تحقیقات بازار

از نخستین اقدامات لازم در جهت بهبود کسب و کار انجام تحقیقات بازار است که موجب می‌شود تا بتوانید استراتژی مناسبی را برای فروش و کسب سهم بازار خود تدوین کنید. تحقیقات بازار به بررسی جنبه‌های مختلف کسب و کار، مشتریان، رقبا و صنعت می‌پردازد و باید در این راستا بهترین و مناسب‌ترین برنامه‌ریزی را برای پیشرفت تجارت داشته باشید.

انواع تحقیقات بازار

تحقیقات بازار را می‌توان براساس الگوهای مختلف دسته‌بندی کرد. از منظر هدف به ۴ دسته به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

بررسی و ارزیابی مشتریان

امروزه تمامی کسب و کارها می‌دانند که مشتریان مهم‌ترین سرمایه هستند از این رو یکی از اهداف تحقیقات بازار درک نیاز مشتریان، نگاه آن‌ها به برند، میزان رضایت از محصولات و خدمات و پیدا کردن نقاط نارضایتی آن‌ها است.

تقسیم‌بندی بازار

در این روش بازار و مشتریان را براساس سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، تحصیلات و… دسته‌بندی می‌کنند و برای هر دسته مطابق با تحقیقات انجام شده استراتژی معرفی می‌شود.

تست محصول

گاهی تحقیقات بازار به منظور معرفی محصول جدیدی انجام می‌شود. در این روش تمرکز اصلی بر روی مشتریان و واکنش آن‌ها به محصول مورد نظر است.

بررسی رقبا

این تحقیقات ممکن است به منظور شناسایی موقعیت، نقاط قوت و ضعف رقبا انجام شود تا از این طریق بتوانیم فرصت‌ها را پیدا کرده و نهایت استفاده را ببریم.

مراحل تحقیقات بازار

بسته به روشی که استفاده می‌کنید می‌توان مراحل مختلفی برای آن در نظر گرفت. اما انجام آن دارای مراحل مشخصی است که عبارتند از:

مشخص کردن هدف تحقیقات بازار: قبل از انجام هرکاری لازم است که ابتدا هدف خود از این کار را مشخص کنید. انتخاب هدف در مشخص کردن روش و نحوه انجام بسیار موثر است.

انتخاب روش: انتخاب تحقیقات اولیه یا ثانویه که در مقاله‌ای جداگانه در مورد آن صحبت کردیم دومین مرحله از مراحل تحقیقات بازار است که هر روش ابزار خاص خود را دارد و انتخاب آن وابسته به هدف مشخص شده درابتدای کار می‌باشد.

طراحی و انتخاب ابزار: براساس روش انتخابی ابزارها متفاوت هستند. از جمله مهم‌ترین ابزارها می‌توان به پرسشنامه، مصاحبه، روش کتابخانه‌ای، تحقیق میدانی و مشاهده اشاره کرد.

جمع‌آوری اطلاعات: بسته به ابزار مشخص شده در مرحله قبل شما می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کنید. در ‌سال‌های اخیر روش‌های آنلاین و تلفنی بیشترین کاربرد را داشته‌اند.

تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع‌آوری شده: در روش کمی از نرم‌افزارهای آماری و در روش‌های کیفی از کدگذاری و روش‌های دیگر استفاده می‌شود.

ما در این مقاله به مهم‌ترین مراحل آن اشاره کردیم. به یاد داشته باشید که شیوه‌ها، روش‌ها و مراحل تا حد زیادی به کسب‌وکار شما و نوع آن بستگی دارد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *