تحقیقات بازار

تحقیقات به طور کلی برای انجام یک مطالعه به روشی سیستماتیک و با هدف تعیین حقایق و نتیجه‌گیری انجام می‌شود. تحقیقات یک ابزار بسیار مهم است که اولین مرحله از یک فرآیند بازاریابی را تشکیل می‌دهد. تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما، در واقعیت، این دو اصطلاح کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. تحقیقات بازاریابی حوزه گسترده‌ای دارد که در آن به دنبال بررسی و ارزیابی فعالیت‌های مختلفی هستیم که بخشی از فرآیند بازاریابی را تشکیل می‌دهند. بعلاوه تعیین اینکه چگونه تغییرات در هر یک از این فعالیت‌ها می‌تواند بر رفتار مصرف کننده تاثیر بگذارد نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در مقابل، تحقیقات بازار اصطلاح محدودتری است که به مطالعه یک جنبه واحد از بازاریابی، یعنی مکان اشاره دارد. هدف آن تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده فقط در یک بازار هدف واحد است. از این رو می‌توان گفت که تحقیقات بازار بخشی از تحقیقات بازاریابی است.

در این مقاله، تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار را با جزئیات بیشتری توضیح داده ایم تا تفاوت این دو قابل درک باشد.

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی یک حوزه بسیار گسترده می‌باشد که شامل تمام فعالیت‌هایی است که توسط یک سازمان برای بررسی کل فرآیند بازاریابی انجام می‌شود. جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و استفاده از اطلاعات از جمله فعالیت‌هایی هستند که در تحقیقات بازاریابی انجام می‌شوند. مجموع این اقدامات مدیران را قادر می‌سازد تا در مورد یک محصول تصمیم بگیرند و راه حل‌هایی را برای مسائل بازاریابی ارائه دهند. تحقیقات بازاریابی نقش بسیار مهمی در تعیین نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان از یک محصول یا خدمات خاص دارد. علاوه بر این روش‌هایی که می‌توانند برای برآوردن این نیازها استفاده شوند را نیز مشخص می‌کند. تحقیقات مربوط به بازار، محصول، قیمت‌گذاری، مشتری، فروش، تبلیغ، کانال توزیع و تبلیغات همگی در دسته تحقیقات بازاریابی قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر، تحقیقات بازاریابی شامل کلیه فعالیت‌هایی است که بخشی از ترکیب بازاریابی است، که به عنوان چهار PS بازاریابی شناخته می‌شوند: محصول، قیمت، مکان و ترویج. این چهار جنبه بازاریابی در تحقیقات بازاریابی در نظر گرفته می‌شود تا اطلاعات مربوط به محصول کسب، و ترجیحات مصرف کننده تعیین و درک شوند.

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به مطالعه بازار هدف اشاره دارد. در این فرآیند، اطلاعات مربوط به بازار و همچنین مصرف‌کنندگان داخل بازار به دست می‌آید. از طریق تحقیقات بازار، می‌توان ساختار و اندازه بازار و همچنین نیازهای مشتریان، مهمترین بازیگران بازار، آخرین روندها و ترجیحات مشتری و رفتار خرید را تعیین کرد.

تحقیقات بازار فرآیند محدودتری است که فقط به یک جنبه از بازار که مکان است، مربوط می‌شود. هدف از تحقیقات بازار کسب اطلاعات مربوط به بازار، محصول یا خدماتی است که در بازار به مشتریان قبلی، فعلی و احتمالی به فروش می‌رسد. سپس تجزیه و تحلیل و درک این اطلاعات به منظور تعیین رفتار مصرف کننده به کار می‌رود. در تحقیقات بازار ارزیابی ویژگی‌ها، موقعیت مکانی، میزان هزینه‌ها، نیازهای بازار هدف شرکت، صنعت کلی و رقبای مربوطه انجام می‌شود.

تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار

تفاوت اصلی بین تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار در زیر آورده شده است:

  • معنی

تحقیقات بازاریابی به مطالعه سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده کلیه جنبه‌های بازاریابی، با هدف شناسایی مشکلات، تعیین راه حل‌ها و تصمیم‌گیری اشاره دارد. اما تحقیقات بازار به عنوان بخشی از تحقیقات بازاریابی به مطالعه بازارها و رفتارهایی می‌پردازد که مصرف کنندگان در بازار نشان می‌دهند.

  • سرشت و ذات

تحقیقات بازاریابی عمومی است و مربوط به مطالعه تمام فعالیت‌های بازاریابی انجام شده توسط یک شرکت است. در حالی که تحقیقات بازار خاص بوده و مربوط به تجزیه و تحلیل بازار هدف می‌باشد.

  • هدف

هدف از تحقیقات بازاریابی بررسی و تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات مربوط به آمیخته بازاریابی (افراد، قیمت، مکان و ترویج) است تا بدین ترتیب مشخص شود که چگونه تغییرات در هر یک از این جنبه‌ها بر رفتار مصرف کننده تاثیر می‌گذارد. در مقابل، تحقیقات بازار مربوط به تجزیه و تحلیل جنبه واحدی از آمیخته بازاریابی، یعنی مکان است. بعلاوه هدف آن درک رفتار مصرف کننده در یک بازار هدف واحد می‌باشد.

  • نتایج

تحقیقات بازاریابی برای اطمینان از اتخاذ تصمیمات صحیح در مورد فعالیت‌های بازاریابی و برطرف شدن هرگونه مشکل انجام می‌شود. درحالی که، تحقیقات بازار برای تعیین میزان امکان‌پذیر بودن عرضه یک محصول یا خدمات در بازار هدف معین انجام می‌گردد.

  • جز تشکیل دهنده

تحقیقات بازاریابی بخشی از حوزه سیستم اطلاعات بازاریابی است. در حالی که تحقیقات بازار در حوزه تحقیقات بازاریابی قرار می‌گیرد.

  • وابستگی

تحقیقات بازاریابی مستقل است. در حالی که، تحقیقات بازار به تحقیقات بازاریابی وابسته است.

مقایسه تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار در جدول زیر به صورت خلاصه ارائه شده است:

تحقیقات بازار تحقیقات بازاریابی
فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به یک بازار معین تجزیه و تحلیل سیستماتیک از تمام فعالیت‌های بازاریابی یک سازمان، به منظور تعیین هر گونه مسئله در مورد بازاریابی
خاص عمومی
تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به یک جنبه از بازاریابی، یعنی مکان (بازار هدف) اطلاعات مربوط به چهار Ps ترکیبی بازاریابی (قیمت، مکان، ترویج و افراد) را شامل می‌شود که چگونگی تاثیر آن بر رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل می‌کند.
ماندگاری محصول یا خدمت را برای یک بازار معین تعیین می‌کند. از آن درمورد هرگونه مشکلات بازاریابی که ایجاد شده جهت گرفتن تصمیمات دقیق و موثر استفاده می‌شود.
بخشی از تحقیقات بازاریابی بخشی از سیستم‌های اطلاعات بازاریابی
وابسته به تحقیقات بازاریابی مستقل

 

همانطور که بحث شد، تفاوت‌های مختلفی بین تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار وجود دارد. اما روش مورد استفاده برای انجام هر دو یکسان است. هر دو برای کسب اطلاعات از روش‌های کمی و کیفی از جمله نظرسنجی‌ها، گروه‌های متمرکز، پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها استفاده می‌کنند. تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار سهم بسیار مهمی در اتخاذ تصمیم‌های موثر برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان دارند. همچنین مکان مناسب برای تاسیس شرکت و کانال‌های تبلیغاتی و توزیعی را مشخص می‌کنند.

برای مطالعه فرایند ۵ مرحله ای تحقیقات بازار کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *