رضایت کارکنان

شما به عنوان یک مدیر، همواره تمایل دارید که کارمندانتان از شرایط کاریشان راضی باشند. درحقیقت اینگونه افراد برای انجام فعالیت‌های روزانه خود انگیزه لازم را دارند. بعلاوه احتمال دارد که به عنوان طرفداران برند، تبلیغات مثبتی در مورد سازمان انجام دهند. در این مقاله قصد داریم نحوه اندازه‌گیری رضایت کارکنان را شرح دهیم.

روش‌های اندازه‌گیری رضایت کارکنان

ممکن است تصور کنید که کارمندان شما از شغل خود راضی هستند، تنها به این دلیل که هرگز شکایتی از آن‌ها دریافت نکرده‌اید. در حقیقت، اگر تیم شما هرگز شکایتی را عنوان نکرده، این یک علامت هشداردهنده است. زیرا ممکن است به شما اعتماد کافی نداشته باشند تا بتوانند صادقانه درمورد احساسات خود نسبت به شغلشان صحبت کنند. بنابراین جمع‌آوری بازخوردها به روشی صحیح، بسیار مهم و کارساز است. اگر با مشاهده نحوه عملکرد تیم، میزان رضایت را قضاوت کنید، اطلاعات ناقص و نادرستی دریافت خواهید کرد. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر رضایت کارکنان یکی از روش‌های زیر را استفاده کنید:

  • نظرسنجی‌های ارزیابی رضایت کارکنان را انجام دهید

شما با این روش یک اندازه‌گیری و اطلاعات اولیه خواهید داشت. بعلاوه درباره آنچه که کارمندان دوست دارند و آنچه که دوست ندارند، بیشتر می‌آموزید. برای انجام این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که استفاده از آن برای تیم شما ساده باشد. شما می‌توانید از نظرسنجی‌ها جهت اندازه‌گیری میزان رضایت در زمینه‌های گوناگون مانند انتظارات از مدیریت، روابط با همکاران، سطح استرس و پیشرفت شغلی استفاده کنید.

هنگام طراحی نظرسنجی ارزیابی رضایت کارکنان، اطمینان حاصل کنید که سوالات آن به راحتی قابل درک هستند و ابهامی ندارند. قبل از ارسال نظرسنجی، از یک دوست یا همکار بخواهید که نظرسنجی شما را بخواند. برخی از سوالاتی که باید در نظرسنجی رضایت کارکنان بگنجانید عبارتند از:

  • آیا از فرصت‌های رشد موجود در شرکت راضی هستید؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)
  • آیا احساس می‌کنید باتوجه به فعالیت و تعهدتان، پاداش کافی دریافت می‌کنید؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)
  • آیا از عضویت در تیم خود لذت می‌برید؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)
  • آیا تیم شما پشتیبانی مورد نیاز را در محل کار فراهم می‌کند؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)
  • فکر می‌کنید تیم شما به وقت شخصی شما احترام می‌گذارد؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)
  • اگر در محل کار با مسئله‌ای روبرو شدید، می‌دانید برای یافتن راه حل باید با چه کسی تماس بگیرید؟ (پاسخ باز)
  • هر چند وقت یکبار در محل کار احساس استرس می‌کنید؟ (پاسخ باز)
  • تصور می‌کنید کار بین اعضای تیم شما به طور مساوی توزیع شده است؟ (از ۱ به ۱۰ امتیاز دهید)

شما باید برای بدست آوردن داده‌های مورد نیاز به اندازه کافی سوال بپرسید. اما نباید تعداد سوالات به حدی باشد که کارمندان حوصله پرکردن آن را نداشته باشند. انجام نظرسنجی‌های ماهانه در مورد یک موضوع خاص مانند ارتباطات، کار گروهی یا فرصت‌های رشد را هم در نظر بگیرید.

پس از آن که داده‌های نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کردید، استراتژی‌هایی را جهت بهبود رضایت کارکنان طراحی کنید. سپس آن‌ها را در اسرع وقت پیاده‌سازی نمایید. بعلاوه برخی از یافته‌های خود را با تیم در میان بگذارید تا به آن‌ها نشان دهید که به نظراتشان اهمیت می‌دهید و به فکر بهبود کار هستید.

  • از شاخص رضایت کارکنان (ESI) استفاده کنید

شاخص رضایت کارکنان (ESI) میزان رضایت کارکنان از شغل‌شان را اندازه‌گیری می‌کند و یکی از روش‌های ارزیابی رضایت کارکنان است. با استفاده از سه پرسش زیر می‌توانید آن را تعیین کنید:

چقدر از محل کار خود راضی هستید؟

محل کار شما چقدر انتظارات شما را برآورده می‌کند؟

محل کار شما چقدر به شغل ایده‌آل شما نزدیک است؟

کارمندان به هر سه سوال در مقیاس ۱ تا ۱۰ پاسخ می‌دهند. سپس ESI را به صورت زیر محاسبه نمایید:

رضایت کارکنان

نتیجه عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است که هرچه نمره بالاتر باشد نشانگر رضایت بیشتر کارکنان است. می‌توانید سوالات ESI خود را به نظرسنجی ارزیابی رضایت کارکنان اضافه کنید. ESI معمولا در کنار روش‌های دیگر مانند نظرسنجی رضایت کارکنان، به‌منظور کسب بینش دقیق‌تری در زمینه رضایت کارکنان استفاده می‌شود.

  • از امتیاز خالص تبلیغ‌کننده کارمندان (eNPS) استفاده کنید

امتیاز خالص تبلیغ‌کننده کارمندان (eNPS) معیاری است که می‌تواند احساس کارمندان نسبت به شرکت شما را نشان دهد. این محاسبه براساس یک نظرسنجی انجام شده و از کلیه کارمندان یک سوال واحد پرسیده می‌شود:

در مقیاس صفر تا ده، چقدر احتمال دارد که شرکت ما را به عنوان مکانی برای کار پیشنهاد دهید؟

بر اساس پاسخ‌های دریافتی، می‌توانید کارمندان را به گروه‌های زیر تقسیم کنید:

مروجان – کسانی که به این سوال پاسخ ده داده‌اند، مروج محسوب می‌شوند. این افراد می‌توانند بینش ارزشمندی درباره آنچه شرکت شما انجام می‌دهد، ارائه دهند.

منفعل – کارکنانی که نمره هفت یا هشت داده‌اند، در گروه منفعل دسته‌بندی می‌شوند. شما همیشه باید به دنبال راه‌هایی باشید که این کارمندان را به مروج تبدیل کرده و از منفی شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

نفی‌کننده‌ها – کسانی که بین صفر تا شش پاسخ داده‌اند، نفی‌کننده نامیده می‌شوند. این افراد از شغل خود راضی نیستند و احتمالا شرکت را ترک می‌کنند.

برای محاسبه eNPS خود، باید درصد نفی‌کننده‌ها را از درصد مروج‌ها کم کنید. بهتر است از eNPS در کنار روش‌های دیگر استفاده شود.

  • جلسات حضوری برگزار کنید

جلسات حضوری شاید به اندازه انجام نظرسنجی قابل اعتماد نباشند. اما این بدان معنا نیست که اصلا جلسات حضوری برای ارزیابی رضایت کارکنان برگزار نکنید. این جلسات به شما کمک می‌کند تا نیازها و نگرانی‌های هر یک از کارمندان را بهتر درک کنید. این نوع جلسات معمولا حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، بسته به شرایط و نیازهای خود می‌توانید زمان آن را کم یا زیاد کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، جلسات را در فواصل منظم (به عنوان مثال هفتگی یا ماهانه) برگزار نمایید. در طول این جلسات، مسائلی مانند میزان عملکرد و پیشرفت آن‌ها برای رسیدن به اهداف، موانع موجود، انتظارات آن‌ها، عملکرد شرکت از دیدگاه آن‌ها و… صحبت کنید.

  • صندوق انتقادات و پیشنهادات را برای کارمندان خود نصب کنید

ممکن است کارمندان پیشنهادات و انتقادات مختلفی در زمینه فعالیت‌های شرکت داشته باشند که بابیان علنی آن‌ها احساس راحتی نکنند. در این حالت صندوق انتقادات و پیشنهادات کارمندان می‌تواند به شما کمک کند. نصب آن راهی عالی جهت تشویق کارمندان برای بیان نظرات و نگرانی‌هایشان است. این صندوق به عنوان یک مزیت جانبی به ارتباط بین کارمندان و مدیریت نیز کمک می‌کند. این مسئله برای نوآوری، خلاقیت و حل مشکلات عالی است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *