تحقیقات بازار کمی

تحقیقات بازار کمی

تحقیقات بازار کمی به این معناست که از افراد بخواهید نظرات خود را به صورت ساختار یافته بیان کنند تا شما بتوانید با استفاده از داده‌ها بهترین نتیجه‌گیری را داشته باشید. برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد، مهم است که افراد را در تعداد نسبتا زیادی بررسی کرده و مطمئن شوید که آن‌ها نمونه ای از بازار هدف شما هستند. تکنیک‌های مختلف تحقیقات بازار کمی، از جمله نظرسنجی و پرسشنامه، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محصولات و خدمات خود را با تصمیم‌گیری آگاهانه و بر اساس داده‌ها، بهبود بخشند.

تحقیقات بازار کمی چیست؟

تحقیقات بازار کمی تکنیکی است که با استفاده از نظرسنجی‌ها یا پرسشنامه‌ها به طور سازمان یافته از مخاطبان سوال می‌پرسد. و با تجزیه و تحلیل پاسخ‌های دریافتی می‌توان تصمیمات خوبی جهت بهبود محصولات و خدمات گرفت. که به نوبه خود به افزایش سطح رضایت پاسخ دهندگان کمک خواهد کرد. بعلاوه هر چه حجم نمونه بیشتر باشد، به نتایج بهتری می‌توان دست یافت.

عصر اطلاعات، عادت‌ها و هنجارهای فروش و نحوه خرید را تغییر داده است. “اطلاعات” یا “داده‌ها” در حال حاضر ارزشمندترین دارایی هر کسب و کاری هستند. موفقیت شرکت‌ها به میزان توانایی آن‌ها در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس بینش‌های جمع آوری شده بستگی دارد. درحقیقت اولین قدم برای تبدیل شدن به یک تجارت مشتری محور، دریافت بازخورد و انجام تحقیقات مشتری است.

به عنوان مثال از مشتریان خود بپرسید که، “بر اساس تجربه کلی آن‌ها از کسب‌وکار شما، چقدر احتمال دارد که شما را به یک دوست یا همکار خود توصیه کنند؟” تنها با یک سوال، شرکت‌ها می‌توانند داده‌های واقعی مشتریان را جمع‌آوری کنند و از میزان تبلیغات دهان به دهان خدمات و محصولات خود آگاهی پیدا کنند و بعلاوه می‌توانند دریابند که چه میزان باید برای سایر زمینه‌های تبلیغات هزینه نمایند. و همچنین نقاط نیازمند بهبود کیفیت محصولات یا خدمات خود را نیز پیدا می‌کنند.

این سوال تنها یکی از صدها سوال تحقیقات بازار کمی است که به طور اساسی به سازمان‌ها، کمک می‌کند تا تصمیماتی را بگیرند که بر اساس داده‌های واقعی است! سازمان‌ها برای ارزیابی آماری داده‌ها به تجزیه و تحلیل کمی وابسته هستند. زیرا اطلاعات سیستماتیک و مفصلی در مورد مشکلات موجود یا مخاطبان مورد نظر ارائه می‌دهد. روش تحقیقات بازار کمی برپایه نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌هاست که ​ داده‌های جمع‌آوری شده به صورت عددی، آماری و ریاضی ارزیابی می‌شوند تا استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی بهتری شکل گیرد.

قبل از اینکه به مراحل مورد نیاز برای انجام موفقیت‌آمیز تحقیقات بازار کمی بپردازیم، بیایید چند دلیل مهم دیگر را برای انجام این کار بررسی کنیم.

دلایل انجام تحقیقات بازار کمی

تحقیقات اولین قدم برای یک کمپین بازاریابی موفق در هر زمینه‌ای از جمله راه اندازی محصول جدید، موقعیت فروش و انجام تجزیه و تحلیل آماری مبتنی بر داده می‌باشد.

  • با انجام تحقیقات بازار کمی آنلاین، بینش‌هایی در مورد فعالیت‌های بازاریابی مانند به روزرسانی وب سایت، مدیریت صفحات رسانه‌های اجتماعی یا خبرنامه‌ها دریافت می‌شود.
  • با پیاده سازی تحقیقات بازار کمی، سوالاتی مانند “چه کسانی در حال حاضر محصولات یا خدمات ما را خریداری می‌کنند؟”، “چرا تعداد زیادی از افراد محصولات و خدمات ما را دریافت نمی‌کنند؟”، “چگونه با مشتریان بالقوه خود تماس بگیریم؟” و… پاسخ داده می‌شوند.
  • تحقیقات بازار کمی با ایجاد، طراحی و توزیع نظرسنجی آغاز می‌شود. پس از ارسال نظرسنجی به افراد مناسب، اطلاعات جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود تا بینش مورد نظر به دست آید.

اهمیت تحقیقات بازار کمی

همانطور که از نامش پیداست، تحقیقات بازار کمی، بر کمیت و جمع‌آوری ساختار یافته داده‌ها متمرکز است. که اغلب برای ضبط داده‌هایی مانند رفتار مشتری، اندازه بازار، شناسایی دلایل خرید مجدد محصولات استفاده می‌شود. این نوع تحقیقات بازار معمولا بر اساس تعداد زیادی نمونه صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های تحقیقات بازار کمی

ویژگی‌های اساسی تحقیقات بازار کمی عبارتند از:

  • داده‌های جمع آوری شده به صورت اعداد بوده و می‌توان از فرمول‌های آماری جهت کسب بینش‌های کمی قابل اجرا استفاده کرد.
  • داده‌های جمع‌آوری شده و نحوه جمع‌آوری آن‌ها بسیار ساختارمند است و ترکیبی از پرسشنامه، نظرسنجی و…. می‌باشد.
  • این مطالعه تحقیقاتی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر سوالات، پاسخ‌های احتمالی به آن‌ها نیز ساختار یافته است.
  • از آنجا که پاسخ سوالات به صورت باز نیست و به جواب‌های خاصی اشاره می‌کنند، بنابراین دامنه عدم قطعیت محدود است.

روش ایجاد یک نظرسنجی موفقیت آمیز در تحقیقات بازار کمی چیست؟

تحقیقات بازار کمی روشی بسیار علمی برای تحقیقات بازار است. از استدلال قیاسی برای نتیجه‌گیری و ایجاد بینش عملی از داده‌های جمع آوری شده استفاده می‌کند. این روش تحقیق بر اساس توسعه یک فرضیه، جمع آوری داده‌ها و سپس تجزیه و تحلیل آن‌ها برای اثبات یا رد آن فرضیه عمل می‌کند. نقطه عطف طراحی تحقیقات بازار کمی عبارت است از:

یک فرضیه عمیق برای اعتبار بخشیدن به تحقیقات و یافته‌های خود و هدف نهایی ایجاد کنید.

برای اثبات یا رد این فرضیه و ایجاد ساختار برای دستیابی به این هدف، برنامه‌ریزی کنید.

داده‌های خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمایید. اگر داده‌ها، فرضیه شما را تایید می‌کنند، برای اعتبار سنجی نهایی و ارائه یافته‌ها آماده شوید. اگر داده‌ها فرضیه شما را رد کردند، می‌توانید با فرضیه جدیدی از نو شروع کنید یا تحقیقات فعلی خود را کنار بگذارید.

نقاط عطف ذکر شده در بالا شامل ۵ نوع طراحی کمی است که عبارتند از: تحقیقات پیمایشی، تحقیقات توصیفی، تحقیقات همبستگی، تحقیقات علی-مقایسه ای، شبه تجربی و تحقیقات تجربی.

تکنیک‌های متداول برای انجام تحقیقات بازار کمی چیست؟

تحقیقات بازار کمی را می‌توان با انواع تحقیقات اولیه و ثانویه انجام داد. برخی از رایج‌ترین روش‌های آن عبارتند از:

روش‌های اولیه تحقیقات بازار کمی

نظرسنجی‌ها: به طور سنتی، نظرسنجی‌ها با استفاده از روش‌های کاغذی انجام شده و به تدریج جای خود را به رسانه‌های آنلاین داده است. سوالات بسته، بخش عمده‌ای از این نظرسنجی‌ها را تشکیل می‌دهند. زیرا در جمع‌آوری داده‌های کمی موثرتر هستند. نظرسنجی‌ها در جمع آوری بازخورد از مخاطبان، ضروری می‌باشند. یک عامل مهم در مورد نظرسنجی‌ها این است که پاسخ‌های جمع آوری شده باید به گونه‌ای باشد که بتوان بدون تناقض قابل توجه به کل جمعیت تعمیم داد. تحقیقات بازار کمی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

بررسی تحقیق مقطعی: تحقیقات بازار مقطعی یک روش تحقیقات بازار کمی است که داده‌های متغیرهای جمع آوری شده را در یک زمان معین در یک نمونه تجزیه و تحلیل می‌کند.

بررسی طولی بازار: تحقیقات طولی بازار یک روش تحقیق بازار کمی است که طی سال‌ها یا دهه‌ها در مورد بازارهای جمعیتی هدف یا افراد خاص برای جمع آوری داده‌های آماری تحقیق می‌شود.

مصاحبه‌های یک به یک: این روش جمع آوری داده‌های کمی نیز به طور سنتی به صورت رو در رو انجام می‌شد. اما امروزه به پلتفرم‌های تلفن و آنلاین منتقل شده است. مصاحبه‌ها به بازاریاب این فرصت را می‌دهد تا داده‌های گسترده‌ای را از شرکت‌کنندگان جمع آوری کند. مصاحبه‌های کمی نقش کلیدی در جمع آوری اطلاعات دارند. دو بخش عمده از این مصاحبه‌ها عبارتند از:

مصاحبه‌های حضوری: مصاحبه کننده می‌تواند لیستی از سوالات مهم را علاوه بر سوالات نظرسنجی که قبلا مطرح شده است، تهیه کند. به این ترتیب، مصاحبه شوندگان جزئیات جامع در مورد موضوع مورد بحث ارائه می‌دهند. مصاحبه‌کنندگان همچنین می‌توانند در مورد پاسخ‌های نامشخص، توضیحی اضافی از مصاحبه‌شوندگان بخواهند.

مصاحبه‌های آنلاین یا تلفنی: مصاحبه‌های تلفنی چیز جدیدی نیست. اما این مصاحبه‌های کمی به رسانه‎های آنلاین مانند اسکایپ نیز منتقل شده است. که این ابزارها صرف نظر از فاصله بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده و مناطق زمانی مربوط به آن‌ها، ارتباط را با یک کلیک برقرار می‌کنند.

در انتها، گزارشی متشکل از نمودارها و جداول باید ایجاد شود تا مسئول گزارش بتواند تغییرات را مشاهده کند.

تحقیقات بازار کمی، محیط مناسبی را برای تجزیه و تحلیل رفتار و سازگاری مشتریان به محققان ارائه می‌دهد تا بتوانند شرایط رشد سازمان را فراهم کنند.

تکنیک‌های ثانویه تحقیقات بازار کمی

تکنیک‌های ثانویه برای انجام تحقیقات بازار کمی، ابزاری برای تایید فرضیه یا نتیجه‌گیری از داده‌های تجربی و اولیه هستند. این روش تحقیق شکلی از تحقیقات بازار مشاهده‌ای است که در آن داده‌ها به اعتبار مشاهدات آماری داده‌های اولیه کمک می‌کند.

۴ مرحله برای ایجاد یک بررسی کمی موفقیت آمیز در بازار

  1. هدف را مشخص کنید: چرا می‌خواهید تحقیقات بازار انجام دهید؟ باید به این سوال پاسخی واضح داده شود تا مراحل بعدی بدون مشکل اجرا گردد.
  2. برنامه ترسیم کنید: هر مرحله‌ای که باید به آن برسید را روی کاغذ بیاورید. این ممکن است از پروژه‌ای به پروژه دیگر متفاوت باشد.
  3. جمع‌آوری داده‌ها: این مهمترین مرحله در تحقیقات بازار است. داده‌ها از طریق ۳ رسانه اصلی جمع‌آوری می‌شوند: نظرسنجی آنلاین، مصاحبه تلفنی یا نظرسنجی از طریق ایمیل.
  4. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده: پس از جمع آوری داده‌ها، نیاز به تجزیه و تحلیل است. روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل مانند تجزیه و تحلیل SWOT، تجزیه و تحلیل متقابل، تجزیه و تحلیل TURF می‌تواند برای به دست آوردن بهترین نتایج انجام شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *