نظرسنجی

نظرسنجی یکی از رایج‌ترین ابزارهای تحقیق در بازار هستند. در اکثر نظرسنجی‌ها بر کیفیت طراحی و سوالات مطرح شده در آن تاکید می‌شود. دو نوع روش تحقیق کیفی و کمی داریم که برای هر دو آن‌ها می‌توان از نظرسنجی استفاده کرد. بعلاوه نظرسنجی‌های بازار نه تنها به شما در بهبود هدف‌گذاری و ایجاد کمپینی تاثیرگذار، کمک می‌کنند. بلکه، بینشی ارزشمند از احساسات، نگرش‌ها و ترجیحات مخاطبان را نیز برای شما مشخص می‌کنند. درحقیقت انواع نظرسنجی‌ها، از آزمایش و راه‌اندازی محصولات جدید گرفته تا تقویت موقعیت‌برند و رضایت مشتری برای شما مفید هستند.

۷ قدم برای بررسی بازار موفقیت‌آمیز

  • یک هدف مشخص تعیین کنید.

برای شروع تحقیق و بررسی در بازار، یک هدف برای آن تعیین کنید.

چرا می‌خواهید نظرسنجی انجام دهید؟

به دنبال چه چیزی هستید؟

آیا می‌خواهید کالای جدیدی را به بازار عرضه کنید؟ بنابراین باید بدانید که آیا تقاضای کافی وجود دارد.

چه افرادی آماده پرداخت هزینه برای آن هستند؟

در مورد نتیجه‌ای که می‌خواهید بگیرید دقیق باشید تا بتوانید پاسخ‌های لازم برای پیشبرد برنامه‌های بازاریابی خود را دریافت کنید.

  • بدانید چه بازار هدفی را بررسی کنید.

این کار با دانستن این که کدام بازار را هدف قرار می‌دهید شروع می‌شود.

پارامترهای مشتریان بالقوه مانند افرادی که در یک منطقه خاص زندگی یا کار می‌کنند و اندازه بازار یا تعداد افرادی که متناسب با اطلاعات جمعیتی خاص هستند را مشخص کنید. بعلاوه از داده‌های منطقه‌ای برای دستیابی به اطلاعات دقیق درمورد مخاطبان مورد نظر خود، استفاده کنید.

  • بدانید که قصد دارید در چه زمینه‌ای تحقیق کنید.

این مورد به وسیله اهداف بازاریابی شما مشخص می‌شود. به عنوان مثال اگر محصول جدیدی را عرضه می‌کنید، ممکن است بخواهید تحقیق کنید که میزان تقاضا چقدر است؟، افراد چه میزان در مورد آن آگاهی دارند؟، آیا در حال حاضر از رقیب خرید می‌کنند و تعداد دفعات خرید آن‌ها چقدر است؟

دانستن آن چیزی که قصد تحقیق در آن را دارید، به شما کمک می‌کند نوع اطلاعاتی را که نیاز دارید شناسایی کنید. به این فکر کنید که کدام یک از رویکردهای کیفی یا کمی بهترین عملکرد را برای شما خواهد داشت.

  • از افرادی که در مورد انواع نظرسنجی اطلاعات دارند، کمک بگیرید.

با مراجعه به متخصصان داده‌های نظرسنجی بازار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از افراد مناسب سوال‌های درستی می‌پرسید. درحقیقت نمونه مناسبی از اندازه بازار را انتخاب کرده‌اید که به شما دقیق‌ترین بینش را ارائه می‌دهد.

  • بهترین شیوه برای دریافت پاسخ‌های خود را در نظر بگیرید.

بررسی بازار می‌تواند به صورت گروهی یا به صورت فردی انجام شود. روش بهینه انجام نظرسنجی به اهداف و اطلاعاتی که می‌خواهید بگیرید و همچنین مخاطبان هدف، پتانسیل بازار و ترجیحات کلی آن‌ها بستگی دارد.

  • بررسی را به طور موثر انجام دهید.

هنگامی که اهداف، داده‌های مورد نیاز، افرادی که باید نظرسنجی را از آن‌ها انجام دهید و بهترین روش برای جمع‌آوری داده‌ها مشخص شد، به حداکثر رساندن اندازه نمونه ضروری است.

یک بار دیگر، به مخاطبان هدف خود فکر کنید. چنانچه می‌خواهید نظرسنجی به صورت آنلاین باشد، باید بدانید که در چه زمانی و از طریق کدام رسانه‌های اجتماعی این کار را انجام دهید. تجزیه و تحلیل داده‌هایی که از پیش جمع‌آوری شده‌اند، می‌تواند کمک کند تا نظرسنجی برای دسترسی به‌مخاطبان مناسب راحت‌تر شود.

  • تجزیه و تحلیل را به صورت دقیق انجام دهید.

هنگامی که پاسخ‌های نظرسنجی در تحقیقات بازار را جمع‌آوری کردید، باید نتایج را به صورت کامل تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید روندها و یافته‌های اصلی را استخراج کرده و بینش‌های عملی را بدست آورید.

نظرسنجی‌ های بازار برای موفقیت مهم هستند

از نظرسنجی‌های بازار می‌توان به طرق مختلف استفاده کرد تا یک برند بتواند بیشتر بر مخاطبان هدف خود تمرکز کند و رویکردی مبتنی بر مشتریان را در پیش بگیرد. اما داده‌ها بدون تجزیه و تحلیل موثر بی‌قدرت هستند و نمی‌توان از آن‌ها هیچ بینشی به دست آورد. یک نظرسنجی مناسب که اطلاعاتی در زمینه بازخورد و تجارب مشتری می‌دهد، می‌تواند به درستی تفاوت بین موفقیت و شکست را در یک استراتژی بازاریابی تعیین کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *