آموزش تخصصی روشی عملی برای آموزش مهارت‌ها، دانش و شایستگی‌های لازم برای کارمندان جهت انجام فعالیت‌ها در محل کار است. کارمندان باید دانش و مهارت‌های به دست آمده در طول آموزش را در محیط کار تمرین کنند. آموزش تخصصی با استفاده از ابزارها، ماشین‌آلات، اسناد، تجهیزات و دانش موجود در محل کار، به کارمندان یاد می‌دهد که چگونه کار خود را به طور موثر انجام دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰% افرادی که در محیط کار آموزش نمی‌بینند یا آموزش‌های آن‌ها ضعیف است ترجیح می‌دهند محل کار خود را عوض کنند. هر سازمانی باید برای برگزاری آموزش‌های تخصصی خود برنامه داشته باشد؛ چرا که آموزش تخصصی ضمن کار سرمایه‌گذاری در وقت و پول است و مهمترین دارایی شما یعنی کارمندان را حفظ می‌کند.

مزایای آموزش تخصصی

به نظر می‌رسد آموزش تخصصی در محل کار عمدتا به نفع کارفرمایان خواهد بود. از این گذشته، کارمندان ورزیده و ماهر به معنای افزایش بهره‌وری و رشد هستند. اما مزایای دیگر آن عبارتند از:

۱-    شرایط بهتر در کسب و کار

تجارت شما منحصر به فرد و دارای شرایط خاصی است، آموزش کارکنان در محل کار ممکن است به شما کمک کند تا نیازهای تجاری را سریعتر برآورده کنید.

۲-    کارمندان وفادارتر و شادتر

وقتی آموزش تخصصی به روز و مرتبط با فعالیت کارمندان باشد، کارمندان احتمالا بیشتر متعهد به رشد شغلی خود خواهند بود و فعالیت‌های کاری را با اشتیاق بیشتری انجام خواهند داد.

۳-    ایجاد انعطاف‌پذیری در نیروی کار

نگرش “این کار من نیست” وقتی شما نیروی کاری داشته باشید که به خوبی آموزش دیده باشد، از بین می‌رود. آموزش تخصصی می‌تواند توانایی‌های کارمند را برای انجام کارهای بیشتر افزایش دهد.

چه زمانی باید آموزش تخصصی را آغاز کنید؟

ممکن است برای شرکت‌های کوچک یا تازه تاسیس چنین به نظر برسد که برگزاری آموزش‌های تخصصصی برای کارمندان ضرورتی ندارد، اما آموزش‌های تخصصی برای تمامی شرکت‌ها می‌تواند مفید باشد؛ چرا که فناوری‌ها و محیط کسب و کار دائم در حال تغییر است. برخی از رایج‌ترین تغییرات که به آموزش در محل کار نیاز دارند عبارتند از:

·         تغییر در فناوری، شما نرم‌افزاری را که تاکنون از آن استفاده می‌کردید را تغییر داده‌اید و جهت کار با آن لازم است که کارمندان آموزش‌های مورد نظر را دریافت کنند.

·         تغییر در شیوه تجارت، شما محوریت و اهداف خود را تغییر داده‌اید.

·         تغییر در سیاست‌های شرکت، نحوه کار کارمندان یا انتظارات شما از آن‌ها تغییر کرده است.

·         استخدام تعداد زیادی کارمند جدید، تعداد کارمندان جدید شما بیشتر از کارکنان با سابقه است، یعنی بیشتر نیروی کار شما در مورد کارکردهای شرکت اطلاعات دقیقی ندارد.   

·         تجارت شما در حال رشد است.

·         آموزش فعلی شما در حداقل‌ترین سطح قرار دارد.

۵ مرحله برای برنامه‌ریزی یک آموزش تخصصی موفق

روش ADDIE به ویژه هنگام شروع یک برنامه آموزشی بسیار مفید است:

·         تجزیه و تحلیل: ارزیابی کنید که کارکنان شما برای انجام موفقیت آمیز فعالیت‌های خود به اطلاعات در چه زمینه‌هایی نیاز دارند.

·         طراحی: تعیین کنید که برنامه آموزش تخصصی شما چگونه خواهد بود.

·         توسعه: روش‌ها، منابع و مواردی را که قرار است در برنامه آموزشی استفاده شود، مشخص کنید.

·         اجرا: تصمیم بگیرید که چه کسی، چه موقع و چگونه برنامه آموزشی را پیاده سازی کند.

·         ارزیابی: بازخورد دریافت کنید تا بتوانید بفهمید آیا آموزش شما نیازهای شما و کارمندانتان را برآورده می کند یا خیر.

روش ADDIE انعطاف پذیر است، در اصل از شما می‌خواهد براساس آنچه که برای تجارت خود نیاز دارید طراحی و برنامه‌ریزی  کنید.

۱-      کارکنان و مهارت‌های مورد نیاز خود را ارزیابی کنید

تجزیه و تحلیل، بخش مهمی از موفقیت در ایجاد یک برنامه آموزشی است و قبل از هر چیز اهداف و استراتژیک خود را مشخص کنید که هدف شما از برگزاری آموزش تخصصی افزایش سود یا بهره‌وری، ایجاد وفاداری در کارمندان یا شهرت در جامعه است. همچنین باید به سوالاتی از قبیل کارمندان شما باید چه چیزهایی را بدانند؟، کارمندان شما از قبل چه اطلاعاتی دارند؟، کارمندان شما چگونه بهتر یاد می‌گیرند؟، کارمندان چه انتظاری دارند؟، چه نوع آموزشی پاسخگوی همه این نیازها است؟ و… پاسخ دهید.

۲-      برنامه آموزشی خود را طراحی کنید

تصمیم بگیرید که کدام روش آموزش برای کسب و کار شما مناسب‌تر است. اگرچه ممکن است نتوانید یک دوره آموزشی کامل را متناسب با هر سبک یادگیری تنظیم کنید، اما برنامه‌ریزی برای آن به شما امکان می‌دهد مجموعه‌ای از گزینه‌های ممکن را ایجاد کنید.

۳-      روش‌ها و مطالبی که قرار است در آموزش گفته شود، مشخص کنید

وقتی هدف خود از آموزش را مشخص کردید زمان آن رسیده تا منابع و مطالب لازم را جمع‌آوری کنید. از مواردی از قبیل دفترچه راهنمای شرکت، دانش فعلی کارمندان، منابع آنلاین و… می‌توانید استفاده کنید.

۴-      از افراد متخصص برای آموزش استفاده کنید

اجرای یک برنامه آموزشی آسان نیست. قبل از برگزاری، مطمئن شوید که به بهترین افراد برای انجام آموزش دسترسی دارید. بعلاوه می‌توانید از موسساتی که آن دوره را برگزار می‌کنند، استفاده کنید.

۵-      ارزیابی با استفاده از بازخورد کارکنان

با استفاده از نظرسنجی میزان موفقیت برنامه آموزشی خود را تعیین کنید. چرا که پیشرفت کارمندان و بهبود عملکرد آن‌ها تاثیر مثبتی بر سود و رشد کسب و کار خواهد داشت.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *