IIHS

شاسی بلندهای کوچک در تست تصادف جانبی جدید IIHS مردود می‌شوند

از ۲۰ خودروی آزمایش شده توسط IIHS تاکنون، تنها مزدا CX-5 2021 رتبه برتر را کسب کرده است.

به گفته موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده (IIHS)، شاسی بلندهای کوچک در حال حاضر جزو محبوب‌ترین وسایل نقلیه بین خریداران هستند، اما در تست تصادف چندان خوب عمل نمی‌کنند.

انجمن ایمنی مستقل و غیرانتفاعی، تست تصادف جانبی جدید و سخت‌تری را معرفی کرده است که تصادفات با سرعت بالاتر که اغلب موجب تلفات می‌شوند، را تقریب می‌زند.

آئودی Q3، بیوک انکور، شورولت تراکس، هوندا CR-V، نیسان روگ، سوبارو فارستر، تویوتا راو۴، تویوتا ونزا و ولوو XC40 رتبه بعدی “قابل قبول” را کسب کردند.

امتیاز «لب مرز» به شورولت اکینوکس، فورد اسکیپ، جی ام سی ترن، هیوندای توسان، جیپ کامپاس، جیپ رنگید، کیا اسپورتیج و لینکلن کورسیر رسید. هوندا HR-V و میتسوبیشی اکلیپس کراس رتبه “ضعیف” را دریافت کردند.

کلیه خودروها، مدل‌ ۲۰۲۱ بودند به جز میتسوبیشی اکلیپس کراس، که برای آن سال عرضه نشد و به جای آن شاهد تست تصادف یک خودروی ۲۰۲۰ بودیم. به غیر از کامپس و توسان، رتبه‌بندی‌ها به مدل سال ۲۰۲۲ منتقل می‌شوند.

دیوید هارکی، رئیس IIHS گفت: «ما این آزمایش جدید را توسعه دادیم، زیرا به نظر؛ فضایی برای پیشرفت بیشتر وجود دارد که نتایج به دست آمده نیز آن را تایید می‌کند. امتیاز “خوب” برای CX-5 نشان می‌دهد که محافظت قوی در تصادفات جانبی شدید، قابل دستیابی است.”

تمامی ۲۰ وسیله نقلیه آزمایش شده در نسل قبلی آزمایش رتبه “خوب” را کسب کردند. زمانی که آن تست در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، از هر پنج وسیله نقلیه تنها یک مورد آن امتیاز برتر را کسب کرد. بکی مولر، مهندس ارشد تحقیقاتی IIHS، که تحقیقاتش مبنای آزمایش جدید بود، گفت: «بدیهی است که این نتایج عالی نیستند، اما با آنچه که در هنگام پذیرش این آزمایش سخت‌گیرانه‌تر انتظار داشتیم، مطابقت دارند.»

آزمایش جدید از مانع سنگین‌تری استفاده کرده و با سرعت بالاتری به خودروی آزمایش شده برخورد می‌کند. وزن آن ۴۱۸۰ پوند (۱۸۹۶ کیلوگرم) است که به گفته موسسه IIHS “نزدیک به وزن شاسی بلندهای سایز متوسط امروزی است” و با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت به خودروی آزمایشی برخورد می‌کند. مانع قبلی ۳۳۰۰ پوند (۱۴۹۶ کیلوگرم) بود که با سرعت ۳۱ مایل در ساعت (۵۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کرد. آزمایش جدید با ۸۲ درصد انرژی بیشتر انجام می‌شود و سطح طراحی شده جدید، تقلیدی از یک SUV یا کامیون واقعی است.

این آزمایش تعیین می‌کند که ساختار کابین چقدر شکل خود را حفظ می‌کند، صدمات وارده به آدمک‌های صندلی راننده و صندلی سمت چپ سرنشین و کیسه‌های هوا چقدر از سرها محافظت می‌کنند. فقط پنج وسیله نقلیه آزمایش شده امتیازات “خوب” یا “قابل قبول” را برای محافظت در برابر آسیب‌های لگن و قفسه سینه کسب کردند. محققان بر این باورند که مانع جدید موجب خم شدن درها در اطراف ستون B می‌شود و حتی اگر ستون B در برابر ضربه مقاومت کند، سرنشینان همچنان ممکن است آسیب ببینند. IIHS گفت که سازندگان به احتمال زیاد نیاز به تقویت قسمت‌های افقی درب و تنظیم کیسه هوای جانبی خود برای پوشش بیشتر دارند.

در سال ۲۰۱۱، IIHS داده‌های تصادفات ۱۰ ساله را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که رانندگان در وسایل نقلیه دارای رتبه “خوب”، ۷۰ درصد کمتر از رانندگانی که خودروی آن‌ها دارای رتبه “ضعیف” است، در تصادف از کنار جان خود را از دست می‌دهند. با این حال، در سال ۲۰۱۹، برخوردهای جانبی هنوز ۲۳ درصد از مرگ و میر سرنشینان خودرو در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. در گزارش دیگری، IIHS اعلام کرد که پس از ارائه رتبه‌بندی برای عملکرد چراغ‌های جلو در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان می‌دهد که وسایل نقلیه با چراغ‌های جلوی دارای رتبه «خوب» نرخ تصادفشان در شب برای هر مایل تقریبا ۲۰ درصد کمتر از خودروهایی است که رتبه‌ «ضعیف» دارند. آن‌هایی که چراغ‌های «قابل قبول» دارند ۱۵ درصد کمتر و «لب مرز» ۱۰ درصد نرخ تصادف کمتری نسبت به چراغ‌های «ضعیف» دارند.

IIHS گفت روشنایی بین چراغ‌های جلو در شرایط واقعی بسیار متفاوت است، اما «استاندارد فدرال عملا همه آن‌ها را برابر می‌داند» و مقررات فدرال چراغ‌های جلو «از سال ۱۹۶۸ تغییر قابل توجهی نکرده است» و «به اندازه کافی سختگیرانه نیستند». چراغ‌های جلوی باکیفیت اکنون یکی از الزامات IIHS برای کسب بالاترین جوایز Top Safety Pick و Top Safety Pick+ هستند، و از زمان شروع برنامه چراغ‌های جلو، به دلیل پیشرفت‌های سازنده، تعداد چراغ‌هایی که رتبه «خوب» کسب کرده‌اند از ۴ درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *