•  
      تحقیقات بازاریابی خدمات

       
      اثربخشی تبلیغات
      اثربخشی تبلیغات
      بازاریابی، برخلاف تصور برخی از مردم نمی تواند فقط به معنی کوشش های مقطعی و کوتاه مدت برای فروش اجناس و کالاهای فروش نرفته یا بنجل تلقی گردد.

      بازاریابی، برخلاف تصور برخی از مردم نمی تواند فقط به معنی کوشش های مقطعی و کوتاه مدت برای فروش اجناس و کالاهای فروش نرفته یا بنجل تلقی گردد. فیلیپ کاتلر آمیخته بازاریابی را مجموعه ای از متغیرهای قابل کنترل بازاریابی می داند که شرکت آن ها را برای پاسخگویی به بازار هدف در هم می ریزد. آمیخته بازاریابی برای اولین بار در دهه 1950 به وسیله نیل بوردن معرفی شد و به 4P معروف گشت. 4P مخفف واژه های محصول، قیمت، ترفیع و مکان می باشد.
      تبلیغات یکی از اجزای چهارمین عنصر آمیخته بازاریابی است که عاملی ارتباطی برای تاثیر بر مخاطب و تغییر نگرش، انگیزش، دانش و رفتار اوست. تبلیغات نوعی روش ارتباط جمعی است که از طریق آن اطلاعاتی درباره کالا یا خدمات، به صورت غیر حضوری به مشتریان ارائه می شود و عموما در آن رسانه هایی مانند: تلویزین، رادیو، اینترنت و مطبوعات نوشتاری استفاده می گردد.

      ساده‌ترین‌ تعریف‌ از تبلیغ‌ توسط دکتر دانیل‌ استاریچ‌ ارایه‌ شده‌ است‌ وی‌ معتقد است که تبلیغ، آگهی‌ نمایشی‌ است‌ که‌ به‌ وسیله‌ یک‌ شخص‌ یا یک‌ مؤ‌سسه‌ معین‌ انتشار می‌یابد و هدف‌ آن‌ نفوذ در عقاید و اعمال مردم‌ است‌.

      در تعریف،‌ دیگر تبلیغ‌ به عنوان‌ روش‌ یا روش‌های‌ بهم‌ پیوسته‌ (درقالب ‌یک‌ مجموعه) برای‌ جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ در شخصیت، افکار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یک‌ هدف‌ مشخص‌ که‌ این‌ هدف‌ ممکن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و...  مشروع‌ و نامشروع‌ باشد، معرفی شده است. بسیاری‌ بر این‌ عقیده‌اند که‌ تبلیغات‌ و آموزش‌ در تعامل‌ با همدیگر معنا دارند که‌ تعریف‌ ذیل‌ معطوف‌ به‌ این‌ موضوع‌ است: "تبلیغ‌ در بهترین‌ و اصولی‌ترین‌ شکل‌ آن‌ یک‌ فعالیت‌ آموزشی‌ است‌ که‌ به‌ منظور نشر دانش‌ و آگاهی‌های‌ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی‌ و نشر ارزش‌ها و سجایای‌ اخلاقی‌ صورت‌ می‌گیرد."

      در روش تحقیق این طرح، مدل ارزیابی اثر بخشی AIDA پیشنهاد می گردد و سعی برآن خواهد شد که تمامی موارد ضروری برای پژوهش علمی انجام پذیرد. معیار سنجش این تکنیک، یادآوری (به خاطر آوری) و تشخیص (شناسایی) می باشد و به همین خاطر به این روش، روش سنجش یادآوری و شناسایی نیز می گویند. به عنوان نمونه شاخص های زیر در این مدل پیشنهاد می گردد.

      در واحد تحقیقات مشتری و بازار، هدف از انجام این تحقیق آزمایش قرار دادن و بررسی ذهنیت ایجاد شده در افراد جامعه در اثر تبلیغات سازمان ها با استفاده از مدل AIDA می باشد.
      در شکل زیر می توان فلوچارت مراحل انجام طرح پیشنهادی را مشاهده کرد

      این پروژه قابل اجرا برای کلیه سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات می باشد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرای طرح با همکاران ما در واحد تحقیقات مشتری و بازار تماس حاصل نمایید.

       
      مطالب پورتال
      ردیف  عنوان
پورتال سامان
کلیه حقوق متعلق به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می باشد.
مجری : پورتال سامان