تحقیقات بازار در خصوص الگوی مصرف صنعت نوشیدنی در ایران

,

صنعت نوشیدنی‌های سرد در ایران در مقایسه با سایر حوزه‌های صنایع‌غذایی در کشور از قدمت، اعتبار و گردش مالی مطلوبی برخوردار است و محصولات و برندهای گوناگونی در این حوزه در فروشگاه‌ها، در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

در یک تقسیم‌بندی ساده نوشیدنی‌ها به دو دسته گازدار یا بدون‌گاز تقسیم می‌شوند. نوشیدنی های سرد شامل نوشابه ها، انواع ماالشعیرها، آب معدنی، آبمیوه ها و عصاره ها، شربت ها، دوغ، نوشیدنی های یخی می شود.

در ایران مردم تمایل زیادی به مصرف نوشیدنی های سرد دارند و در سبد خرید خانوار ایرانی اغلب یکی از محصولات نوشیدنی سرد را می‌توان مشاهده کرد. باتوجه به افزایش روزافزون آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات، دقت و توجه ایشان نسبت به انتخاب این محصولات نیز به هنگام خرید افزایش یافته است.

از این رو تولیدکنندگان مواد غذایی به‌خصوص نوشیدنی‌ها نیز مجاب هستند محصولات خود را متناسب با انتظارات و سلایق مردم تغییر دهند. در نتیجه نیازمند شناخت بیش‌تری از مشتریان و بازار خود هستند. شناخت بازار و الگوی مصرف مردم در هریک از حوزه‌های صنایع غذایی نیازمند تحقیقات بازار دقیق در جامعه هدف است، جایی که نتایج به‌دست آمده از تحقیق می‌تواند عصای دست ایشان جهت رقابت با برندهای دیگر باشد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران جهت حمایت از تولیدکنندگان و کالای ایرانی با استفاده از توانمندی خود در ارائه خدمات تحقیقات بازار، اقدام به انجام نظرسنجی در صنایع‌غذایی گوناگون نموده است. در این راستا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد‌غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته که از تاریخ ۸ الی ۱۱ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، اقدام به تحقیقات بازار در حوزه‌های نوشیدنی‌های سرد، مواد پروتئینی، محصولات لبنی و تنقلات کرده است.

در روز دوم نمایشگاه فوق الذکر، از ۴۱۱ نفر از بازدیدکنندگان درخصوص الگوی مصرف، رقابت‌پذیری، روش‌های متنوع خرید نوشیدنی‌های سرد سوال پرسیده شده است که نتایج این نظرسنجی به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش درآمده است. در ادامه به برخی از نتایج به دست آمده اشاره می‌شود.

 

در خرید نوشیدنی‌های سرد چه شاخصی برای مصرف‌کنندگان بیشترین اولویت را دارد؟

مصرف‌کنندگان ایرانی طی سال‌های اخیر با شناخت بیشتر نسبت به شاخصه‌های کیفی محصولات، به سمت مصرف محصولات با کیفیت طعم و ارزش غذایی مناسب پیش‌رفته‌اند. در تحقیق انجام شده بیش از ۵۳دردصد از پاسخ‌دهندگان اولویت یک خود را هنگام خرید طعم نوشیدنی اعلام کرده‌اند.

پس از آن ارزش غذایی محصول با حدود ۱۹درصد، توجه مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده است، در مقابل نوع برند، بسته‌بندی و قیمت محصولات از اولویت کمتری در ذهن خریداران این محصولات برخوردار است.

 

به‌طور معمول نوشیدنی‌های موردنیاز خود را از کدامیک از مراکز زیر خرید می‌کنید؟

تحقیق در مورد نحوه خرید، یکی از مطالعات اصلی در تحقیقات بازار می‌باشد که آگاهی از آن می‌تواند نقش بسیار پررنگی در سهولت دسترسی مشتریان به محصول و در نهایت فروش بیشتر ایفا کند. از این رو، درخصوص مراکزی که مردم نوشیدنی‌های خود را معمولا از آنجا تهیه می‌کنند نیز نظرسنجی صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد بیش از نیمی از مصرف کنندگان (حدود ۵۲.۸درصد) نوشیدنی‌های روزمره خود را از سوپرمارکت‌های محلی، حدود ۳۶.۷ درصد آنها از هایپر‌مارکت‌ها، ۸ درصد از مینی‌مارکت‌ها و حدود ۲.۴ درصد آنها خرید خود را به صورت عمده انجام می‌دهند که باتوجه به میزان استفاده و مدت زمان نگهداری این قبیل محصولات، نتایج حاصل، چندان هم دور از انتظار نبود.

 

میزان تمایل شما به خرید اینترنتی انواع نوشیدنی چه میزان می‌باشد؟

فروش اینترنتی، روشی نوین در ارائه محصول به مشتریان می‌باشد که اخیرا باتوجه به معضلاتی از قبیل ترافیک سنگین شهری، کاهش اتلاف وقت و هزینه‌های حمل و نقل، با استقبال خوبی از سوی مشتریان و البته تولید‌کنندگان مواجه شده است، نکته قابل توجه اینست که آیا این روش درمورد نوشیدنیها‌ نیز مورد توجه خریداران خواهد بود یا خیر. از این رو میزان تمایل بازدیدکنندگان به خرید اینترنتی محصولات نوشیدنی مورد تحلیل قرار گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد تنها ۱۸درصد پاسخ‌دهندگان به این روش پاسخ مثبت داده‌اند و علاوه بر ۲۶درصد پاسخ متوسط، ۵۶درصد این روش را مناسب خرید نوشیدنی نمی‌دانند.

آیا برندهای نوشیدنی‌های داخلی باتوجه به ذائقه شما، تنوع و نوآوری لازم را داراست؟

در تحقیقات بازار محصولات خوراکی، یکی از شاخص‌های حائز اهمیت که باید مورد ارزیابی قرار گیرد، طعم نوشیدنی است که با مذاق مصرف‌کننده مطابق باشد، ذائقه افراد بنا بر عادات غذایی و محیطی که در آن زندگی می‌کنند متغیر است، از این رو یک برند نوشیدنی درصورتی موفق است که تنوع و نوآوریهای لازم در راستای رضایت مشتریان را داشته باشد. باتوجه به نظرسنجی‌ صورت گرفته، درمی‌یابیم که تولیدکنندگان نوشیدنی‌های داخل کشور توانستند رضایت ۷۱.۳درصد پاسخ‌دهندگان از نظر طعم را جلب کنند.

به نظر شما رقابت‌پذیری محصولات نوشیدنی داخلی در مقایسه با رقبای خارجی از لحاظ کیفیت، طعم، نحوه بسته‌بندی تنوع و نوآوری چه میزان می‌باشد؟

در سال حمایت از کالای ایرانی، یکی از چالشهای موجود، رقابت پذیری محصولات تولیدکنندگان داخلی و محصولات وارداتی می‌باشد. در نظرسنجی انجام شده، مقایسه نوشیدنی های سرد ایرانی از منظر شاخص‌هایی چون طعم، کیفیت، نحوه بسته‌بندی، تنوع و نوآوری، نسبت به محصولات خارجی از بازدیدکنندگان مورد پرسش قرار گرفت که حدود ۴۱.۱درصد پاسخ‌دهندگان، محصولات ایرانی را  دارای توان رقابتی بالا دانسته اند،۱۸.۹درصد توان رقابتی محصولات ایرانی نسبت به مشابه خارجی ضعیف ارزیابی کرده اند و البته ۳۹.۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، گزینه‌ی متوسط را برگزیدند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *