نظرسنجی

تجزیه و تحلیل انواع نظرسنجی مشتریان نشان می‌دهد که شما به دنبال دریافت بازخورد از مشتریان خود هستید. این فرآیند کاری دشوار است. شما برای به دست آوردن بینشی موثر از مشتریان خود به طراحی سوالاتی قوی در پرسشنامه و نظرسنجی‌ها نیاز دارید. بعلاوه این که شما باید بهترین سیستم و پلتفرم توزیع را انتخاب کنید و انواع نظرسنجی را از طریق آن در زمان مناسب با افراد ن در زمان مآن به اشتراک بگذارد. همچنین شما به یک تیم اختصاصی جهت بررسی نتایج نظرسنجی و برجسته کردن روندها و رفتارهای اصلی برای تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات مشتری نیاز دارید.

نحوه تجزیه و تحلیل نتایج انواع نظرسنجی

  • درک سطوح مختلف سنجش

قبل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، باید چهار سطح مختلف سنجش و اندازه‌گیری را به درستی درک کنید. این سطوح تعیین می‌کنند که چگونه سوالات نظرسنجی باید اندازه‌گیری شوند و چه تجزیه‌و‌تحلیل آماری روی آن‌ها صورت گیرد. چهار سطح اندازه‌گیری عبارتند از: مقیاس اسمی، مقیاس ترتیبی، مقیاس فاصله‌ای و مقیاس نسبی

مقیاس اسمی

مقیاس‌های اسمی، داده‌ها را بدون هیچ مقدار کمی، فقط براساس برچسب‌ها طبقه‌بندی می‌کنند. در این مقیاس تنها بودن یا نبودن یک صفت سنجیده می‌شود. به دلیل عدم اهمیت عددی در آن، فقط می‌توانید از این‌نوع مقیاس‌ها حالات را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید.

مقیاس ترتیبی

این مقیاس‌ها نسبت به مقیاس‌های اسمی کمی پیشرفته‌تر هستند و در افراد جامعه علاوه بر سنجش دارا بودن یک صفت، شدت و ضعف آن نیز بررسی می‌شود. درحقیقت برای این مقیاس، مقدار کمی وجود دارد. زیرا یک رتبه بالاتر از رتبه دیگر است و اعداد منسوب به مقولات امکان تنظیم داده‌ها را با تعیین اولویت‌ها و ترتیب‌ها فراهم می‌کنند. در مقیاس ترتیبی شما می‌توانید حالات و میانه را ازطریق جدول‌بندی تجزیه‌و‌تحلیل و موارد را با هم مقایسه کنید.

مقیاس فاصله‌ای

مقیاس‌های فاصله‌ای، ترتیب و تفاوت بین مقادیر را نشان می‌دهند. این مقیاس‌ها دارای مقدار کمی هستند و در آن نقطه صفر واقعی وجود ندارد. این بدان معنی است که شرکت‌کنندگان باید جوابی را ثبت کنند که در جایی از مقیاس قرار گرفته باشد. شما می‌توانید با این مقیاس، حالات، میانه و میانگین را از طریق آزمون‌های T و تحلیل همبستگی تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

مقیاس نسبی

مقیاس‌های نسبی، ترتیب و تفاوت مقادیر را نشان می‌دهند و برخلاف مقیاس‌های فاصله‌ای، دارای نقطه صفر واقعی هستند. شما می‌توانید با این مقیاس، حالات، میانه و میانگین از طریق آزمون‌های T و تحلیل همبستگی تجزیه و تحلیل کنید.

  • انتخاب سوالات نظرسنجی

هنگامی که نحوه تجزیه و تحلیل سوالات نظرسنجی را درک کردید. باید سوال‌های انواع نظرسنجی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید براساس نیاز خود انتخاب و طراحی کنید. سوالات باید در راستای اهداف شما باشند. بعد از طراحی نظرسنجی را برای افراد نزدیک خود ارسال کنید تا از مرتبط بودن آن با اهداف خود اطمینان حاصل نمایید.

  • نخست، تجزیه و تحلیل داده‌های کمی

داده‌های کمی ارزشمند هستند. زیرا از آمار برای نتیجه‌گیری استفاده می‌کنند. در حالی که داده‌های کیفی بینش جالب‌تری در مورد یک موضوع ارائه می‌دهند. اما از آنجا که این اطلاعات ذهنی هستند بنابراین تجزیه و تحلیل آن‌ها دشوارتر است. درنتیجه بهتر است هنگام انجام تجزیه و تحلیل انواع نظرسنجی، از داده‌های کمی شروع کنید. دلیل این امر آنست که داده‌های کمی به شما کمک می‌کند تا داده‌های کیفی خود را بهتر درک کنید. به عنوان مثال، اگر ۶۰٪ از مشتریان اظهار داشتند که از محصول شما راضی نیستند، می‌توانید توجه خود را به بررسی‌های منفی درباره تجربه کاربر متمرکز کنید. در این حالت می‌توانید در سفر مشتری موانع موجود را شناسایی کرده و نقاط درد را که باعث ایجاد ریزش می‌شوند اصلاح کنید.

  • درک اهمیت آماری

همه داده‌ها به اندازه مورد انتظار شما قابل اعتماد نیستند. همه چیز نسبی است و اطمینان از این که پاسخ‌دهندگان، نمایندگان دقیق مخاطبان شما هستند، مهم است. به عنوان مثال، داده‌های شما بیان می‌کند که ۳۳٪ از پاسخ‌دهندگان، نام تجاری شما را به دیگران توصیه می‌کنند. ۷۵٪ آن‌ها بیش از ۴۰ سال سن دارند. در حالی که مخاطبان هدف شما ۱۸ تا ۲۹ سال هستند. در این حالت، این داده‌ها از نظر آماری قابل توجه نیستند. زیرا افرادی که نظرسنجی شما را انجام داده‌اند مصرف‌کنندگان ایده‌آل شما را نشان نمی‌دهند.

نمونه‌گیری تصادفی و انتخاب یک گروه دلخواه از افراد با جمعیت بیشتر می‌تواند به ایجاد یک نمونه متنوع‌ از پاسخ‌های نظرسنجی کمک کند. بعلاوه، هرچه تعداد افرادی که در انواع نظرسنجی شما شرکت می‌کنند بیشتر باشند، نتایج شما دقیق‌تر خواهند بود.

  • توجه به علیت و همبستگی

یکی دیگر از جنبه‌های مهم تجزیه و تحلیل، بررسی دقیق نتیجه‌گیری است. به عنوان مثال، فرض کنید که ما بین فروش بستنی و سرقت اتومبیل در بوستون ارتباطی مشاهده کرده‌ایم. بیش از یک ماه، با افزایش فروش بستنی، گزارشات مربوط به خودروهای مسروقه نیز افزایش یافت. اگرچه این داده‌ها ممکن است پیوندی بین این متغیرها را نشان دهند. اما می‌دانیم که احتمالا هیچ رابطه‌ای میان این دو متغیر وجود ندارد. در مواردی از این دست، به طور معمول یک متغیر سوم (متغیر مستقل) وجود دارد که بر دو متغیر وابسته تاثیر می‌گذارد. در این مثال، متغیر سوم دما است. با افزایش دما، افراد، بیشتر بستنی می‌خرند. علاوه‌بر این، افراد بیشتری خانه‌های خود را ترک می‌کنند و بیرون می‌روند که منجر به فرصت‌های بیشتر برای جرم می‌شود.

  • مقایسه داده‌های جدید با داده‌های گذشته

اگرچه داده‌های فعلی برای به‌روز نگه داشتن شما مناسب هستند. اما باید با داده‌هایی که در گذشته جمع‌آوری کرده‌اید، مقایسه شوند. فرضا اگر داده‌های اخیر نشان داده باشند که ۳۳٪ از پاسخ‌دهندگان برند شما را به دیگران توصیه می‌کنند، شما باید آن را با داده‌های قبلی مقایسه کنید و بینید که آیا این بهتر از سال گذشته است یا بدتر؟ نسبت به سه ماهه آخر چطور؟

اگر اولین سالی است که از نظرسنجی استفاده می‌کنید، این نتایج را معیار تجزیه و تحلیل بعدی خود قرار دهید. نتایج آینده را با این سوابق مقایسه کنید و تغییرات را در طی سه ماه، یک سال یا هر بازه زمانی که ترجیح می‌دهید ردیابی کنید.

اکنون که همه داده‌های خود را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده‌اید، قدم بعدی اشتراک آن‌ها با همکاران، مشتریان و سایر سهامداران است. در بخش بعدی نحوه ارائه نتایج نظرسنجی و به‌اشتراک گذاشتن داده‌های مهم مشتریان با سایر واحدها توضیح داده خواهد شد.

نحوه ارائه نتایج انواع نظرسنجی

  • از گراف یا نقش‌های هندسی و نمودار استفاده کنید.

نمودارها و گراف‌ها یک روش بصری جذاب برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها هستند. هنگامی که داده‌ها از طریق یک رسانه تصویری به اشتراک گذاشته می‌شوند، درک آن‌ها راحت‌تر است. بااین حال، مهم است که گراف و نموداری را انتخاب کنید که نتایج شما را به درستی نشان دهد.

بسته به نظرسنجی که انجام داده‌اید، انواع مختلفی از نمودارها وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید. برخی از آن‌ها عبارتند از: نمودار دایره‌ای، نمودار ون، نمودار خطی، نمودار پراکندگی، هیستوگرام، پیکتوگرام و… .

  • یک جدول داده ایجاد کنید.

جداول یک روش عالی برای به اشتراک گذاشتن داده‌های عددی هستند. در این حالت می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند SPSS یا Excel برای نمایش آسان داده‌ها استفاده کنید.

  • ارائه بصری ایجاد کنید.

گاهی اوقات ترکیب تصاویر بصری و متن، توصیف کامل‌تری از یافته‌های شما ایجاد می‌کنند. این حالت به شما فرصتی می‌دهد تا مراحل اولیه نظرسنجی خود از جمله سوالات تحقیق، فرضیه‌ها و روش‌های تجزیه و تحلیل را ارائه دهید. درحقیقت منظور از این مورد این است که شما هم داده‌های متنی، هم نمودار و هم جدول را برای نمایش یافته‌های خود داشته باشید.

  • از یک اینفوگرافیک استفاده کنید.

اگر شما نیاز به اشتراک‌گذاری داده‌هایی دارید که قسمتی از آن‌ها پیچیده هستند و نیاز به توضیح سریع، دقیق، واضح و بیشتری دارید، می­‌توانید از طرح‌های گرافیگی استفاده کنید. درحقیقت اینفوگرافیک‌ها بسیار کارآمد هستند و اطلاعات پیچیده را به‌پیام‌های ساده تبدیل می‌کنند که برای خواندن جذاب‌تر از متن هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *