تحقیقات بازار

دلایل اهمیت تحقیقات بازار برای هر کسب و کاری

برنامه‌ریزی و انجام تحقیقات بازار از مولفه‌های مهم هر کسب و کاری است. انجام این فرآیند اطلاعات مهمی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار می‌دهد. تا بتوانند در مورد روند شرکت بهتر تصمیم بگیرند. برای موفقیت یک کسب و کار، باید تمام منابع آن – از نظر مالی و غیره – در مناطقی سرمایه‌گذاری شود که نیاز بیشتری برای آن احساس می‌شود. انجام تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا آن مناطق را شناسایی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتریان خود را کشف و درک نمایید. بنابراین می‌توانید نوآوری بهتری داشته باشید و با تمرکز بیشتری کار کنید.

در این مقاله، قصد داریم دلایل مهم بودن تحقیقات بازار برای هر کسب و کاری را با شما به اشتراک بگذاریم. اما ابتدا اجازه دهید در مورد انواع تحقیقات بازار صحبت کنیم.

انواع تحقیقات بازار

بسته به هدف تحقیق خود، می‌توانید یکی از دو نوع اصلی تحقیق در بازار را انتخاب کنید که شامل تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه است.

تحقیقات اولیه

تحقیقات اولیه یک تحقیق مستقیم است که شما خودتان انجام می‌دهید یا شخص دیگری را استخدام می‌کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. این فرایند شامل دسترسی به بازار هدف، پرسیدن سوال از آن‌ها، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده است. بر اساس این داده‌ها، استراتژی‌ها و سیاست‌ها اتخاذ می‌شود.

تحقیقات اولیه به شما کمک می‌کند تا مسائل را کاوش کنید. از آنجا که زمان و تلاش برای این تحقیق بیشتر طول می‌کشد، ممکن است کمی بیشتر از تحقیقات ثانویه هزینه داشته باشد، اما موثرتر است و به شما کمک می‌کند تا تصویری جامع از آنچه اتفاق می‌افتد را بدست آورید.

تحقیقات ثانویه

تحقیقات ثانویه از اطلاعات و داده‌هایی استفاده می‌کند که قبلا توسط دیگران، شرکت‌های آماری و منابع گوناگون جمع‌آوری و تحلیل شده است و این اطلاعات در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها و … منتشر می‌شوند. منابع عمومی، تجاری و موسسات آموزشی از جمله منابعی هستند که جهت کسب اطلاعات ثانویه در تحقیقات بازار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اغلب کسب و کارهای کوچک از این تحقیق برای سنجش روند بازار، اقتصادهای کنونی و طرح‌ریزی استفاده می‌کنند.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

اکنون که با تحقیقات بازار و انواع مختلف آن آشنا شدید، وقت آن است که بدانید چرا مهم است. و اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق شوید، چرا باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

  • به شما کمک می‌کند تا نقاط دارای مشکل و همچنین نقاط قوت را شناسایی کنید

دانستن اینکه در چه چیزی مهارت دارید و در چه چیزی ضعیف هستید، به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارهایی که سودآوری بیشتری برای شما دارد را انجام دهید. همچنین اگر تحقیقات بازار را به صورت دقیق انجام دهید می‌توانید حوزه‌های تجاری که عملکرد خوبی دارند، مناطقی که نیاز به توجه بیشتری دارند و همچنین مواردی که شاید باید کنار گذاشته شوند را شناسایی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتریان خود را کشف و درک کنید. بنابراین می‌توانید نوآوری بهتری داشته باشید.

  • به شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتریان خود را درک کنید

تنها داشتن شناخت از کسب و کار، کافی نیست. بلکه باید بدانید که مشتریان در مورد شما و رقبایتان چه می‌گویند. اگر توجه خود را به آنچه مشتری شما فکر می‌کند جلب کنید، می‌توانید محصولی را تولید نمایید که مشکلات آن‌ها را حل کند.

بخش عظیمی از تحقیقات بازار کسب و کار همیشه به اندازه‌گیری میزان رضایت مشتری، واکنش آن‌ها نسبت به یک محصول جدید و انتظارات آن‌ها برای تولید محصولات، اختصاص دارد.

در سال ۲۰۰۵، زمانی که YouTube راه اندازی شد، هدف آن کاملا متفاوت بود: دوست یابی. خیلی زود شروع به کار کرد و با سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات بازار، بنیانگذاران دریافتند که برنامه دوست یابی ویدیویی آن‌ها چیزی نیست که مشتریان به دنبال آن هستند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، آن‌ها دریافتند که هیچ برنامه یا پلتفرمی در بازار برای به اشتراک‌گذاری ویدیو وجود ندارد. آن‌ها با آگاهی از نیازهای مشتریانشان، پلت فرم خود را تغییر دادند.

پیروی از آنچه مشتری‌های شما درباره آن صحبت می‌کنند، گوش دادن به آن‌ها و سپس تامین نیازها وظیفه مهمی است که می‌توانید با تحقیقات به موقع در بازار و مشتری مداری انجام دهید.

  • به شما کمک می‌کند تا براساس تصمیمات آگاهانه بازاریابی بهتری انجام دهید

راه‌اندازی و اداره یک کسب و کار به معنای تصمیم‌گیری هر روزه در مورد محصولات، خدمات، توسعه‌ها، منابع انسانی و …. است. درحقیقت انجام تحقیقات بازار به صورت جامع از تصمیمات شما پشتیبانی می‌کند. با این تحقیقات، شما می‌توانید در مورد زمینه‌های سرمایه‌گذاری آگاهی پیدا کنید، موفقیت بالقوه محصولات جدید را بسنجید، بازارهای جدید را امتحان کنید و گسترش دهید. بعلاوه محصولات و خدماتی که بیشتر مورد پسند مشتریان است را تعیین کنید.

این دقیقا همان کاری است که استارباکس انجام می‌دهد. این شرکت دارای یک پلت فرم کاملا  اختصاصی به نام “ایده استارباکس من” است که در آن کارمندان و مشتریان و هر کسی که بخواهد می‌تواند آنچه را که فکر می‌کند، ارائه دهد. این پلتفرم به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد تمام جنبه‌های مهم سرمایه‌گذاری تجاری آگاهی پیدا کنند. همچنین آن‌ها را به سمت جنبه‌هایی از کسب و کار که بیشترین پتانسیل را دارند، سوق می‌دهد.

  • به شما کمک می‌کند تا رقیب‌های خود را زیر نظر داشته باشید

به عنوان یک بنیانگذار کسب و کار، ممکن است فکر کنید اصیل بودن در واقع تمرکز روی کاری است که انجام می‌دهید و نباید نگران آنچه دیگران ممکن است انجام دهند باشید. در صورتی که این تفکر در طولانی مدت باعث ایجاد فاجعه می‌شود. گرچه مطمئنا باید تمرکز را روی تلاش‌های خود حفظ کنید. اما مهم و هوشمندانه است که بدانید رقبا به چه چیزی فکر می‌کنند و چه برنامه‌ای دارند. با تحقیقات بازار، می‌توانید بهتر برای آنچه که احتمالا رقبای شما در آینده انجام می‌دهند آماده شوید. بعلاوه با تحقیقات منظم، شما می‌توانید حرکت بعدی آن‌ها را پیش بینی کنید.

  • به شما در گسترش و نوآوری کمک می‌کند

تحقیقات بازار می‌تواند به شما در شناسایی بازارها و مناطق جغرافیایی که می‌توانید کار خود را به آن‌ها گسترش دهید، کمک کند.

به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت خرده فروشی هستید، انجام تحقیقات بازار می‌تواند به شما کمک کند مکان‌هایی را که فروشگاه شما می‌تواند بیشترین سود را داشته باشد، شناسایی کنید. اگر قصد دارید مشاغلی را برای افزایش سهم خود در بازار اتخاذ کنید، تحقیقات بازار می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. این تحقیقات شما را به سمت فرصت‌هایی هدایت می‌کند که بیشترین زمینه را برای نوآوری و ریسک‌پذیری با بالاترین پتانسیل بازگشت دارد.

  • در تعیین اهداف تجاری به شما کمک می‌کند

هدف‌گذاری یکی از بخش‌های اصلی اداره یک کسب و کار است. اهداف می‌توانند انواع مختلف داشته باشند: کوتاه مدت، بلند مدت، بخش گرا و… . برای تعیین انواع اهداف و آماده شدن برای تحقق آن‌ها، کسب و کارها باید شناخت کاملی از نقاط قوت و ضعف خود پیدا کنند. همچنین آن‌ها باید از نحوه رفتار بازار، آگاهی داشته و بتوانند آینده آن را پیش‌بینی کنند.

همه این موارد تنها پس از انجام تحقیقات بازار امکان‌پذیر است. با کمک تحقیقات متمرکز در بازار می‌توانید اهداف قابل دستیابی در تجارت خود را تعیین کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از تحقیقات بازار روش‌هایی را برای کاهش هزینه‌ها بدون آسیب رسیدن به تجارت، تقویت بازاریابی دیجیتال یا معرفی یک برنامه تشویقی برای کارمندان جدید، بیابید.

  • به شما کمک می‌کند درآمد بالقوه را افزایش دهید

ریسک‌پذیری یکی از مولفه‌های مهم تجارت است. دانستن این که چه ریسکی را در چه زمانی باید بپذیرید، از ویژگی‌های مبتکران موفق است. از درو هوستون Dropbox که پیشنهاد استیو جابز را رد کرد تا خرید YouTube از سوی گوگل در هنگام شروع فعالیت، مملو از داستان‌هایی خطرآفرین اما آگاهانه است. بعلاوه مانع از اشتباهات پرهزینه می‌شود و می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که سود بیشتری کسب کنید.

ابزارهای محبوب تحقیقات بازار

با پیشرفت تکنولوژی، تحقیقات بازار نیز در حال پیشرفت است. قبلا مجبور بودید مصاحبه‌های حضوری و نظرسنجی‌های تلفنی انجام دهید. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. در ادامه ۴ ابزار محبوب تحقیقات بازار را معرفی می‌کنیم که اغلب در سراسر جهان با نتایج عالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظرسنجی‌ها

نظرسنجی یک روش تحقیق کمی است که به شما نمرات عددی می‌دهد. از آنجا که دقیق هستند، پاسخ‌های مشخصی ارائه می دهند و تفسیر آن‌ها فوری است. از روش‌های کمی در تحقیقات بازار هنگامی که به دنبال اطلاعات دقیق هستید بسیار استفاده می‌شود.

طبق مطالعه‌ای که توسط Statista.com انجام شده است، ۲۶٪ از کل تحقیقات بازار از طریق روش‌های کمی آنلاین انجام می‌شود که سهم عمده آن یعنی ۷۹٪ را نظرسنجی‌های آنلاین تشکیل می‌دهد.

مطالعات موردی

مطالعات موردی معمولا روش‌های تحقیق کیفی است. با این حال، شما می‌توانید آن را با یک پرسشنامه کمی جهت کسب اطلاعات بیشتر، ترکیب کنید. با استفاده از مطالعات موردی، شما بر روی یک فرد یا نهاد واحد متمرکز می‌شوید تا درباره آن‌ها تحقیق کنید. مطالعات موردی زمان‌بر هستند. اما اطلاعات بسیار ارزشمند، داده‌های دقیق و فرصت‌های تجزیه و تحلیل عمیق را ارائه می‌دهند.

گروه‌های متمرکز

گروه‌های متمرکز ابزار محبوب دیگری برای انجام تحقیقات بازار در تجارت هستند. یک گروه متمرکز از قسمت کوچکی از مخاطبان هدف شما تشکیل شده که می‌توانید جزئیات آن‌ها را مطالعه کنید. این یک روش تحقیق کیفی است. گروه‌های متمرکز جهت ایجاد محصول جدید، تحقیق در مورد یک بخش خاص از بازار یا دانستن این که مشتریان در مورد شما یا بازار شما چه فکری می‌کنند، بسیار مناسب است. مشابه مطالعات موردی، گروه‌های متمرکز دید کاملی از یک وضعیت به شما می‌دهند.

آینده تحقیقات بازار

آینده تحقیقات بازار درخشان است. این صنعت به عنوان یک صنعت شکوفا تمام روندها را نشان می‌دهد. اما با دسترسی بیشتر به فناوری و محبوبیت دستگاه‌های تلفن همراه نسبت به دسکتاپ، تحقیقات بازار نیز برای برآوردن نیازهای مشتری در حال تحول است.

نظرسنجی‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. زیرا هیچ کس وقت و علاقه‌ای برای پر کردن یک پرسشنامه ۱۰ صفحه‌ای ندارد. هوش مصنوعی روند جمع‌آوری داده‌ها را سریع‌تر و بصری‌تر کرده است. بنابراین از تمام آنچه تحقیقات بازار مدرن به شما ارائه می‌دهد استفاده کنید و از آن برای پیشبرد کسب و کار خود برای موفقیتی که همیشه آرزو داشتید بهره ببرید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *