تحقیقات بازار

یکی از ارکان مهم بازاریابی و مارکتینگ، تحقیقات بازار است. امروزه بیشتر افراد تحقیقات خود را به صورت آنلاین و قبل از خرید انجام می‌دهند، آمارها نشان می‌دهد:

  • در سال ۲۰۲۰، روزانه ۲۰۰ میلیون کاربر حداقل از یک پروفایلی که مربوط به کسب و کار است، دیدن می‌کنند.
  • ۹۰% افراد که گوشی هوشمند دارند برای موارد مختلف از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
  • ۹۶% افرادی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد برند یا شرکت خاصی صحبت می‌کنند آن‌ها را دنبال نمی‌کنند.

تحقیقات بازار چیست؟

به مجموعه تکنیک‌های جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات در مورد بازار، محصول یا خدمتی که برای فروش در آن بازار ارائه می‌شود، ویژگی‌ها و عادت‌های هزینه‌ای مشتریان، هدف کسب و کار و به طور کلی بررسی رقبا و صنعتی که قصد ورود به آن را دارید، تحقیقات بازار گفته می‌شود. اطلاعات دقیق پایه و اساس کلیه فعالیت‌های موفق تجاری است؛ زیرا اطلاعات زیادی در مورد مشتریان احتمالی و موجود، رقبا و صنعت فراهم می‌کند. تحقیقات بازار داده‌های مربوطه را برای کمک به حل چالش‌های بازاریابی که به احتمال زیاد یک کسب و کار با آن روبرو خواهد شد، فراهم می‌کند. در حقیقت تحقیقات بازار بخشی جدایی ناپذیر از فرایند برنامه‌ریزی کسب و کار است. ایجاد استراتژی‌هایی مانند تقسیم بازار (شناسایی گروه‌های خاص در بازار) و تمایز محصول (ایجاد هویت برای یک محصول یا خدمت که آن را از سایر رقبا جدا می‌کند) بدون تحقیقات بازار غیرممکن است.

مزایای تحقیقات بازار

تحقیقات بازار ابزاری ارزشمند در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید موارد زیر را درک کنید:

  • صنعت و بازار
  • مشتریان و نیازهای آن‌ها
  • رقبا و آنچه آن‌ها انجام می‌دهند
  • روند بازار و تغییرات اقتصادی

درک و شناخت موارد بالا می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را به صورت کارآمدتر پیاده‌سازی کنید، در مورد تجارت خود آگاهانه تصمیم بگیرید و از فرصت‌ها بیشترین استفاده را ببرید. مهم است که مطمئن شوید تحقیقات بازار بخش مداومی از برنامه کسب و کار و عملیات روزانه شما است.

هنگامی که شما تحقیقات بازار انجام می‌دهید باید به طور منظم موارد زیر را ارزیابی کنید:

  • رقبای شما چه کسانی هستند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟
  • مشتری‌های شما چه کسانی هستند و چه چیزی می‌خواهند؟
  • آیا شکافی در بازار وجود دارد؟

داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید در تمام مراحل کسب و کار بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا:

  • شناسایی مشتریان خود
  • انتخاب مکان تجاری مناسب را برای ارائه و عرضه محصول و خدمت
  • شناسایی فرصت‌ها و بازارهای جدید
  • شناسایی زمینه‌های مشکل ساز را در کسب و کار
  • افزایش سود و رشد بیشتر

انواع روش‌های موجود در تحقیقات بازار

تحقیقات اولیه بازار

این نوع از تحقیات بازار شامل اطلاعات اولیه‌ای است که کارشناسان بازاریابی در مورد بازار و مشتریان به دست می‌آورند. این اطلاعات به روش‌های مختلفی از جمله نظرسنجی، مصاحبه، صحبت با مشتریان و دیگر کسب و کارها، پرسشنامه آنلاین و… انجام می‌شود. تحقیقات شما می‌تواند رسمی یا غیررسمی باشد و به شما کمک می‌کند تا در زمینه‌های مختلفی از جمله درک نیاز مشتریان، یافتن راه‌هایی جهت بهبود کسب وکار و…. اطلاعات به دست آورید.

تحقیقات اولیه بازار از روش‌های تحقیق کیفی یا کمی استفاده می‌کند. نگاهی به داده‌های کسب و کار می‌تواند به شما روشی مقرون به صرفه برای درک سریع و آسان نیاز و خواسته مشتریان ارائه کند.

تحقیقات ثانویه بازار

تحقیقات ثانویه از اطلاعات و داده‌هایی استفاده می‌کند که قبلا توسط دیگران، شرکت‌های آماری و منابع گوناگون جمع آوری و تحلیل شده است و این اطلاعات در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب و … منتشر می‌شوند. منابع عمومی، تجاری و موسسات آموزشی از جمله منابعی هستند که جهت کسب اطلاعات ثانویه در تحقیقات بازار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *