دادهها، باید بدانید که میخواهید از این تحقیق چه چیزی بیاموزید. در تحقیقات بازاریابی، تعریف مشکلی که باید حل کنید مشخص خواهد کرد که شما به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چگونه میتوانید این اطلاعات را بدست آورید. این مرحله فرصتهای اساسی از جمله کسب سهم بیشتر بازار یا چگونگی تخصیص یک محصول جدید به یک جمعیت خاص را برای شما روشن میکند. همه علل احتمالی را بررسی کنید تا اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار به شما در حل مسائل کمک کند. غالبا، سوالاتی را بپرسید که به شما تصویر واضحتری از شخصیت خریدار ارائه کند و تا آنجا که ممکن است متغیرها و علل بالقوه را در نظر بگیرید.
-
برنامه تحقیقات بازار خود را تدوین کنید
پس از آن که همه علل احتمالی را بررسی و سوالات مورد نظر را طراحی کردید وقت آن رسیده که طرح تحقیق خود را بسازید. به عنوان مثال میتوانید با مشتریان خود مصاحبه کنید. اغلب اوقات، با استفاده از این روش میتوانید بهترین بازخوردها را دریافت کنید؛ زیرا مستقیما به سراغ منبع اصلی اطلاعات میروید. تستهای کاربری را در وبسایتها یا صفحههای فرود خود ایجاد کنید. این یک روش مقرون به صرفه است که میتواند بینش و دادههای زیادی راجع به نحوه رفتار یا واکنش مشتریان به شما ارائه دهد. برای پیگیری نتایج، بسته به نوع دادههایی که باید جمع آوری کنید از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Analytics یا HubSpot analytics استفاده کنید.
اغلب اوقات، هنگام انجام تحقیقات بازار متوجه میشویم که مطالعات مشابه معتبری در زمینه مورد نظر انجام شده؛ ولی این بدان معنا نیست که شما دیگر نیازی به تحقیقات تکمیلی ندارید. یادگیری در مورد آنچه که سازمانهای دیگر برای حل یک مشکل یا استفاده از یک فرصت انجام دادهاند میتواند به شما کمک کند تا مسیر مطالعه تحقیقاتی خود را تغییر داده و در وقت خود صرفهجویی کنید. در تحقیقات بازار، اینگونه اطلاعات دادههای ثانویه نامیده میشوند؛ زیرا توسط شخص دیگری جمعآوری شدهاند.
-
اطلاعات مربوطه را جمعآوری کنید
در تحقیقات بازار، دادههای جمعآوری شده، کمی، توصیفی و مشاهدهای خواهند بود. به عنوان مثال، ممکن است برای کسب اطلاعات در مورد یک محصول در وب سایت خود آزمون A / B را انجام دهید یا با مشتریان خود مصاحبه حضوری داشته باشید، به این ترتیب، داده کمی و کیفی دریافت میکنید که بینش بیشتری به شما میدهند. هنگام جمعآوری دادهها از معتبر بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
-
تجزیه و تحلیل دادهها و گزارش یافتهها
اکنون که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمعآوری کردهاید نوبت آن رسیده که تجزیه و تحلیل دادهها را انجام دهید. گاهی اوقات، نوشتن خلاصهای از مطالعات، از جمله فرآیندی که دنبال کردید، نتایج و اینکه چه مراحلی را براساس این نتایج توصیه میکنید مهم است، حتی اگر نیازی به گزارش تحقیقات رسمی بازار نداشته باشید.
-
تحقیقات خود را عملی کنید
در این مرحله تحقیق شما کامل است و باید برای اجرای یافتههای خود اقدام کنید و استراتژیها و کمپینهای بازاریابی خود را توسعه دهید.
از آنجا که فضای کسب و کار و روندها دائما در حال تغییر هستند، تحقیقات بازار هیچگاه نباید متوقف شود. شما باید به طور منظم دادههای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید کجا میتوانید پیشرفت کنید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت خریداران و صنعت خود داشته باشید، تلاشهای شما نیز موفقتر خواهد بود. البته فرایند تحقیقات بازاریابی مراحلی بیش از این پنج مرحله اصلی دارد، اما این مراحل برای شروع کافی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.