تست‌ جاده‌ ای

اهمیت تست‌ جاده‌ ای و تعداد خودروهای تست شده تاکنون

تست‌ جاده‌ ای در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های کل عملیات بازرسی خودرو است. چرا که انجام تست پیمایش خودرو این امکان را به سازنده می‌دهد تا دوام سیستم‌ها و قطعات خودرو را پس از کارکرد طولانی مورد بررسی قرار دهد .به همین دلیل بسیار حیاتی است که فرآیند تست جاده ای، نحوه عملکرد آن‌ها، چرایی اهمیتشان و مهم‌تر از همه این‌که یک تست خوب چگونه باید باشد را درک کنید.

در طول تست‌ جاده‌ ای وسیله نقلیه چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین چیزی که برای درک قدرت یک تست جاده‌ ای باید به آن توجه کرد، نگاه کردن به آن چیزیست که در داخل خودرو اتفاق می‌افتد. دانستن روند کار، بینشی مثبت در زمینه موارد مهم ایجاد می‌کند. به طور کلی، این فرآیند از منظر آنچه که باید اتفاق بیفتد نسبتا جهانی است. هنگامی که بازرسی اولیه از وسیله نقلیه انجام شد. آن وسیله قابلیت دسترسی و انجام تست جاده‌ ای را دارد، در این حالت بازرس دست به کار می‌شود.

پس از انجام تست‌های اولیه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که وسیله نقلیه را برای مسافت یا زمان تعیین شده برانید. در حین انجام این کار، اغلب یک چک لیست جداگانه اتخاذ می‌شود. اینجاست که بازرسان هر مورد غیرعادی‌ای را یادداشت کرده و تمام یافته‌ها و جزئیات حاصله را گزارش ‌می‌کنند.

در طول تست جاده‌ ‎ای، موارد خاصی وجود دارد که بازرسان به آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کارایی ترمز
  • تعداد دور
  • دمای موتور
  • چراغ‌های هشدار
  • صداهای مختلف
  • سلامت فرمان
  • سلامت تعلیق
  • سلامت دنده
  • انتشار غیر منتظره

این موارد تنها انتخاب‌های کوچکی از آن چیزیست که یک بازرس به دنبال آن است. همه این موارد می‌تواند به طور جدی برای سلامت کلی وسیله نقلیه مضر باشد.

جنبه‌های متعددی برای تست جاده‌ ای وجود دارد که هر یک ممکن است وزن متفاوتی از منظر اهمیت داشته باشند. در هر صورت همه چیز به یک ترکیب ختم می‌شود.

اعتبار تست‌ جاده‌ ای

بزرگترین چیزی که باید به آن فکر کرد، اعتبار تست جاده‌ای است. آیا سرویسی که بازرسی را انجام می‌دهد متخصص است؟ آیا آن‌ها پیشینه محکمی در بازرسی دارند و دقیقا می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند.

مدت زمان تست‌ جاده‌ ای

دومین و متغیرترین عامل دخیل در فرآیند تست جاده‌ ای مدت زمان آن است. این بزرگ‌ترین شاخصی است که نشان می‌دهد چقدر تست جاده‌ ای دقیق‌ بوده است. هر چه مسافت بیشتر باشد، زمان رانندگی طولانی‌تر می‌شود و پتانسیل بیشتری برای مشاهده مشکلات موجود در خودرو وجود دارد.

سنجش تست‌ جاده‌ ای

تست جاده‌ ای در بازرسی وسیله نقلیه، پنجره‌ای است برای عملکرد خودرو در زمانی که شما از آن استفاده می‌کنید. مطمئنا یک آزمایش استاتیک به دلیل ابزارها و دسترسی‌های موجود توسط یک متخصص مجرب انجام می‌شود تا به بیشترین عمق درک از عملکرد آن برسد، اما تست جاده‌ ای همچنان درهای جدیدی را باز می‌کند که آزمایش استاتیک به سادگی نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

آزمون تست‌ جاده‌ ای خودروهای سبک در ایران

آزمون پیمایش جاده‌ ای (تست جاده‌ ای) خودروهای سبک از سال ۱۳۸۱ با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص انجام تست پیمایش جاده‌ ای جهت بررسی و ارزیابی ایرادات خودرو با پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر و در دو بخش آزمون سیکل شهری و آزمون جاده‌ در تمامی شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی کشور آغاز گردید. در سال ۱۳۹۲ به عنوان استاندارد ملی ایران به شماره ۱۷۴۷۶ توسط این شرکت تدوین گردید و میزان پیمایش از ۲۰ هزار به ۳۰ هزار کیلومتر افزایش یافت. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان اولین شرکت بازرسی اقدام به انجام آزمون تست جاده‌ای خودروهای سبک کرده است.

از ابتدای فعالیت شرکت در این حوزه تاکنون تعداد ۱۸۰ دستگاه خودرو تحت آزمون قرار گرفته‌اند که نتیجه آن کشف ایرادات ایمنی، عملکری منجر به توقف و همچنین تعداد زیادی از ایرادات مهم و اساسی شده است.

اقدامات واحد مهندسی بازرسی خودرو در سال ۱۳۹۹ در حوزه تست پیمایش خودروهای سبک:

  • انجام آزمون پیمایش ۸ نمونه خودرو از محصولات شرکت‌های تولیدکننده
  • مشاهده و ثبت ۱۴ ایراد مهم و اساسی و ۶۲ ایراد قابل ملاحضه در خودروهای تست شده

تعداد خودروهایی که در تست‌ جاده‌ ای آزمایش شده‌اند

تست‌ جاده‌ ای

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *