در طول مدت حضور در یک شرکت، احتمالا با مواردی روبرو خواهید شد که برای موفقیت در آن‌ها نیاز به آموزش دارید. آموزش تخصصی در شرکت شما را قادر می‌سازد تا مهارت‌های لازم برای انجام بهتر وظایف خود را کسب کنید. بسته به نیازها و اهداف کارفرما، آموزش می‌تواند به اشکال مختلفی انجام شود. در این مقاله قصد داریم انواع مختلف آموزش تخصصی کارکنان را معرفی کنیم.

آموزش تخصصی در سازمان

آموزش در محل کار فرآیند توسعه دانش، مهارت و کارایی در حرفه شما است. کارفرمایان بسته به نیازهایشان و در دسترس بودن منابع، انواع مختلفی از آموزش تخصصی را برای کارمندان خود برگزار می‌کنند. شما به عنوان یک کارمند جدید، احتمالا در برنامه‌های جهت دهی شرکت خواهید کرد تا با محیط کار و فرهنگ شرکت آشنا شوید. اگر کارمند ارشد هستید، ممکن است از شما خواسته شود مسئولیت‌های جدیدی را به عهده بگیرید یا در جریان آخرین تغییرات در صنعت خود باشید که تمامی این موارد نیازمند آموزش است.

چرا آموزش در محل کار مهم است؟

وقتی کارمندان و سازمان‌ها دانش و مهارت خود را از طریق آموزش در محل کار گسترش می‌دهند، قادر به عملکرد موثرتر در حرفه خود هستند. آموزش مناسب می‌تواند عوامل مختلفی از جمله فروش، کار گروهی و ایمنی در محل کار را بهبود بخشد. گذراندن دوره آموزش همچنین می‌تواند احتمال ارتقا موقعیت شما را بیشتر کند. با بهبود خود از طریق آموزش، رضایت و انگیزه شغلی شما افزایش می‌یابد. آموزش تخصصی در محل کار یک روش موثر برای سازمان‌ها جهت افزایش بهره‌وری و حفظ استانداردها است. کارمندان آموزش دیده می‌توانند مهارت بیشتری در شغل خود داشته باشند و کمتر مرتکب اشتباه شوند و در نتیجه کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشند. سازمان‌ها همچنین می‌توانند انواع مختلفی از آموزش کارکنان را ارائه دهند تا کمبودها را در زمینه‌های مختلف به حداقل برسانند.

انواع مختلف آموزش تخصصی برای کارمندان

برخی از کسب و کارها ممکن است بسته به اندازه، تنوع و فعالیت‌هایشان، چندین برنامه آموزشی داشته باشند. در ادامه لیستی از رایج‌ترین انواع آموزش‌های تخصصی ارائه شده است:

  • جهت‌گیری

تقریبا هر شرکتی یک برنامه جهت‌گیری دارد که می‌تواند رسمی یا غیررسمی باشد. این کار معمولا برای کارمندان جدید و در هفته اول انجام می‌شود. به طور معمول بخش منابع انسانی مجری این آموزش است، یک برنامه جهت گیری سعی در آموزش شما در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله فرهنگ سازمانی، ماموریت، چشم انداز و ارزش‌های شرکت، ساختار سازمانی، سیاست‌های شرکت، مراحل اداری مانند تنظیمات ایمیل و… دارد.

  • Onboarding

جهت گیری معمولا بخشی از یک فرآیند بزرگتر به نام Onboarding است، یک سری جلسات آموزش تخصصی مربوط به بخشی که قرار است فرد در آنجا برای مدت طولانی فعالیت داشته باشد، انجام می‌شود. این فرایند به طور خاص طراحی شده تا به سرعت بتوانید با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا شوید. این کار بلافاصله پس از استخدام شروع می‌شود و تا زمانی که بتوانید به صورت مستقل عمل کنید ادامه می‌یابد. این آموزش معمولا به موارد زیر پاسخ می‌دهد:

  • نیازهای شما به عنوان یک کارمند جدید
  • دسترسی به اطلاعات و مهارت‌ها
  • جنبه‌های فنی کسب و کار
  • بهبود عملکرد
  • تعهد شغلی
  • اهداف دپارتمان
  • آموزش تخصصصی در زمینه توسعه مهارت‌های فنی

آموزش مهارت‌های فنی یکی از مولفه‌های اساسی آموزش تخصصی برای کارمندان است؛ زیرا یک روش اصلی برای توسعه مهارت‌های لازم در حرفه مورد نظر است. کارکنانی که از قبل در شغل خود مهارت دارند می‌توانند با آموزش‌های تخصصی در این زمینه مهارت‌های جدید را مطابق با آخرین تکنولوژی و فن‌آوری کسب کنند.

  • آموزش تخصصی در جهت توسعه مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم به ویژگی‌های شخصیتی گفته می‌شود که شما را قادر می‌سازد با همکاران و مشتریان همکاری بهتری داشته باشید. این مهارت‌ها هم برای کارمندان جدید و هم برای کارمندان قدیمی مفید است و نقشی حیاتی در ایجاد فرهنگ کارگروهی و احترام در شرکت دارد. نمونه مواردی که در آموزش تخصصی مهارت‌های نرم تحت پوشش قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ارتباطات
  • حل مسئله
  • کار گروهی
  • رهبری
  • مدیریت زمان
  • حل تعارض
  • آموزش محصولات و خدمات

کارفرمای شما ممکن است هنگام معرفی کمپین‌های جدید از این آموزش استفاده کند. این نوع آموزش اطلاعاتی در مورد جنبه‌های مختلف یک محصول یا خدمت از جمله قیمت، دستورالعمل استفاده، امکانات و… ارائه‌ می‌دهد.

  • آموزش تخصصی در زمینه استانداردها

آموزش استانداردها معمولا در شرکت‌های متمرکز بر تولید صورت می‌گیرد. این روش به شما آموزش می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید که همه محصولات از استانداردهای کیفی برخوردار هستند. در برخی موارد، کارکنانی که این آموزش‌های تخصصی را پشت سر می‌گذارند، گواهینامه دریافت می‌کنند. آموزش در زمینه استانداردها موضوعاتی از جمله انطباق با استانداردهای کیفیت، فرایندهای کنترل کیفیت، ارزیابی و بهبود سیستم تولید را شامل می‌شود.

  • آموزش تخصصی در زمینه ایمنی

این آموزش شما را در برابر آسیب‌های ناشی از کار محافظت می‌کند و این امر به ویژه برای شرکت‌هایی که از مواد شیمیایی سمی یا سایر مواد خطرناک استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

صرف نظر از نوع آموزش تخصصی، مهم است که آموزش‌های برگزار شده را فرصتی برای رشد در شرکت بدانید و تمام تلاش خود را برای یادگیری بهتر به کار گیرید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *