مصاحبه مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با روزنامه ایران در خصوص الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت به عدم تولید خودروهای تک ستاره از سال ٩٧

در دولت یازدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب کرد که با خودروهای تک ستاره تا پایان سال ۹۶ خداحافظی شود؛ حال که از نیمه اول سال جاری می‌گذریم خودروهای تک ستاره محور گفت‌و‌گوها قرار گرفتند و سؤال‌ها این است دولت به قانونی که تصویب کرده عمل خواهد کرد؟

مسئولان می‌گویند ما به قانون پایبند هستیم و به طور قطع خودروهای تک ستاره درسال ۹۷ تولید نخواهند شد.

طبق آخرین اعلام شرکت بازرسی کیفیت خودرو، خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ تک ستاره هستند.

برای خودروهای تک ستاره مهلت داده نخواهد شد.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «خودروهای تک ستاره بدون هیچ مهلت دهی سال آینده وارد خط تولید خودروسازان نخواهند شد و این قانون در مورد تمام شرکت‌ها است.

وزارت صنعت بر اجرای مصوبه خود اصرار دارد.» سال گذشته برای خودروسازان دو خط و نشان کشیده شد.

یکی اینکه تک ستاره‌ها برای سال آینده مجوز تولید نخواهند گرفت و دوم ۸۳ استاندارد اجباری تدوین شد که بر اساس آن تمام خودروها از دیماه سال ۹۷ باید مطابق استانداردهای جدید فعالیت کنند.طبق استانداردهای جدید خودروسازان به این نتیجه رسیدند تنها خودرویی که نمی‌تواند همگام با استانداردها جلو برود پراید است.

جمالی مدیر عامل سایپا هم این موضوع را پذیرفت و گفت:«سعی ما این است که با پراید اواخر سال ۹۶ خداحافظی و برای آن جایگزین‌های آن کوئیک و ساینا را تعریف کنیم .»

۴۰۵ را کنار نمی‌گذاریم

از طرفی پژو ۴۰۵ هم جزو خودروهایی بود که استانداردی‌ها پیش‌بینی کردند که نمی‌تواند استانداردها را پاس کند لذا این خودرو هم محکوم به رفتن است. ولی ایران خودرویی‌ها چنین نظری را قبول ندارند و حتی هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو گفت: «ما به اندازه کافی خودرو از رده خارج کردیم حال نوبت سایر خودروسازان است که چنین کاری را انجام دهند. ما می‌خواهیم کیفیت پژو ۴۰۵ را ارتقا دهیم لذا زمان کنار گذاشتن این خودرو فرا نرسیده است.» با این تفاسیر استاندارد‌های ۸۳ گانه نمی‌تواند باعث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید خودرو شود و بازار ایران همچنان شاهد خودروهای قدیمی خواهد بود که مشتریان دل خوشی از آنها ندارند.

تمام خودروها نباید کمتر از دو ستاره باشند

اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: «یکی از الزام‌هایی که وزارت صنعت در دولت یازدهم تصویب کرد مخالفت با تولید خودروهای تک ستاره برای سال ۹۷ بود. بنا بر این تمام خودروها نباید کمتر از دو ستاره باشند». وی ادامه داد: «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ماهیانه وضعیت کیفی خودروها را بررسی می‌کند، لذا طبق مستندات ما مدیران خودروسازی به سمت ارتقای کیفی محصولات تک ستاره در حال حرکت هستند و روند تغییرات در امتیازات کیفی محصولات هم نشان می‌دهد که خودروها به سمت دو ستاره شدن در حال حرکت هستند.» گلپایگانی اظهار داشت: «اگر بهبود کیفیت در ۱۱ خودرو اتفاق بیفتد و آنها دوستاره شوند دیگر تولید آن مشکلی نخواهد داشت و تنها باید به فکر همگام‌سازی با استانداردهای ۸۳ گانه باشند که از ابتدای دیماه سال آینده شروع می‌شود .»

کدام خودروها می‌روند؟

مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اعلام کردند که تمام خودروها به غیر از پراید از اواخر بهمن ماه دو ستاره خواهند شد و لذا تولید هیچکدام به غیر از پراید متوقف نخواهد شد.

اما در مورد محصول‌ ام وی‌ام ۵۵۰ احتمال حذف آن از بازار وجود دارد.

این خودرو در بین مردم محبوبیت ندارد و میزان فروش آن هم بالا نیست لذا با حذف این خودرو مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد. ولی محصول ایکس ۶۰ که لقب ارزان‌ترین خودروی شاسی بلند را یدک می‌کشد ارتقای کیفیت اتفاق خواهد افتاد. مدیران این مجموعه اظهار داشتند که خط تولید این خودرو متوقف نخواهد شد و این خودرو با کیفیت بسیار بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این خودرو اکنون توانسته سهم بالایی در بازار داشته باشد.

با تمام این اوصاف یکی از مدیران سازمان استاندارد هم گفت: « ۲۰ مدل خودروی سواری و باری سبک از پنج گروه خودرویی با احتمال توقف خط تولید تا دی ماه سال ۱۳۹۷ مواجه هستند. برخی خودروها در گروه خانواده «پراید»، «پژو ۴۰۵» ، «پرشیا»، «زامیاد» و سری اولیه «سمند» در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو خواهند شد .»

خیلی از خودروها را باید کنار گذاشت

محمدرضا شرفی کارشناس خودرو نیز گفت: «خیلی از خودروها باید از خط تولید خودروسازان کنار گذاشته شود.خودروهای موجود در بازار بسیار قدیمی هستند و اگر مردم اجبار در خرید نداشتند قطعاً سراغ این خودروها نمی‌آمدند.»

وی افزود: «خودروسازان به جای آنکه به دنبال خودروهای جدید باشند مرتب اصرار بر تولید خودروهای قدیمی دارند.خودروهایی که خودروسازان به دنبال ارتقای کیفیت آنها هستند نباید تولیدشان ادامه پیدا کند.این خودروها هیچ تکنولوژی و روزآمدی ندارند . »

1 پاسخ
  1. The XR گفته:

    سلام، من یه ماشین میخوام که باهاش برم سر زمین کشاورزی. قبلاً پرادو ۲درب داشتم و قبل از اون لندکروزر ۲-اف وانت. طی ۵-۶ سال اخیر دستم بند مسائل خونواده بود، و الآن دوباره تصمیم دارم برگردم سر کار زراعت. در حال حاضر پژو ۲۰۶ سوارم، اما نمیتونم باهاش برم سر زمین. مسیرم ۴۰ کیلومتر جاده آسفالته، بعلاوه حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی، و حدود ۸ الی ۱۰ کیلومتر بیراهه داخل مرتع. یه بخشی از خیابونای شـهر رو هم ابتدا و انتهای مسیرم دارم.

    الآن با وجود این قیمتـای کذایی و گزاف، بهترین گزینه برام، جیپ صحرای اتاقدار یا پاترول هاردتاپه، چـونکه کولر و فرمون هیدرولیک دارند، و ایربگ و سیستم ضد بلوکه ترمز و سیستم ناوبری و از این قرتی بازی‌ها هم ندارند. آخه ماشین نـوی مناسب دیگه پیدا نمیشه!
    این تجهیزات قطعاً بایستی به صورت آپشن روی خودروها ارائه بشن، نه به صورت استاندارد. این چه استانداردیه که یه نفر مثل من مجبور بشهه کلّی هزینهء اضافی پرداخت کنه و ماشینی با این تجهیزات بخره، بعد بخواد استانداردهاش رو از کار بندازه!
    کسی که اون بالا نشسته و قانون تصویب میکنه، بچهء کجاست؟! تهـرونیـه؟!
    ممنون میشـم اگر سلام منو بهش برسونید و بهش بگید که استانداردهای غیرقانونیش رو برا اقلیم خودش وضـع کنه فقـط! پـاش رو از اقلیمش که فراتر گذاشته، مدام پای ما دره و دهاتی‌ها میگیره به پاش و سکندری میریـم…!
    بچه قرتی‌ها هم که همهء ماشین‌ دست دوم‌ها رو آفرود کردن و اندازه پول خون باباشون قیمت گذاشتن روش…
    خدا همین دور و برهاست…!
    به اون قانونگذارتون بگید حواسـش رو جمع کنـه لطـفا، ماشینای بومی‌سازی شده رو نباید کنار بذارن…

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *