ارزیابی خدمات فروش خودروهای سنگین

نتایج ارزیابی خدمات فروش شرکت‌ های عرضه کننده خودروهای سنگین در سال ۱۴۰۰

خودروهای سنگین یکی از مهمترین ارکان زندگی بشر می‌باشند که برای حمل و نقل عمومی، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا، اشیا و دیگر موارد ضروری زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رانندگان خوردوهای سنگین به واسطه شغلشان زمان زیادی را صرف رانندگی در جاده‌ها و راه‌های ارتباطی بین شهرها و کشورها می‌کنند، بنابراین انتخاب یک وسیله مناسب از اولویت زیادی برخوردار است. بازار خرید و فروش خودروهای سنگین همیشه بازاری داغ و پرهیاهو بوده است. شاید این هیجان برای مشتریان عادی و عامه‌ مردم چندان ملموس نباشد ولی راننده‌های تجاری و شرکت‌های حمل ‌و نقل به‌طرزی حیاتی به این خودروها نیاز دارند. فارغ از مسائل فنی و تفاوت‌های ساختاری بین یک کامیون و یک خودروی سواری، خرید آن‌ها از روالی مشابه پیروی می‌کند.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب خودرو، وضعیت نمایندگی‌های مجاز و دسترسی به عوامل فروش می‌باشد، از دیگر موارد مهم جهت انتخاب، میزان رضایت‌مندی مشتریان از محصول و شرکت ارائه دهنده آن است. از آنجایی که ارزیابی رقابت برند، بر روند مصرف‌کننده و عملکرد فروش شرکت تاثیر می‌گذارد، شرکت‌های خودروسازی بر آن شدند که بتوانند با ارتقا سطح کیفی خودروهای تولیدی‌شان، مشتریان بیشتری را جذب کنند. از این رو بررسی و ارزیابی خدمات فروش شرکت‌ های عرضه کننده خودروهای سنگین می‌تواند به آن‌ها در فروش بیشتر کمک کند. این ارزیابی ها توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود که در ادامه قصد داریم خلاصه‌ای از آن را برای شما شرح دهیم.

خلاصه بازرسی‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شامل رعایت ضوابط مربوط به روش‌های فروش، آموزش کارکنان نمایندگی‌ها، الزامات مرتبط با شبکه نمایندگی‌های فروش، سیستم پرداخت سود مشارکت و انصراف، فرایند پاسخگویی و رسیدگی به شکایت مشتریان و… می‌باشد.

متوسط امتیاز شاخص های اصلی ارزیابی شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین 

این ارزیابی مطابق دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات فروش خودروهای سنگین، بر اساس سه شاخص اصلی صورت می‌گیرد که عبارتند از: بررسی وضعیت سیستم خدمات فروش در سطح شرکت های عرضه کننده خودرو، وضعیت نمایندگی‌های مجاز و رضایتمندی مشتریان.

همان طور که بیان شد، امتیاز اول بر اساس وضعیت سیستم خدمات فروش داده شده و از ۱۰۰ درنظر گرفته می‌شود. مطابق ارزیابی هر ساله میزان امتیاز در سال ۹۹،  ۳۱.۷ بوده و در سال ۱۴۰۰، این عدد به ۴۱.۰ رسیده که در مقایسه با سال ۹۹ با افزایش حدودا ۳۰ درصدی همراه بوده است.

شاخص بعدی بر اساس وضعیت نمایندگی‌های مجاز می‌باشد، که در سال ۹۹ به طور متوسط ۳۲.۰ و درسال ۱۴۰۰به ۳۶.۰ ارتقا پیدا کرده که با افزایش ۱۲.۵% همراه بوده است.

در خصوص امتیاز آخر که رضایتمندی مشتریان از شرکت های تولید کننده می‌باشد، این ارزیابی از ۵۶.۹ در سال ۹۹ به ۶۷.۷ در سال ۱۴۰۰ ارتقا پیدا کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت، با افزایش سطح کیفی به کمک بازرسی‌های ادواری میزان رقابت برندها برای افزایش متقاضی و حفظ مشتری، منجر به ارتقا میزان رضایت‌مندی شده است.

ارزیابی شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین

 

مقایسه وضعیت نظام مدیریتی شرکت‌ها 

رویه های اجرایی تعریف شده در سیستم مدیریتی شامل بررسی پارامترهایی نظیر:

  • رعایت ضوابط مربوط به روش‌های فروش
  • جریمه تاخیر خسارات وارده به مشتریان
  • آموزش کارکنان نمایندگی‌ها و ستاد
  • فرآیند پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مشتریان و …
  • الزامات مرتبط با شبکه نمایندگی‌های فروش
  • سیستم پرداخت سود مشارکت و انصراف

از جهت انطباق با الزامات آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودروهای سنگین، باتوجه به شکل زیر دو شرکت خودروسازی بهمن دیزل و سیبا موتور دارای عدم انطباق جزئی هستند و از وضعیت بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوارد هستند.

نظام مدیریتی شرکت‌ها

 

 

امتیاز ارزیابی شرکت‌های تولید خودروهای سنگین با درنظر گرفتن رویه‌های اجرایی تعریف شده در سیستم مدیریتی

 

باتوجه به شکل زیر دو شرکت بهمن دیزل و سیبا موتور امتیازات قابل توجهی را کسب کرده‌اند و شرکت سروش دیزل مبنا با کسب نیمی از امتیازات در رتبه سوم قرار گرفت. اما، باقی شرکت‌ها امتیازی کمتر از متوسط امتیاز صنعت خودرو سنگین در سال ۱۴۰۰ کسب کردند.

ارزیابی شرکت‌های تولید خودروهای سنگین

 

 

نتایج امتیازات رضایتمندی مشتریان از شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین 

این گزارش از نحوه خرید و اطلاع رسانی تا تحویل خودرو از شرکت‌ها صورت گرفته است. مواردی که در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: برخورد و پاسخگویی کارکنان نمایندگی، اولویت اقدامات اصلاحی، مدت زمان صرف شده جهت طی مراحل اداری ثبت نام، تحویل متعلقات الزامی همراه خودرو (مطابق با ضوابط)، سلامت خودرو (عدم ایراد) در زمان تحویل، رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل، وضعیت ظاهری خودرو در زمان تحویل از لحاظ تمیزی، راهنمایی و نحوه آموزش استفاده از خودرو در زمان تحویل خودرو، نحوه تکمیل مدارک خودرو (شامل سند، بیمه و کارت گارانتی).

در سال ۱۴۰۰ متوسط امتیاز رضایت‌مندی مشتریان خودروهای سنگین ۶۷.۷ بوده است که در مقایسه با سال گذشته میزان رضایت‌مندی اشخاص از شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین حدودا ۱۹ درصد افزایش داشته است.

رضایتمندی مشتریان از شرکت های عرضه کننده خودروهای سنگین

 

 

امتیاز شاخص های ارزیابی نمایندگی‌ های مجاز خودروهای سنگین

متوسط امتیاز نمایندگی‌های مجاز، به تفکیک موارد ارزیابی از جمله الزامات محیطی، فضای در دسترس، وسایل و تجهیزات، نیروی انسانی شاغل در نمایندگی، فرآیند فروش تا تحویل خودروها به متقاضیان به تفکیک در نمودار زیر نشان داده شده است.

ارزیابی نمایندگی‌ های مجازخودروهای سنگین

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *