آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت

استانداردهای بین‌المللی سیستم‌های مدیریت کیفیت توسط ایزو تدوین و منتشر شده است. هدف از تدوین این استانداردها این است که سازمان بتواند این سیستم را به صورت موثر، مستقر و اجرا نماید. آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت به پرسنل و اجرای الزامات آن موجب می‌شود تا سازمان بتواند نیاز مشتریان را برآورده کند و در نتیجه رضایت آن‌ها افزایش یابد. بدیهی است که هدایت و کنترل نظام‌مند و شفاف یک شرکت موجب راهبری و اداره موفق آن می‌شود. این‌موفقیت می‌تواند ازطریق پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت کیفیت که به نیازهای مشتریان درون و بیرون سازمانی توجه می‌کند، تحقق یابد. برای شروع لازم است که آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان اجرا شود. سپس وضعیت موجود بررسی و نقاط قوت و ضعف شناسایی شوند.

تاریخچه سیستم‌های مدیریت کیفیت

والتر شوهارت آمریکایی در سال ۱۹۲۴ توانست سیستمی را برای اندازه‌گیری واریانس سیستم‌های تولید در آزمایشگاه‌های شرکت Bell طراحی کند. همین باعث شد تا او به عنوان پدر علم کیفیت شناخته شود. او در سال ۱۹۳۱ موفق شد تا کتاب “کنترل اقتصادی کیفیت محصولات صنعتی” را منتشر کند. در این کتاب به موضوع کنترل کیفیت آماری پرداخته است.

در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بین المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ایزو ۹۰۰۰ را معرفی کرد. هدف از ارائه این استاندارد ایجاد الگویی واحد برای پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت بود که با استقبال سازمان‌ها روبه‌رو شد. آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت در هر سازمانی ساختارهای لازم برای طرح‌ریزی، کنترل، تضمین و بهبود کیفیت را فراهم می‌کند.

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت که اغلب QMS نامیده می‌شود، به عنوان یک سیستم رسمی تعریف شده که فرآیندها، رویه‌ها و مسئولیت‌های دستیابی به سیاست‌ها و اهداف کیفیت را مستند می‌کند. این سیستم به هماهنگی و هدایت فعالیت‌های سازمان برای تامین نیازهای مشتری و بهبود اثربخشی و کارآیی آن به‌صورت مداوم کمک می‌کند. QMS باید مختص محصولات یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید. بنابراین متناسب‌سازی آن با نیازها مهم است و آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

ISO 9001: 2015، استاندارد بین المللی تعیین کننده الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت، یکی از برجسته‌ترین رویکردها برای این سیستم است. برای پیاده‌سازی این استاندارد باید کلیه فرآیندهای مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با کیفیت محصولات، خدمات و رضایت مشتری تحت کنترل قرار بگیرند.

این گواهینامه بر پایه ۸ اصل استوار است. این اصول هم راهنمایی برای توسعه رایج‌ترین استانداردهای کیفیت هستند و هم منبعی مفید برای مدیرانی است که قصد اجرا و توسعه این سیستم را دارند. در ادامه قصد داریم تا ۸ اصل مدیریت کیفیت را مطرح کنیم.

به منظور درک بهتر این ۸ اصل ما هریک از عبارات را به صورت جداگانه تعریف کرده‌ایم.

سیستم

مجموعه‌ای از فرآیندها که در نهایت منجر به تولید محصول می‌شوند.

مدیریت

کلیه فعالیت‌های برنامه‌ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل را شامل می‌شود.

کیفیت

تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است اما از منظر استاندارد، کیفیت به معنای برآورده شدن خواسته‌ها و الزامات از جمله الزامات قانونی، مشتری، استاندارد و… است.

اصول هشت گانه سیستم‌های مدیریت کیفیت

مشتری‌گرایی در سازمان

از آنجا که بقای هر سازمانی به مشتریان آن وابسته است. بنابراین شناسایی و تامین نیاز‌های فعلی و آینده‌ آن‌ها ضروری و مهم است. درنتیجه همواره باید تلاش شود تا از الزامات مشتری فراتر برویم و رضایت آن‌ها را درتمامی فعالیت‌های خود درنظر‌ بگیریم.

راهبری

کسانی که مدیریت و هدایت سازمان را برعهده دارند، جهت‌گیری و راه‌های دست‌یابی به اهداف سازمان را تعیین می‌کنند. همین امر مستلزم ایجاد محیطی است که در آن افراد بتوانند به طور کامل با یکدیگر مشارکت داشته باشند و این مهم تنها با مدیریت درست و کارآمد تحققق می‌یابد.

مشارکت همکاران

افرادی که در سازمان کار می‌کنند مهمترین دارایی محسوب می‌شوند و باید دانش و تجربه آن‌ها در QMS درک شود. بنابراین

مشارکت افراد و پرسنل سازمان با یکدیگر موجب به کارگیری توانایی‌هایشان در جهت سازمان ‌می‌شود.

رویکرد فرآیندی

فرآیند هر فعالیتی است که ورودی می‌گیرد و خروجی ایجاد می‌کند. این ورودی‌ها و خروجی‌ها همیشه به صورت فیزیکی نبوده و برخی از آن‌ها اطلاعات یا انرژی هستند. هر کاری که ما در یک سازمان انجام می‌دهیم یک فرایند است. هنگامی که ورودی‌های یک فرایند از خروجی فرایند دیگر حاصل شود، یک سیستم ایجاد می‌گردد. این سیستم است که نیاز به درک و مراقبت دارد.

تفکر سیستمی به مدیریت
شناسایی، درک و اداره کردن مجموعه‌ای از فرآیندهای مرتبط با یک هدف، اثربخشی و کارایی سازمان را افزایش می‌دهد.

بهبود مستمر
یکی از اهداف دائمی سازمان بهبود مستمر است.

تصمیم‌گیری براساس موضوع
تصمیم‌گیری صحیح بر اساس تحلیل منطقی اطلاعات و داده‌ها.

حفظ منافع متقابل در ارتباط با تامین‌کنندگان
توانایی سازمان و تامین‌کنندگان آن در ایجاد ارزش با برقراری ارتباط متقابل بر پایه منافع مشترک، افزایش می‌یابد.

آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت و پیاده‌سازی آن راهکاری را ارائه می‌دهد تا سازمان شما بتوانید مسیر بهبود و پیشرفت را سریع‌تر طی کند. البته ذکر این نکته ضروری است که این استاندارد هم مانند سایر استانداردها اگر تعهدی به اجرای آن وجود نداشته باشد نمی‌تواند به اندازه کافی مثمر ثمر واقع شود. بنابراین لازم است که مدیران و سپس کارکنان سازمان به اجرای این سیستم علاقه نشان دهند تا به مرور نتایج آن ملموس و قابل مشاهده شود.

بنابراین چنانچه به آموزش سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان خود نیاز دارید می‌توانید با همکاران ما در واحد آموزش با شماره تلفن ۴۳۹۰۴۱۲۵_ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *