صنایع آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی به منظور افزایش زیبایی ظاهری در یک فرد طراحی شده‌اند. لوازم آرایشی انواع مختلفی دارند و معمولا از منابع مصنوعی ساخته می‌شوند. با این حال، افزایش استقبال مصرف‌کنندگان از منابع طبیعی، تولیدکنندگان را مجبور به استفاده از مواد طبیعی در صنایع آرایشی و بهداشتی کرده است. براساس بررسی‌‌ها، پیش‌بینی می‌شود که این صنعت تا پایان سال ۲۰۲۴، ۵.۷۵% رشد داشته باشد و اندازه بازار آن به ۳۶۵.۲۷ میلیارد دلار برسد.

بازار جهانی محصولات آرایشی و بهداشتی توسط چندین عامل هدایت می‌شود که از جمله آن می‌توان به افزایش تمرکز مصرف‌کنندگان به نظافت و شکل ظاهری اشاره کرد. این مورد به تنهایی عامل مهمی برای رشد فزاینده این محصولات در سطح جهانی تلقی می‌گردد. بعلاوه شهرنشینی و افزایش سرانه درآمد قابل استفاده مصرف‌کنندگان نیز از دیگر عوامل مهم در رشد بازار جهانی صنایع آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شوند.

طی چند سال گذشته صنعت جهانی محصولات آرایشی و بهداشتی شاهد رشد گسترده‌ای بوده است. تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی برای افزایش مشتریان فروش آنلاین را نیز به خدمات خود اضافه کرده‌اند. جدا از این، بازیگران اصلی بازار صنایع آرایشی و بهداشتی برای ارتقا سطح آگاهی مصرف‌کنندگان در مورد محصولات جدید، بر راهکارهای نوآورانه بازاریابی تاکید دارند. بعلاوه، تقاضا برای محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک به دلیل افزایش آگاهی مصرف‌کننده در مورد اثرات سو مواد شیمیایی، با سرعت بالایی در کشورهای توسعه یافته در حال افزایش است. روند رو به رشد محصولات ارگانیک عامل مهمی برای رشد بالای بازار جهانی صنایع آرایشی و بهداشتی است. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به مراحل تحقیقات بازاریابی در این صنعت اشاره کنیم.

مراحل تحقیقات بازاریابی در صنایع آرایشی و بهداشتی

تحقیقات بازاریابی در صنایع آرایشی و بهداشتی، کلیه مراحل تحقیقات بازاریابی را شامل می‌شود. به این صورت که ابتدای کار لازم است تا یک تحقیق کتابخانه‌ای انجام شود. سپس شاخص‌هایی که در خرید مصرف‌کنندگان و همکاری با شبکه توزیع موثر هستند، به صورت دقیق شناسایی شوند. درنهایت تحقیقات بازاریابی کمی برای شناخت دقیق و تصمیم‌گیری‌های درست انجام شود.

  1. تحقیقات بازاریابی کتابخانه‌ای
  2. تحقیقات بازاریابی کیفی از جمله: مصاحبه عمیق،گروه کانون، تکنیک‌های فرافکن، طوفان مغزی و مشاهده
  3. تحقیقات بازاریابی کمی شامل پرسشنامه

البته ذکر این نکته ضروری است که هرکدام از موارد تحقیقات بازاریابی باتوجه به هدف، تعریف و پیاده‌سازی می‌شوند. به این معنا که ابتدا باید هدف از انجام تحقیقات بازاریابی تعیین شود. مثلا ممکن است قصد داشته باشیم یک برند جدید را وارد یک بازار جدید کنیم یا یک برند شناخته شده را وارد بازاری جدید نماییم. بنابراین، پس از مشخص شدن هدف، می‌توان تصمیم گرفت که روش‌‌های فوق را به صورت جداگانه یا همزمان انجام دهیم. برای انجام هر یک از روش‌های تحقیقات بازاریابی شما باید هزینه و مدت زمان انجام آن را درنظر بگیرید. زیرا انجام هر تحقیق تنها در زمان مناسب ارزشمند است.

دراین فرآیند شما باید واردکنندگان و تولیدکنندگان فعال‌در صنایع آرایشی و بهداشتی را شناسایی کرده وبا آن‌ها مصاحبه انجام دهید. بعلاوه باید نحوه واردات و توزیع این محصولات در بازار نیز بررسی شود. در نهایت انجام تحقیقات بازاریابی کمی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای ابزار بازاریابی سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشید.

توجه کنید که بیشتر مصرف‌کنندگان ایرانی برای انتخاب‌های خود تصمیمات هیجانی می‌گیرند. درحقیقت شرایط محیطی در انتخاب برند و رنگ لوازم آرایشی بسیار موثر است. بنابراین، تحقیقات بازاریابی باید به‌گونه‌ای انجام شود که درصد خطا را کاهش دهد و سطح اطمینان را به‌بالاترین‌حد خود برساند.

از جمله مواردی که می‌تواند به فروش و آگاهی از یک برند در صنایع آرایشی و بهداشتی کمک کند. انجام تبلیغات مناسب و اثربخش است. درنتیجه ارزیابی تبلیغات انجام شده در تحقیقات بازاریابی امری ضروری تلقی می‌شود. آنچه در تحقیقات بازاریابی لوازم آرایشی و بهداشتی باید مشخص شوند عبارتند از:

  • شناسایی محدودهقیمت (پایین‌ترین و بالاترین قیمت موجود در بازار)
  • درصد سود شبکه توزیع (نمایندگان و فروشندگان) و نحوه تسویه حساب با آن‌ها
  • میزان رضایت مشتریان و شبکه توزیع از محصولات
  • مواردی که باید در تبلیغات به آن‌ها توجه کرد
  • شاخص‌هایی که بر جلب اعتماد و اطمینان مشتریان نهایی موثر هستند
  • مدت زمان و نحوه استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی
  • توقع و انتظار مشتریان از کارکرد و کیفیت محصولات

و …

بنابراین‌چنانچه قصدورود یا رشددر صنایع آرایشی و بهداشتی را دارد انجام تحقیقات بازاریابی و تدوین یک‌برنامه فروش مستمر توصیه می‌شود. واحد تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با توجه به سوابق و فعالیت‌ها، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و برقراری تماس با کارشناسان این حوزه می‌توانید با شماره تلفن ۹۶۶۲۱۳۹۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *