ارزیابی و رتبه بندی خدمات فروش شرکت های عرضه کننده و نمایندگی های مجاز – خودروهای سواری

امروزه صنعت خودروسازی به یکی از مهم‌ترین صنایع جهان تبدیل شده است. چرا که زندگی بدون خودرو بسیار دشوار می‌شود. روزانه میلیون‌ها خودرو در خیابان‌ها در رفت و آمد هستند که این نشان از محبوبیت این صنعت می‌باشد. درحقیقت، صنعت خودروسازی ترکیبی از علم و فن، دانش، خلاقیت و ابداع است که متشکل از بخش‌هایی نظیر طراحی، توسعه، تولید، بازار و فروش می‌باشد. شرکت‌ها، کارخانه‌ها و نمایندگی‌ها بخشی از این صنعت هستند که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه دخیل می‌باشند. به طور کلی صنعت خودرو سازی یک شغل تولیدی است. معمولا کارخانه‌های خودرو، قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را خریداری کرده و آن را مونتاژ می‌کنند. البته باید توجه داشت که جمع‌آوری و مونتاژ قطعات، نیازمند دانش فنی و توان مدیریتی و تعیین استراتژی مناسب است و کیفیت خودروی تولید شده ارتباط مستقیمی با قطعات مواد اولیه دارد.

همه ما علاقه فراوانی به استفاده از یک خودرو با کیفیت و قدرتمند داریم، یک خودرو توانمند و با قابلیت می‌تواند زندگی روزمره‌مان را آسان کند و خاطرات خوبی برایمان بسازد، به همین جهت صنعت خودروسازی در جهان به یکی از بزرگ‌ترین و رقابتی‌ترین شاخه‌های تولیدی تبدیل شده است. از این رو ارزیابی و رتبه بندی خدمات فروش شرکت های عرضه کننده و نمایندگی‌های مجاز خودروهای سبک می‌تواند به شرکت‌ها در این بازار رقابتی کمک کند.

فرآیند ارزیابی و رتبه بندی خدمات فروش شرکت‌های عرضه کننده و نمایندگی‌های مجاز خودروهای سبک همه ساله بر‌اساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرائی حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیئت دولت و دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات فروش توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اجرائی می‌گردد.

در این دوره ۶ شرکت عرضه کننده خودرو و  تعداد ۱۷۵۰ نمایندگی مجاز خودروهای سبک مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج حاصل از این ارزیابی و رتبه بندی خدمات فروش شرکت‌های عرضه کننده در اسفند سال ۱۴۰۰ منتشر گردید. که در ادامه نتایج حاصل از آن را شرح می‌دهیم.

وضعیت ارزیابی و رتبه بندی خدمات فروش نمایندگی های خودروهای سبک

وضعیت امتیازها و رتبه بندی نمایندگی‌های مجاز خدمات فروش به این صورت است که:

سه ستاره به معنای رتبه یک بوده و نمایندگی مورد نظر امتیازی بین ۸۵ تا ۱۰۰ را به دست آورده است. رتبه دو یعنی کسب دو ستاره و امتیازی بین ۷۰ تا ۸۵ و یک ستاره رتبه سه را شامل می‌شود و امتیاز آن بین ۵۵ و ۷۰ خواهد بود. در نهایت نمایندگی که نتواند رتبه‌ای کسب کند امتیازش کمتر از ۵۵ درصد می‌باشد.

بر اساس ارزیابی نمایندگی‌‌های خودروهای سبک، ۲.۶% از آن‌ها رتبه یک، که نسبت به سال گذشته پیشرفت ۳۰درصدی داشته، ۴۹.۲ درصد رتبه دو که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۴۶.۴ درصد رشد کرده، ۳۸.۷% رتبه ۳ و در نهایت تنها ۹.۵% از نمایندگی‌های خودروهای سبک امتیازی پایین‌تر از ۵۵ و رتبه ۴ را کسب کرده‌اند.

شرکت های عرضه کننده خودروهای سبک

 

شاخص‌های ارزیابی نمایندگی های خودروهای سبک

مواردی که جهت سنجش نمایندگی‌ها بررسی می‌شوند عبارتند از: تجهیزات، فرآیندها، الزامات محیطی، نیروی انسانی و فضا. که در شکل زیر امتیاز هریک از این زیرمجموعه‌ها را ملاحظه می‌کنید.

نمایندگی های خودروهای سبک

رتبه خدمات فروش شرکت های عرضه کننده خودرو سبک

شاخص‌های اصلی ارزیابی، طبق دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات فروش خودرو، شامل بررسی وضعیت سیستم خدمات فروش در سطح شرکت های عرضه کننده خودرو، وضعیت نمایندگی‌های خودروهای سبک و رضایت‌مندی مشتریان است که رتبه کسب شده به شرح زیر می‌باشد:

در رتبه‌ بندی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودروهای سبک طی سال ۱۴۰۰، هیچ‌ یک از شرکت‌ها نتوانستند رتبه یک را به دست آورند ولی ۴ شرکت در رتبه دو قرار گرفتند.

رتبه فروش نمایندگی های مجاز

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *