آموزش تخصصی

از آنجا که مسئولین واحدهای مختلف یک سازمان باید به موفقیت شرکت بیاندیشند، بهترین گزینه جهت دستیابی به اهداف، افزایش دانش و علم کارکنان با حضور آن‌ها در دوره‌های آموزش تخصصی است. سرپرستان اعتقاد دارند که با برگزاری آموزش‌های تخصصی می‌توانند دانش، مهارت و نگرش مناسب را در کارمندان خود ایجاد کنند.

شرایط لازم برای آموزش تخصصی کارمندان

به منظور ایجاد تغییر در جنبه‌های دانشی، نگرشی و مهارتی کارمندان شرایط زیر لازم و ضروری است:

  • ایجاد انگیزه در کارمندان برای تغییر: از آنجا که تکنولوژی در حال پیشرفت است، انسان‌ها ناگزیرند که خود را با دانش روز منطبق کنند. در جهانی که ما زندگی می‌کنیم هرچیزی تاریخ مصرفی دارد حتی دانش و مدرک تحصیلی که اگر آن را به روز نکنیم دیگر اعتباری نخواهد داشت. بنابراین ضروری است که کارمندان برای انجام وظایف محوله در محیط کار دانش تخصصی آن کار را داشته باشند.
  • آگاهی کارمندان از وظایف خود: یکی از عللی که مانع گرایش به تغییر می‌شود، عدم آگاهی از وظایف کاری است. در نتیجه لازم است که واحد منابع انسانی هر سازمانی برای کلیه کارمندان شرح وظایف را به صورت کامل و شفاف تهیه کند.
  • درنظر گرفتن قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد برای انجام وظایف: افرادی که ارتباطی میان تحصیلات و آینده شغلی خود با دوره آموزش تخصصی برگزار شده در شرکت نمی‌یابند اغلب تمایلی به شرکت در دوره ندارند یا انگیزه‌ای برای یادگیری از خود نشان نمی‌دهند. بنابراین قرار گرفتن افراد در جایگاه‌های تخصصی خود بسیار مهم است.

سرمایه‌گذاری و برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی

لازمه داشتن کارمندانی ماهر و توانمند، سرمایه‌گذاری در آموزش‌های تخصصی است که به درخواست مدیر هر واحد برگزار می‌شوند. ممکن است برخی از مدیران تصور کنند، اگر روزی کارمندی که آموزش دیده تصمیم به ترک شرکت بگیرد به سود شرکت‌های دیگر خواهد بود، بنابراین سرمایه‌گذاری در دوره‌های آموزش تخصصی بی‌فایده است و توجیه اقتصادی ندارد؛ اما حقیقت این است که اگر شرکتی به مسئله آموزش تخصصی کارمندان خود توجه کند و محیط پیشرفت را برای کارمندان خود فراهم کند، میزان نقل و انتقال کارمندان کاهش می‌یابد، البته ناگفته نماند که این مسئله یکی از مسائلی است که موجب وفاداری کارمندان به شرکت می‌شود. برای آن که کارمندان یک سازمان با جدیت بیشتری مسئولیت‌ها و وظایف خود را پیگیری کنند باید اقداماتی انجام شود تا محیطی مساعد برای آن‌ها فراهم شود که از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده: از آنجا که در هر شرکتی اندیشه‌های ارزشمندی وجود دارد که به مرحله اجرا نرسیده‌اند و تنها راه شکوفاییی آن‌ها ایجاد تشنگی برای یافتن و به کار بستن آن‌ها است. این وظیفه مدیر یک سازمان است که کارمندان خود را تشویق کند تا هم در داخل سازمان و هم بیرون از آن آموزش ببینند و مدام در حال یادگیری باشند.

انتقال اطلاعات: شرایط شرکت باید به گونه‌ای باشد که افراد، دانش خود را با یکدیگر تبادل کنند. یکی از راه‌های ایجاد این تبادل در نظر گرفتن تشویق‌ها و پاداش‌ها برای افراد است.

برگزاری جلسات آموزشی: برگزاری جلسات گروهی یکی از بهترین ابزار تبادل دانش با دیگران است. در این جلسات افراد می‌توانند در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند و از این طریق آموزش صورت بگیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *