بسیاری از افراد میپرسند: چگونه میتوانیم رتبه الکسا را بهبود بخشیم؟ همه ما میدانیم که این معیار برای هر تجارتی بسیار مهم میباشد. الکسا یک معیار واحد است که خلاصهای از عملکرد یک سایت را نسبت به سایر وبسایتها (رقبا) نشان میدهد. قبل از اینکه به چگونگی بهبود رتبه الکسا سایت بپردازیم یک تعریف برای درک بهتر آن ارائه میکنیم.
رتبه الکسا چیست؟
رنک الکسا تخمینی از محبوبیت سایت شما نسبت به سایر سایتها است. الکسا به این سوال پاسخ میدهد که در مقایسه با سایر سایتها، وضعیت سایت من چگونه است؟. توجه داشته باشید، از آنجا که رتبه یک معیار نسبی است، بنابراین رتبه سایت شما نه تنها به بازدید از آن وابسته است، بلکه به تغییر در بازدید سایر سایتها نیز بستگی دارد.
رتبه الکسا چگونه محاسبه میشود؟
رتبه الکسا بر اساس ترکیب بازدیدکنندگان روزانه و تعداد بازدیدهای صفحه یکتا در طی ۳ ماه گذشته محاسبه میشود. سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان و بازدیدهای یونیک صفحه را داشته باشد رتبه بالاتری کسب میکند.
تعداد بازدیدکنندگان یک سایت چگونه بر رتبه الکسا تاثیر میگذارند؟
اگر تعداد بازدیدکنندگان یک سایت را در مقایسه با رتبه ترسیم کنید، خواهیم داشت:
همانطور که ملاحضه میکنید، در راس نمودار Google.com قرار دارد که هر روز تعداد زیادی بازدیدکننده دارد. سایتهای واقع در قسمت بالای نمودار تعداد بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به سایتهای واقع در پایین نمودار دارند. نکته مهمی که باید توجه شود این است که به دلیل شکل توزیع، تغییر بسیار ناچیزی در تعداد بازدیدکنندگان یک سایت در پایین نمودار تاثیر بسیار زیادی بر رتبه آن خواهد داشت.
با این حال، هرچه به راس نمودار نزدیکتر میشویم، برای تغییر رتبه به بازدیدکنندگان بیشتری نیاز داریم. تفاوت زیادی در بازدید از سایت دارای رتبه ۱۰ در مقابل سایت دارای رتبه ۲۰۰ وجود دارد. در حقیقت رقابت بین سایتهای انتهای لیست بسیار سادهتر از رقابت در سایتهای بالای لیست است. چرا که در پایان لیست اگر شما به مقدار کمی بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید ممکن است رتبه شما چند هزار مرتبه بهبود پیدا کنید. اما در بالای لیست به دلیل رقابت همه سایتها برای افزایش بازدید، با هزینههای خیلی بیشتری میتوانید شاید فقط چند رتبه ارتقا پیدا کنید.
چگونه رتبه الکسا بهتری داشته باشیم؟
چندین روش وجود دارد که به بهبود رتبه الکسا کمک میکند:
تولید محتوای جذاب و آموزنده
محتوای جذاب و واحد تولید کرده و مرتبا آن را بهروز کنید و ارزش واقعی برای مخاطبان خود فراهم نمایید. محتوایی که از این ویژگیها دور باشد در ایجاد مخاطبان وفادار موفق نخواهد بود. وقتی خوانندگان منبعی با ارزش و آموزنده مییابند، با محتواهای آن درگیر شده و در شبکههای اجتماعی خود (با ایجاد لینک) به اشتراک میگذارند و بازدیدکنندگان جدیدی را معرفی میکنند که به طور بالقوه به مشتری تبدیل میشوند.
سایتهای مرتبط بیشتری را برای گرفتن بک لینک به وب سایت خود پیدا کنید
این روش به موتورهای جستجو کمک میکند تا به صورت دقیقتر جایگاه شما را مشخص کنند. همچنین باعث افزایش اعتماد و کیفیت سایت شما نیز میشود. اما به شرطی که خود آن سایت هم معتبر باشد. به عبارت دیگر، لینکهای ورودی معتبر (از سایتهایی که عملکرد خوبی دارند) به سایت شما اعتبار میدهد. این تاکتیک باید با تولید محتوای جذاب پشتیبانی شود. چرا که هدایت بازدیدکنندگان باید به صورت هدفمند انجام شود.
از طرف دیگر، لینکدهیهای داخلی یعنی لینکهایی که از یک صفحه در سایت شما به صفحه دیگری منتهی میشوند نیز مفید هستند. زیرا بازدیدکنندگان را راهنمایی کرده و با محتوای مرتبط درگیر میکند. بنابراین مطمئن شوید که محتوای تولید شده برای بازدیدکنندگان شما مرتبط و دارای ارزش است.
در کل، لینکهای ورودی و خروجی به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت شما را بفهمند و میزان ارزش آن را برای بازدیدکنندگان تعیین کنند. اگرچه لینکدهی قسمت مهمی از استراتژی آنلاین شماست، اما باید از آن به طور مناسب استفاده کنید. لینکدهی بیش از حد میتواند اعتبار سایت شما را کاهش دهد. حتی ممکن است توسط موتورهای جستجو جریمه شوید.
کلمات کلیدی که رقبای شما بیشترین ترافیک را از آن دریافت کردهاند را پیدا کنید
با یافتن کلمات کلیدی مناسب، سایت خود را برای آنها بهینهسازی کنید یا برای این کلمات کلیدی کمپینهای PPC بخرید. با کمی تحقیق در مورد کلمات کلیدی میتوانید درک کنید که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند. به نوعی، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، یادگیری تکلم به زبان مشتریان در متن نیازها و خواستههای آنها است.
استراتژی بازاریابی رقبا را درک کنید و بدانید چه عواملی بر آن موثر است
دلایل مختلفی مبنی بر تجزیه و تحلیل رقبا وجود دارد که یکی از آنها ارائه راهکارهای مفید جهت شناسایی روندهای صنعت و پیشبینی آن است. تمام این بررسیها به شما کمک میکند تا استراتژی کلی خود را با آگاهی بیشتری تدوین کنید. بعلاوه بر موقعیت شما در بازار نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. با این کار میتوانید طراحی و کاربری سایت خود را نیز بهبود بخشید که در بلندمدت بر رنک الکسا موثر خواهد بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.